maanantai 15. elokuuta 2022

744# Hengailua Honningsvågissa

12.7.2022, Tuesday, +16, Clear, Honningsvåg, Norway

Herätyskello herätti klo 8.30. Olin nukkunut yön kuin tukki, olisi nukuttanut vieläkin, mutta aamiaiselle piti lähteä. Sängystä hypätessä jaloilla kesti aikansa arvioidessaan, pystyisivätkö he pitämään kroppani pystyssä. Lopulta vastaus oli myönteinen. Sen jälkeen aamiaiselle. Tällä kertaa yskijöitä oli kuitenkin niin paljon, että päätimme odotella vielä puoli tuntia. Sitten olikin ehkä vähän väljempää, vaikka kyllähän sitä yskijää ja aivastelijaa riitti vielä ihan tarpeeksi. Aamiainen oli samanlainen kuin edellisenä aamuna.

Aamupalan jälkeen pakkasimme uimakamat ja lähdimme edellisenä päivänä respansedän suosittelemaan paikkaan. Sinne oli about viitisen kilometriä, tien vastakkaiselle puolelle sai auton parkkiin ja siitä ylitimme tien ja kipusimme polvenkorkuisen aidan yli. Tämä oli aivan kuin pieni laguuni, ranta oli hiekkaa ja vesi turkoosia ja tässä vaiheessa aamupäivää täysin tyyntä. Meillä oli uimakengätkin mukana, mutta se oli täysin turhaa sillä hiekka oli hienojakoista. Levää ei näkynyt. Vesi ei tuntunut jaloissakaan mitenkään kauhean kylmälle, ja mittasimme veden lämpötilaksi about 14 astetta, joten kyllähän se uimalämpöistä oli. Sen verran puuhamme herättivät mielenkiintoa ohiajavissa Nordkappin busseissa, että huomasimme pääsevämme saksalaisten turistien kuvaamaksi. Hyvin tarkeni uida ja ilmakin tuntui lämpöselle. Ihmettelen, että saimme pitää koko rannan itsellämme, vaikka tässä olisi kelvannut viettää rantapäivää enemmänkin. Mikä parasta, Jäämeressä uimista mainostettiin meille niin, että kun täällä ui niin ei vuoteen sairastu. Sellainen on näin korona-aikana tervetullutta.

Uimapaikka kartalla.

Tie Nordkappin suuntaan.

Polku biitsille, mökin jäädessä vasemmalle.

Oikein hiekkaranta ja kirkas vesi.

Ajoimme autolla sitten Honningsvågin läpi aina Nordvågeniin asti etsiessämme paikkaa, missä Pp oli täällä ollut edellisen kerran. Sitä emme löytäneet, sen sijaan keskellä kylää asutuksen seassa seikkailevia sarvipäisiä poroja kyllä. Ajoimme vielä takaisin lentokentälle asti, mutta nostalgisia paikkoja ei tullut vastaan vieläkään. Sen jälkeen kurvasimme Shellin pihaan, ja katselimme hetken toisien tankkaajien mallisuorituksia ennen kuin uskalsimme itse tankittaa automme (ei ollut serviisiä eikä tarvinnut avauttaa bensamittareita etukäteen, sen kuin tankkasi vain ja kävi maksamassa kassalle). Sitten hotellille lepäilemään ja blogailemaan. Pp kävi pöllimässä taas kaffet yläkerran automaatista sekä ajoi edellispäivänä rokulipäivää viettäneen ja sittemmin työhalua heränneen siivoojan tiehensä. Pp ilmoitti myös omaavansa plunssan ensioireita, joten se meitä vähän kauhistutti ja masensikin. Koronako se nyt sitten kuitenkin oli iskemässä? Pp on sitä paitsi ihan aina lomalla kipeä.

Nordvågenin kalastajakylillä.

Meri tyynenä.

Iltapäivällä lähdimme autolla vielä Honningsvågin "keskustaan", ensiksi poikkesimme turistikaupassa ostamassa Pp:lle tuliaisia ja sen jälkeen googletimme hetken Corner-ravintolan menyä, ja todensimme listan kaiken kattavaksi joten menimme sinne. Ihan siisti ja kelpo ravintola. Pp otti porostewn ja minä taas pitsan. Molemmat olivat ihan hyviä. Juomaksi kalja ja sprite. Arvosana 4/5, hinta 632 NOK. Paluumatkalla ajoimme vielä Remaan, jos olisimme palauttaneet pantilliset pullomme ja ostaneet jotain pientä, mutta parkkipaikka oli niin täynnä väkeä että päätimme skipata sen huomiselle ennemmin kuin mennä ryysikseen. Loppuilta sujui hengaillessa. Edelleen vähän huoletti jos Pp oli tulossa kipeäksi.