maanantai 24. elokuuta 2015

408# Málaga, 1

16.8.2015, Sunday, +31, Clear, Málaga, Spain

Jari Sillanpäätä lainatakseni: "Malagaan!"

Alkukesän surkeiden säiden saattelemana olimme päättäneet porukoiden kanssa lähteä pienelle omatoimimatkalle Espanjan Aurinkorannikolle. En ole itse käynyt koskaan Espanjassa, joten pitihän tämä nolo epäkohta saada korjatuksi, kun mulla oli vielä kesälomaakin hieman jäljellä.

Herätys parin tunnin yöunien jälkeen. Mä en ymmärrä, miksi näiden lentojen pitää lähteä niin jumalattoman aikaisin aamulla? Meillä oli Norwegianin lento, ja se lähti klo 6.05. Toisin sanoen kotoota piti lähteä kentälle jo klo 3.40. Miksei lennot voisi lähteä vasta paria tuntia myöhempään, sekin olisi bonusta.

Taksin saannissa ei ollut vaikeuksia, vaikka olikin viikonloppuyö, ja ihmiset tulossa vasta juhlimasta baari-illan jälkeen. Oli vielä pimeää, joskin taivaankannella alkoi näkymään muutamia vaaleampia sävyjä. Jostain mun mieleen tuli se CMX:n vanha laulu, Elokuun kruunu [taivaalla ei kuuta näy, onhan silti tähdet. On vielä yö, mutta kohta on aamu]. Katselin nakkikioskissa baari-illan jälkeen hiukopalaa jonottavia ja se tuntui käsittämättömältä. Muuta en juuri taksimatkasta muistakaan. Kai se ok oli.

Kentällä oli perusmeininkiä. Olimme tehneet check innin lennolle jo kotona, mutta matkalaukkutägit piti vielä käydä tulostamassa automaatista ja viedä ne baggage dropiin. Siinä ei mennyt kauaa. Turvatarkastuksessa kesti jonkin aikaa, mutta selvisin siitäkin piippauksitta. Kerrankin.

Mentiin kahville. Tai, mä otin kahvin, mutsi ei ottanut mitään, isä joutui odottamaan 8 minuuttia, että kello tuli viisi, jolloin lentoaseman ravintola sai alkaa myymään olutta. Kyllä suomalainen lainsäädäntö on jotain niin älytöntä, etten toista tiedä.

Kävin vessassa joka oli paskottu seiniä myöten. Oikein inhotti siellä käydä kun pelkäsin tahrivani itseni. Oksetti se pitkään se näky.

Koneeseen päästiin ajallaan, se tuli täyteen matkustajia. Olli Lindholmkin näytti olevan samalla matkalla. Kone lähti ajallaan. Olimme saaneet vierekkäiset paikat riviltä 9.

Tilasin leivän ja veden sekä myös shampanjaa, vaikka olinkin päättänyt alunperin olla ilman. Mutta en voinut vastustaa houkutusta. Ne maksoivat yhteensä 20€, joten riistohinnat. Lento kesti 4h35min, joten siinä tuli vielä toinenkin tarjoilukierros, tilasin kuoharin. Koitin nukkuakin, mutta ei siitä tullut mitään. Lento laskeutui kymmenen minuuttia etuajassa.

Perillä paistoi aurinko pilvettömältä taivaalta [..päivät ovat lyhyitä, lyhyemmiksi käyvät. on vielä kesä, mutta kohta on syksy..]. Kelloa siirrettiin tunti taaksepäin, joten oli vasta melkeinpä aamu. Laukut saatiin helposti eikä mitään erikoisia rajamuodollisuuksia ollut.

Vähän aikaa piti arpoa, ennen kuin löysimme vaatimattoman näköisen juna-aseman hieman syrjemmältä lentoaseman ulkopuolelta. Ostimme liput automaatista, siinä oli aika simppeli käyttöliittymä. Olimme menossa Malaga Centroon, jonne maksoi 1,80€ / naama, joten ainakaan junalippujen hinnat eivät olleet kohtuuttomat. Juna-asemalle oli portit, johon lippu syötettiin ja otettiin takaisin itselleen toisesta lävestä, jonka jälkeen portti aukesi. Samanlainen kuin esimerkiksi Lontoon metrossa. Lippu piti tietysti säilyttää matkan ajan, koska se piti syöttää portille poistuttaessa. Junamatka kesti 10 minuuttia.

Olin ladannut Lumia-puhelimeen Andalucian kartan etukäteen. Porukat hieman epäilivät sen luotettavuutta, mutta näppärästi luovasin meidät hotellille sen kummemmin kiertelemättä. Hotellimme oli Petit Plaza, joka sijaitsi vanhassa kaupungissa, aivan keskustan ytimessä Plaza de la Constitución -aukion vieressä. Hotellin edestä meni pitkähkö kävelykatu Calle Marques de Larios.

Hotellimme.
Kävelykatu Calle Marques de Larios.

Check in ei kuitenkaan onnistunut vielä, vaan vasta klo 14. Meillä oli liki kolme tuntia aikaa käytettävänä. Laukut saimme kuitenkin jätettyä hotelliin. Lähdimme sitten tutkimaan lähitienoota.

Oli sunnuntai ja kaikki liikkeet olivat kiinni. Kahvilat ja ravintolatkin vasta availivat oviaan. Ne muutamat jotka olivat jo auki, olivatkin sitten ääriään myöden täynnä ihmisiä. Kadulla haisi paska.

