sunnuntai 3. joulukuuta 2023

801# Kaakkoiskulmalla, 4

17.9.-18.9.2023, +12, Downpour, Savonlinna

Sunnuntai:
Nukuin vieläkin huonommin kuin edellisenä iltana, oli kuuma ja päätä särki. Puhelimen revontuliappi oli puolen yön kieppeillä ilmoittanut mahdollisista reiskoista. Mun makkarin huoneen ikuna oli pohjoista kohti mutta en nähnyt kyllä mitään, vaikka oli tähtikirkas ja säkkipimeä yö.

Herätys vasta yhdeksän jälkeen, mutsi oli jo loihtinut aamiaista. Sen jälkeen uusiounet, vähän koneella notkumista yms. Puolenpäivän maissa lähdimme ajelemaan kohti Punkaharjua, jonne oli n. 30 km matka. Punkaharjun kylä ei tarjonnut meille mitään, joten ajoimme harjualueen läpi (se oli yhtä näyttävä kuin aina ennenkin), kävimme Lustossa ihmettelemässä jos siellä olisi ollut jotain, mutta kaikki oli remontissa / kiinni, olihan syksykin jo pitkällä ja ei täällä tähän aikaan enää paljoakaan turisteja ollut. Retretti oli mennyt konkkaan jo ajat sitten, kävimme siinä pyörimässä ja tsekkaamassa kahvila- / ravintolatarjonnan, mutta paikka ei meitä vakuuttanut. Asiakaskunta oli vähän sellaista... tietynlaista syrjäkylämeiningein varustettua Aki Kaurismäki tyyppistä massaa. Lähdimme sitten ajamaan kohti Savonlinnaa, jonne oli toiset 30 kilsaa. Matkalla alkoi satamaan kovasti vettä, eritoten juuri kurvattuamme kylille. Olisimme menneet Sokos-hotellin ravintolaan, mutta se oli kiinni kuten vaikutti olevan moni muukin paikka. Ainoa mikä oli sunnuntaina auki oli Majakka; se olikin täynnä, ja pääsimme toiseksi viimeisenä sisään, loput käännytettiin takaisin. Ihme juttu ettei Savonlinnan kokoisessa paikassa kannattanut pitää enempää ravintoloita auki? Eikö juuri sunnuntaisin perhe yms kokoonnu yhdessä ruokailemaan? Tilasin muikut, ukko otti maksan ja äite kanan. Täpötäyteen pakatusta kippolasta huolimatta ruuat tulivat suht nopeasti, 20 minuuttia ehkä kesti siinä. Muikut oivat sellaisia kuten ukko oli kertonut niiden olevan: pieniä ja puisevia ja ruodot rouskuivat hampaissa. Muusi OK. Arvosana 3/5. Ukko antoi maksastaan myös 3/5. Mude valitteli että vihannekset olivat kivikovat, porkkana ja parsakaali eritoten, joten hän antoi safkastaan vain 2/5. Lasku osoitettiin jostain syystä mulle, se oli 79€.

Lusto.

Majakka-kippola.

Annos muikkuloita.

Ulkona oli kaatosade kera kovan tuulen yltynyt entisestään, joten ei voinut yhtään kävellä kylillä eikä kuvata mitään, joten juoksimme autolle ja lähdimme ajelemaan takaisin kohti mökkiä. Ensimmäiset 15 kilsaa piti ajaa hirmusäässä ja teillä oli vettä niin paljon, että pelotti vähän ajaa, ja näkyvyys nollassa. Sitten sade vähän hiljeni. Punkaharjulla pysähdyimme jälleen samassa paikassa kuin menomatkalla, tällä kertaa otimme kahvit. Sitten ajoimme takaisin mökille sateen yhä jatkuessa. Mökille päästyä aloin tietysti heti lämmittämään saunaa; oli viimeinen ilta täällä joten piti saunoa ja uida "täysii".

Punkaharjun Seo.

