tiistai 30. elokuuta 2022

747# Toipilaana

15.7. - 19.7.2022, Kemijärvi - Helsinki

Perjantai:

En saanut yöllä nukuttua ollenkaan kun olin niin sairas. Päätä ja selkää särki, uni ei tullut, kuumetta oli 38 astetta ja huono ja vetämätön olo, ja välillä yskittikin kovasti. Aamiaisella oli pakotettava itsensä syömään pari leipää, sitten otin burana 400 + 600 jonka seurauksena tuli taas mielipuolisen kuuma, mutta onnistuin nukkumaan muutaman tunnin. Lopulta taisin herätä kaksikymmentä vaille kaksi. Pp näytti pärjäävän koronan kanssa paljon paremmin, mikä ei sinänsä minua yllättänyt.

Päivän mittaan olo tuntui pahenevan entisestään, otin toisen burana tonnisen ja silti kuume notkui 38,2 asteessa. Yö oli melkein yhtä karmea ja vähäuninen kuin edellinenkin.

Positiivista testitulosta pukkasi.

Lauantai:

Kolmas koronapäivä kului hieman tasaisemman kuumeen kanssa mutta välillä särki selkää ja välillä päätä, silmää ja nenää. Lisäksi olo oli tukkoinen, yskitti ja nuhaa oli myös. Kävimme tekemässä muutaman sadan metrin kävelylenkin, alkoi tietysti sataa. Lisäksi guuglasin, että maltillinen saunonta voisi myöskin tehdä gutaa, joten kokeilin sitäkin. Kaiken kaikkiaan olin vähän virkeämmällä tuulella ja Pp:n loihtima 5/5 poronkäristyskin oli mahtava.

Vieläkin oltiin napapiirillä.

Kävelylenkillä bongattu sarvipää.

Sunnuntai:

Aamulla kamala olo mutta päivän mittaan parani. 2,5 km kävely tuli tehtyä, mutta se otti melkoisesti voimille.

Maanantai:
Tänään oli aika aloittaa paranemisprosessi. Piti lähteä muutenkin kohti Hesaa. Edellisenä päivänä olin buukannut seuraavaksi yöksi Golden Dome-hotellin Iisalmesta, joka on meille tällä reitillä jo vakkaripaikka. Aamu oli taas vähän raskaampi kunnon puolesta, tuli niin äkillinen väsymyskohtaus taas, että piti ottaa lepiä. Sen lisäksi piti soittaa Lufthansan englanninkieliseen palveluun ja setviä seuraavaa matkaa. 20 minuutin jonotuksella selvisi, joskaan en ole varma tuliko asiat kondikseen. Saksalaiset junat ovat olleet pitkään jo vitsi, ne eivät todellakaan kulje aikataulussa jos kulkevat ollenkaan ja sama näköjään lentoliikenteessä. Miten voi olla niinkin että ainoa kanava on soittaa johonkin englanninkieliseen numeroon? Mitä jos sattuu olemaan vaikka kuuro? Pp joutui siivoamaan mökin kun olin itse vielä sen verran laisk... toipilas. Hyvä, että jaksoin pakata omat kamat kasaan.

Yhdentoista aikoihin autoon ja tien päälle. Matka meni ihan ok. Poroja oli paljon, välillä pystyi ajamaan vain muutamia satoja metrejä ennen kuin seuraava tokka toikkaroi tiellä. Sää oli melkoisen huono, sateli välillä eikä lämpöä ollut viittätoista astettakaan. Suomussalmella pidimme pienen tauon, haimme maskitettuina kahvia ja kermakarkkeja ja nautimme ne ulkona / autossa. Kajaanin Abc:llä tankkasimme. Hotellin check in Iisalmessa sujui nopsaan ja meillä olikin aika hyvä huone saunalla. Haimme pitsat Kotipizzasta huoneeseemme, niistä meni ähkyyn. Ilta sujui telkkaria katsellen ja saunoen. Pp teki vielä koronatestin, mutta tulos oli edelleen positiivinen.

Etelää kohti.

Suomussalmella tutussa kahvipaikassa.

Golden Domen hotellihuone.

Saunallinen huone ja minikiuas.

Illallista haettiin Kotipizzasta.

