keskiviikko 25. tammikuuta 2012

131# Hajanaisia ajatelmia

Viime aikoina on mielessä pyörinyt seuraavaa:

1) Jokaisen taakka. Mä olen aika varma, että jokaisella on sellainen kannettavanaan. Se on jokin sellainen elämää haittaava juttu, kuten sairaus tai köyhyys tai paska lapsuus tms. Samaa taakkaa ei kuitenkaan näytä olevan kenelläkään muulla ja sekös jos mikä mielen katkeroittaa. Lukekaapa näitä vuodattavia blogeja niin huomaatte. Ja kyllähän kitistä saa maailman epäreiluudesta, ilman muuta. Koska maailma nyt on kovin epäreilu ja kova ja muutenkin vittumainen paikka. Mutta avain ei ole siinä, miten taakasta pääsee eroon, vaan miten sen kanssa pystyy elämään. Niin ja pitää muistaa, että muilla on omat taakat kannettavanaan, näkyi se tai ei. Että ei tässä oo helppoa muillakaan.

2) Sauna. Jumalauta se on mahtava keksintö. Mä olin koko eilisen päivän aivan jäässä. Sormia oikein särki kylmästä. No, eihän mulla tietenkään ole hanskoja koska en ole homosmanni, sellaiset kun kuuluvat gay-miehen imagoon. Isä sen taisi minulle lapsena opettaa. Muistan, kun olimme kerran jouluna hänen kanssaan hautausmaalla. Pakkasta oli varmaan kaksikymmentä astetta kun se urhoollisesti kairasi sellaista rautaista lyhtykeppiä routineeseen maahan paljain käsin. Vau.

Mutta silti paleltaa kauttaaltaan muutenkin. Onneksi on sauna. Se on vähintään yhtä hyvä keksintö kuin sähkö tai televisio tai internet tai auto. Mä en voi tajuta ihmisiä, joilla on himassaan oma sauna, mutta eivät käytä sitä.

Ja totta munassa puusauna on paré ku sähkösauna, vaikka tietysti työläämpi eikä kaupungissa kovinkaan mahdollinen.

3) Ammatit. Vaikken mikään rikas ole, niin aatesuuntaukseltaanhan mä olen porvari. Porvarius tuntuu olevan varsin vihattu asia yhteiskunnassamme - ja näin on ollut aina. Mun mielestä on reilua, että se joka on elämässään menestynyt niin se ei ole muilta pois eikä hänelle pitäisi kehittää mitään rangaistuksia, kuten vaikkapa korkeita veroja. Ei, kaikille sama veroprosentti, se on reilua.

Köyhyys on useimmiten omaa syytä - siis ainakin Suomessa. Ja jos ei käy töissä ja elelee tuilla, niin kenes rahoilla nekin on sitten maksettu? Ettei vaan porvarien? Jos ne tuet ovat niin perseestä, niin olisivat ilman saatana. Ei niitä ole ymmärtääkseni pakko kenenkään vastaanottaa. Kuka ei nauti rahoistaan, niin sillä olisi syytä olla hankkimassa sitä.

Meinas lipsahtaa nyt täysin sivuraiteille. Ammateistahan nyt oli puhe. Jos mun pitäisi valita Top-3 ammatit joita arvostan - ja joista minusta itsestäni ei todellakaan olisi, niin varmaan ykköseksi laittaisin poliisin. Kyllä järjestys pitää olla yhteiskunnassa, tai muuten ei tule mitään.

Kakkoseksi ehkä lääkäri. Tai no, ehkä joku matalapalkkainen hoitohenkilökunta. Paskalla palkalla hoitavat ihmistä, ja vaihtavat vanhusten vaipat ja tekevät muitakin puistattavia juttuja. Onneksi heitä on.

Kolmas on vaikeampi. Pitkän pohdinnan tuloksena valitsen maajussin. Voiko sellaisen valita? Tiedättehän, joka viljelee mulle voileivän ja teurastaa mulle jauhelihan. Mähän kuolisin nälkään ilman näitä tyyppejä. Enkä usko että olisin ainoa. Kuka osaisi muka metsästää eläimen pataansa? Noh, mun broidi esimerkiksi, joka ammuskelee tiluksillaan jos jonkin näköistä eläintä. Se syö jopa autojen alle jääneitä eläimiä. Mutta se onkin jonkinsortin kaheli.

Semmosta siis tänään.

11 kommenttia:

  1. Mun taakka on ehdottomasti TM. Pahinta siinä on, että se on itse hankittu. Mut taatusti ei oo toisilla samanlaista ! Vit..

    Onneksi on puusauna. Täällä kaupungissakin. Anoppisilla on sauna varastona, mutta ne onkin hulluja.