Jouduimme sitten puolivahingossa täydelliseen räkälään, jossa emme oikein osanneet tilata mitään espanjalaiselta ruokalistalta. Olisimme tilanneet kolme munakasta mutta myyjä selitti että ne ovat niin isoja ettei niitä jaksa syödä. Tilasimme sitten yhden munakkaan ja yhden calamares-annoksen. Emme saaneet niitäkään syödyksi, koska ruokaa oli valtavasti. Lisäksi ruoka oli pahaa, ja se tarjottiin kertakäyttöastioilta. Eipä tuo kyllä mitään maksanutkaan, mutta arvosana ensimmäisestä espanjalaisesta ateriasta 1/5. Melkeinpä kulttuurishokki.

Kävelimme kaupungin katuja edestakaisin, poikkesimme sitten vielä kaljalle ja odotimme kellon tulevan kaksi. Palasimme hotelliin. Saimme huoneet, laukut ja wifi-avaimen. Aamiaisen kanssa tuli erimielisyyksiä. Väitimme, että se kuuluu hintaan, mutta respa oli toista mieltä. Sanoi palaavansa asiaan myöhemmin.

Suihkulähde.

Huoneet olivat ylimmässä kerroksessa. Melko hiljaiset, ja ne vaikuttivat uusilta ja siisteiltä. Näkymä ikkunasta oli sisäpihalle. Sellainen on tietysti tylsä, mutta ehkäpä se takasi hiljaisuutensa ansiosta paremmat yöunet. Ilmastointi oli hyvä. Menin sänkyyn ja nukahdin välittömästi pariksi tunniksi.

Herättyäni kävin suihkussa. Ammeessa oli kaukosäädin, varmaan poreilua varten. Painelin nappeja, mutta mitään ei tapahtunut. Suihkun vesi oli kuumaa. Kääntelin namiskoja, mutta en huomannut mitään vaikutusta. Testasin netin, se toimi ok. Purin hieman kamoja laukusta. Respasta soitti joku äijä, ja sanoi ettei aamiainen kuulu meidän tilaamaan pakettiin. Mä sitten sanoin palaavani asiaan, ja menin porukoiden huoneeseen. Tutkittiin niitä hotellivouchereita, eikä siihen tosiaan mitään aamiaista sitten kuulunutkaan, aika nolo juttu. Kaiken lisäksi porukat lähetti mut vielä respaan selvittämään miten pääsee härkätaisteluun. Mude kun on jostain syystä aina halunnut sellaiseen muttei ole ikinä päässyt, ja nyt kun asiaa googletettiin, niin pitäisi olla härkätaisteluaika. Sen verran selvisi, että kannattaa mennä hakemaan liput suoraan areenalta.

Ammeen kaukosäädin.

Menimme kävelylle. Kaupungissa oli alkanut juhlaviikko, joten hirveästi oli ihmisiä kaduilla. Ne olivat kovasti juovuksissa, sellaisessa suomi-kännissä ja niistä lähti aivan uskomaton meteli. Kurvasimme sitten rantakadulle ja kävelimme kohti Malaguetaa, jossa härkätaisteluareenakin oli. Lipunmyyntiluukku oli auki, mutta siinä oli tolkuton jono. Päätimme siirtää lippujen hankintaa tuonemmaksi.

Palmuja.
Härkätaistelumainos.

Janotti aivan kauheasti, mutta mistään ei oltu löydetty aukinaista kauppaa. Viimein löytyi pieni kioski josta sai veden. 1,5 litran puteli maksoi euron, joten oli ainakin halvempaa kuin Sveitsissä. Palattiin takaisin hotellille, matkalta löytyi vielä kaljakauppakin, josta ostimme muutaman oluen.

Katedraalin torni.

Hotskussa puolen tunnin lepo. Oli pakko ottaa buranaa kun päätä särki. Lähdimme sitten katsomaan jos löytyisi jostain joku ruokapaikka.

Alku ei näyttänyt hyvälle kun kaikkialla oli pelkkiä känniläisiä, ihmismassoja niin ettei päässyt kulkemaan, roskaa ja meteliä. Se jo vähän ahdisti. Semmosta meininkiä en ole ikinä ennen nähnyt, huh huh. Juhlimisen nämä osasivat.

Katuja siivottiin monta kertaa päivässä, silti oli tämännäköistä.

Kävelimme syrjemmälle, jossa väenpaljous hieman hellitti ja löysimme hämmästykseksemme kohtalaisen ruokaravintolankin, El Rescoldo. Ainoa miinus tietysti, että suomalaiskaksikko istui viereisessä pöydässä, eikä porukat tainneet sitä huomata. Juttujemme taso ei ollut kovin korkealla. Suomalaiskaksikko ei sen sijaan puhuneet mitään. Porukat söivät kalat, mä pelasin varman päälle ja tilasin hampurilaisen. Sitten vielä kahvi ja calvados jälkkäriksi. Maksoi yhteensä 102€. Ihan ok paikka, ehkä 3,5/5.

Porukat palasivat hotellille, mä menin vielä etsimään kauppaa ja hakemaan juomista. Löysin sitten kaupankin, jossa kiinalaiset myivät juomia. Vähän mua arvelutti hiipparoida siellä iltasellaan kaikenlaisten humalaisten seassa, mutta selvisin takaisin hotellille. Katselin vielä hetken televisiota, joskin aivan kaikki ohjelmat olivat dubattu espanjaksi. Uni voitti lopulta, päivä oli ollut pitkä.