Tiistai:
Nukuin kuin tukki, enkä olisi millään jaksanut vielä herätä mutta pakko se kai oli että pääsi aamiaiselle. Golden Domessa on aina ollut hyvä aamiainen mutta olemme toisaalta olleet täällä aina viikonloppuisin, ei koskaan arkena. Nyt aamiaissalijärjestelyjä oli muutettu, eikä se ollut yhtä hyvä kuin aiemmin. Lihapullat puuttuivat ja kaikki oli kylmää, nakit puuro yms. Johtui kai siitä että serviisi oli rullannut jo varmaan pari tuntia eikä kamat olleet pysyneet lämpimänä.

Aamiaissali yhtä prameana kuin aina.

Uamiaista nuamariin.

Kävimme kylillä kävelemässä. Kaupunki pysytteli arkiaamusta huolimatta lähes yhtä hiljaisena kuin aina ennenkin. Rannallakaan ei ollut ketään. Torilla oli vähän enemmän säpinää kuin talvipyhäaamuisin, muutamia kojuja oli auki mutta kiersimme ne kaukaa. Pp olisi halunnut käydä apteekissa, mutta siellä tapahtui jonkunlainen mieltäpahoittava selkkaus ja hän häipyi ostamatta midist. Palasimme hotellille, ja mulle iski taas väsymyskohtaus joten piti mennä uusiounille. Ne tekivätkin terää. Pakkasin sitten kamat ja kävimme tekemässä check outin ja lähdimme kohti Helsinkiä about 11.30 maissa.

Uusia juttuja Iisalmessa.

Porovesi.

Tori.

Kalapoika.

Matka oli yhtä puuduttava kuin aina. Iisalmen ja Kuopion välinen tieosuus on jotenkin niin kovin hidas ajettava, ja pahin kaikista Leppävirran ja Juvan välinen osuus. Tällä kertaa se oli vieläkin pahempi kuin koskaan aiemmin kun oli tietöiden valtaama ja nopeusrajoitus 50 km/h. Viimein pääsimme Juvalle, jossa pysähdyimme Suomen junteimpaan ABC:hen. Tälläkin kertaa meininki oli jotain uskomatonta. Ostin pari hampurilaista ja Pp:lle ranskalaiset, sekin meni vähän vihkoon mutta saimme sapuskat. Mulla alkoi myöhemmin mahassa kiertämään enkä ollut ihan varma oliko se tämän paikan ansiota.

Juvan jälkeen tie parani ja ruuhkat kaikkosivat. Vihantasalmen Nesteeltä haettiin kahvit mutta mulla oli maha sen verran epävakaa etten uskaltanut juoda sitä loppuun, ja mulla oli superväsy koko loppumatkan, en meinannut jaksaa kotona raahata edes matkalaukkuja takaisin ylös + olin aivan hengästynyt. Kamojen purkaminen veikin koko illan. Aikaa seuraavan reissun valmisteluun ei ollut paljoakaan. Myös illalla saapunut säkkipimeys parin viikon valoisten öiden jälkeen hämmensi melkoisesti kun ensimmäistä kertaa kotonani yöpuulle vetäydyin.

* * * *

Arvio matkasta: 2/5. Koronan saaminen romutti suunnitelmat ja Hossa & Manamansalo + Tampere jäi tällä kertaa pois pelistä. Muutenkin lähes viikon sairastaminen vei kyllä fiiliksen. Alkuosa matkasta oli onnistunut, joskin siinäkin sai koko ajan pelätä sitä koronaa. Nordkapp ja Norja oli juuri niin upeaa kuin kuvittelikin.

1. Mistähän te sen koronan saitte...? Itse sairastin keväällä, vapun tienovilla suht lievänä, mutta päänsärky oli ihan infernaalinen muutaman päivän. Siihen ei tehonnut burana eikä mikään muukaan. Lisäksi oli karmea yskä, joka loppui viiden päivän jälkeen kuin seinään. Kuumetta minulla ei ollut ollenkaan, mutta ihan järkyttävä väsymys oli ja se kesti öpaut viikon. Siippa sai tietty kanssa tartunnan ja hänelle jäi selainen kuiva yskä pitkäksi aikaa.

1. Varmaan se sieltä Nordkappista sitten tuli kun siellä oli ihmisiä niin kovasti. Tai sitten hotellin aamiaissalista. Mahdotonta sanoa.