perjantai 3. marraskuuta 2017

554# Kypros, 7

18.8.2017, Friday, +31, Scattered clouds, Paphos, Cyprus

Päivän retkikohde.

Tänään oli retkikohde peräti kolmen bussimatkan päässä oleva Afroditen kylpypaikka, joten tarkoitti meille taas aikaista heräämistä. Aamiainen pikana naamariin, ja sitten kieli vyön alla juoksua bussiasemalle. Ostimme päiväliput. Ensiksi otimme edellispäivän tapaan bussin nro 618 yläkylille, jossa jouduimme odottamaan 40 minuuttia ennen kuin bussi 645 tuli poimaan meidät mukaansa. Ajoimme sillä noin 50 minuuttia kestävän vuoristotien läpi ja saavuimme sitten Polis-nimiseen kaupunkiin. Täällä odotimme kadun varressa kymmenkunta minuuttia kunnes tuli pienempi bussi nro 622 viemään meidät Latchi-kylän läpi Afroditen kylpemispaikan laitamille. Väkeä ei busseissa juuri ollut.

Hotelimme auringon noustessa.
Linja-autossa taas tunnelmaa.
Kielto.

Bussi nro 622:n päätepysäkiltä oli kylpypaikalle noin 300 metriä käveltävää, paikalle oli kyllä kyltit opastamassa. Ei sisäänpääsymaksua eikä kauheasti muita turistejakaan. Ihan viihtyisä paikka vuorenseinustan varjossa, ei ihme jos joku jumalhahmo oli sen kylpypaikakseen valinnut, joskin minua puistatti vedessä lilluva ankerias.

Portti kylpypaikalle.
Kävelytie kylpypaikalle kulki vehreän alueen halki.
Kylpypaikka oli tarkoitettu vain jumalille.
Tässäkö se on?
Tämänkö takia sitä matkusti kuusi bussilinjaa päästä päähän?
Joku karsee ankerias.

Kävelimme vielä hetkisen ympäristössä, joka ei tarjonnut meille oikein mitään. Hetken piti odotella bussia takaisin Polikseen, niitä kulki tunnin välein. Saimme ajan kulumaan ja palasimme samalla pikkubussilla takaisin.

Päätimme tsekata myös Poliksen tarjonnan. Pieni paikkahan se oli, ja kaupungin väki tuntui jotenkin omituiselta, ehkä täällä ei turisteja sitten niin käynyt. Etsimme baaria, niitä tuntui olevan vain yhdellä kadulla. Ensimmäisessä oli väkeä, mutta he eivät suostuneet tarjoilemaan mitään vaan ajoivat meidät pois. Viereiseen kahvilaan pääsimme. Nuori tarjoilija ei osannut jostain syystä englantia ollenkaan, mutta tilanteen pelasti vanhempi ukko ja saimme frappet tilattua.

Polis.
Lisää Poliisia.
No joo, käy se kai näinkin.

Juomat nautittuamme löysimme vielä kaupan, jossa Pp teki niinkin uskomattoman löydön kuin suomenkielisen kirjan kreikkalaisesta mytologiasta. Pakkohan hänen oli se ostaa. Hipsimme sen jälkeen takaisin bussipysäkille. Dösä tuli aikataulun mukaisesti ja palasimme samaa reittiä pitkin Pafokseen. Jatkoimme saman tien Kato Pafosin - härmäläisittäin ala-Pafoksen - bussiin. Kaikki kuusi bussimatkaa vitosen maksavalla päivälipulla, ei hullumpaa.

Palasimme hotelliin. Meillä olisi seuraavana päivänä lähtö takaisin Suomeen vasta illalla, joten kysyimme respasta jos saisimme pidettyä huonettamme pidempään. Nainen pyysi meitä palamaan kolmen vartin päästä asiaan, mutta soitti kuitenkin huoneeseemme ja ilmoitti hinnaksi 8€ / tunti. Otimme neljän tunnin jatkon.

Vaihdoimme uimakamat ja menimme puoleksitoista tunniksi uimaan. Merivesi oli edelleen tosi lämmintä ja mukavaa. Tarpeeksi pullikoituamme palasimme hotellille suihkuun, lepäämään ja juomaan parvekkeelle olutta.

Kävimme vielä kylillä ostelemassa hieman tuliaisia ja poikkesimme Mojitolle Ideal-baariin. Niissä ei tuntunut maistuvan brenkku ollenkaan. Jatkoimme markettiin ja palasimme sitten hotellille viemään ostokset säilöön, ennen kuin suuntasimme hotellin vieressä olevaan Gourmet Tavern-ravintolaan illalliselle. Palvelu oli hidasta ja tilaamani stifado alkoi jopa etomaan, joten en tykännyt tästä. Pp:n mielestä ruoka oli hyvä mutta itse annan 2/5. Koipensa loukannut koira klinkkasi pöytien luona kerjäämässä ruokaa. Se oli puhdas ja sillä oli panta, mutta ei antanut ottaa itseään kiinni jotta olisimme nähneet olisiko karkulaisella ollut pannassaan yhteystiedot. Vähän masensi sen kohtalo. Murheellinen päivä muutenkin eläinrintamalla, sillä olimme nähneet jo aiemmin pienen mustan kissenpennun jääneen auton alle bussipysäkillä.

Illallisessa ei säästelty kastikkeessa.