Saunottua tuli, porukat loihtivat illallisen ja sitten katselimme Selviytyjiä telkkarista. Jos mökistä piti jotain huonoa sanoa, niin televisio oli aika ruisku - aivan liian pieni. Muuten mökki oli ollut minusta loistava ja viikonloppu oli sujunut aika mukavasti. Porukat tuntuivat kaipaavan jo takaisin slummiin, mutta mulla ei oikein ole sellaista fiilistä, että elämä siellä olisi jotenkin parempaa. Mä diggailen kyllä rauhallisuudesta ja hiljaisuudesta ja metsästä. Vaikea sanoa alkaisiko se sitten tympimään, mutta niin ei ainakaan viikonlopussa ehdi tapahtumaan. Sen sijaan se itä-hesan meininki, metroasemilla notkuvat jengit ja piritorin nistit - niistä mä olen kurkkuani myöden täynnä.

Maanantai:
Nukutti näistä kolmesta yöstä ehdottomasti parhaiten. Kuumuus ei päässyt yllättämään niin kuin edellisenä öinä, kun olin viilentänyt ja tuulettanut saunan kylmäksi, eikä lämpö päässyt tulemaan makkarin puolelle. Mutsi oli herännyt jo aikaisin, ja laittanut taas kaffet tulemaan. Aamiainen naamariin, sitten hetki lollerointia ja uusiounia. Tänään piti lähteä takaisin Hesaan - tai "Hese" se kai on nykyään nuorisokielellä - joten piti alkaa sitten pakkaamaan kamoja kasaan. Mökin loppusiivous oli 150€, mikä oli aika helvetillinen hinta, mutta parempi se kai on sitten maksaa. Tuntui siltä, ettei autoon tullut läheskään niin paljoa tavaraa kuin tullessa, joten väkisinkin sitä mietti mitä oli mahtanut jäädä.

Lähdimme klo 10.24, ajoin ensiksi 30 kilometriä Saaren kirkolle, jossa kävimme katsomassa sukulaisten hautoja. Hiljaista oli kyllä täälläkin, ei montaa autoa tullut vastaan, hautuumaalla ei ollut ketään. Kiersimme sitten vähän samalla muitakin tuttuja paikkoja, ja jatkoimme Särkisalmen ABC:lle, missä tankkasimme auton ja kävimme vessassa. Parkkipaikalla pyöri Ere Kokkosen näköinen äijä, en oikein tiedä miksi huomioni häneen kiinnittyi, mutta hauska oli huomata, että kyseinen ukkeli teki pitstopit tämän jälkeen kaikissa muissakin paikoissa missä mekin. Oli vielä liian aikaista ja alkumatkaa ajettuna jotta olisimme jääneet lounaalle, joten jatkoimme matkaa ja ajoin 175 kilometriä aina Uttin ABC:lle asti. Nyt olisi maistunut jo lounaskin, mutta paikka oli osin remontissa (mm. wc-tilat) ja noutopöytä oli ankea, joten emme voineet jäädä tännekään, vaan päätimme jatkaa Korian ABC:lle. Isokokoinen peura meinasi pelästyttää meidät, mutta loikki onneksi tieltä sivuun muutama sekuntia ennen meitä.

Saaren kirkko.

Hiljaista oli hautuumaalla.

Hylätty talo ja autio piha.

Hylätty baari Kirjavalan kylillä.

Korian ABC oli huomattavasti parempi, joten otimme lounaan seisovasta pöydästä. Siellä oli kananuudelia - varmistin myyjältä ettei siinä ole sientä - ja lihamureketta ja sitten falafelejä. Arvosana 3/5, jälkkäriksi kahveet. Tästä oli vielä n 135 km himaan, ukko ajoi melkoisella vauhdilla ja kotona olin klo 16 maissa. Seuraavana päivänä olisi lähtö uuteen reissuun, joten kauaa ei ehtisi kotona huokaisemaan.

* * * *

Oikein mukava kolmen yön reissu, hyvä fiilis jäi kyllä retkestä. Arvosana 4/5. Säät nyt olisi korkeintaan voineet olla vähän paremmat. Ja onneksi ei ollut tällä kertaa "hirkärppässi".

1. Mun mielesta Savonlinna oli jopa keskella turistikautta tosi uninen paikka. Kello viiden jalkeen iltapaivalla kun linna meni kiinni ei enaa mitaan. Onneksi loysimme lopulta kivan yopaikan Oravissa .