    Mut kerropas, mitkä on kolme turhinta ammattia ? Tää ei oo kompa. :D

    VastaaPoista
  2. Ykköskohast oon samaa mieltä.Kakkosesta muuten samaa, mut toi hanskajuttu on perseestä. Kovat tyypit ei piä hanskoja, mut tosikovat uskaltaa pitää. Niin että hanskakauppaa siitä, pöljä.
    Kolmas kohta: Toset on tehny kahta ja kolmee työtä ja sitte neljävitosena sairastuu niin, ettei kykene töihin vaikka kuinka helvetisti haluis. Niittenki on pakko ottaa vastaa mitättömän pieni sairaseläke. Tasavero ei oo oikein. Jos joku takuueläke on 600€/kk, niin siitä ei paljoo voi ottaa veroja. Siks on keksitty porrastettu verojärjestelmä. Ne jotka tienaa enempi, maksaa enempi veroja. Mulla oli töissä ollessa veroprosennti 32, eikä se munmielestä ollu kohtuuton. Kuis sulla??

    VastaaPoista
  3. Mun taakkani on yksi kielletty asia josta suvussani ei puhuta mitään ja kaikki vaikenee.Mä haluaisin puhua ja tietää,mutta toistaiseksi asia on tabu.
    Sauna on tosi jees.Mulla on kolmessa asunnossa ollut oma sauna ja yhdessä oli jopa puusauna.Sauna on vähän sama kuin kylpyamme, eli kun sellakuinen on niin kaipaa kunnon suihkuun ja kun on kunnon suihku niin kaipaa kylpyyn.Sauna kun n koko ajan tuossa niin ei ajina tee mielu,vähä

    VastaaPoista
  4. Helvetti näitä kännykällä kirjoitettuja kommentteja!Eli piti sanoman että vähän sama kun seksinkin kanssa...
    En pystyisi tekemään sellaisia töitä joissa jonkun henki ja terveys olisi mun vastuullani,mukaanlukien omani.Kesken töiden voi toki kuolla missä ammatissa tahansa,mutta että ammatinvalinnassa ottaa jo sen riskin.Palomiehet,poliisit ja lääkärit.

    VastaaPoista
  5. Vai turhia ammatteja... Noh, Pohjois-Koreassahan on joka risteyksessä nainen ohjaamassa liikennettä, vaikkei siellä ole kuin kourallinen autoja koko maassa. Ne ohjaajat siis viittovat tyhjille teille. Eiköhän liikennevalotkin pystyisi hoitamaan saman? Suomessa Big Brother-ohjelman "kakkosjuontaja" on aika turha jobi, jos sitä nyt ei voi ammatiksi sanoa. Omalta duunipaikalta laittaisin kilometritehtaalle projektipäälliköt. En oo tajunnut koskaan mitä virkaa niillä on. Eivät osaa mitään, eivät viitsi / ehdi perehtyä mihinkään, mutta silti luulevat hallitsevan kokonaisuuden kun suuruudenhulluja ja typeriä päätöksiä tekevät tulevista projekteista, kysymättä mitään sellaisilta henkilöiltä, jotka ehkä saattaisivat jotain asiasta tietää. Siis jotka päivittäin asioiden kanssa rutiininomaisesti kamppailevat. Eli siis turhimmat ammatit TOP-3:

    1) pohjois-korealainen liikenneohjaaja
    2) Big Brother-ohjelman kakkosjuontaja
    3) tietämätön projektipäällikkö

    Hanskat taas.. Onhan niissä puolensa, täytyy myöntää jos ei isälle kerrota. Oiva apu esimerkiksi auton ikkunoita skrapatessa tai kauppakassin kannossa. Yhden talven vedin kerran testausmielessä ilman hanskoja, ja tänäkään talvena sellaiset ei ole vielä käsiini tietään löytänyt. Äiti kyllä aina varottelee, että kädet sierettyvät jos ei hanskoja käytä.

    Tohon työjuttuun sanoisin, että jotain pitää olla pielessä jos pitää käydä useammassa duunissa. Kuka edes jaksaa. Kyllä ennemmin kannattaa hankkia yksi ja mukava hyväpalkkainen duuni kuin monta huonoa.

    Veroprosentti 32% on sulaa hulluutta. Missään ei pitäisi olla niin korkea. Mutta onneksi olkoon, sehän tarkoittaa että palkkasi on ollut kohtalainen. Mä olen matalapalkkahommassa (josta en syytä yhteiskuntaa vaan itseäni. Ois pitänyt tässäkin asiassa uskoa lapsena äitiäni, joka aina painosti lukemaan läksyt kunnolla. Mutta kun pulkkamäki ja kavereiden kanssa hengailu kiinnosti enemmän kuin koulu), joten multa verotetaan vain 22% + muut paskat päälle. Sekin on mielestäni kohtuutonta, eihän mulla jää rahaa elämiseen ollenkaan. Lisäksi muistelevat poikkeuksetta verovirastosta mätkyillä joka vuosi. Nyt olen jo vuoden odotellut tuhansien eurojen perintöveroa. Eiköhän sellainenkin kohta postilaatikosta putkahda.

    Talle: ei taakoista saakkaan puhua. Ne on tarkoitettu itselle. Viinanjuontia voi kokeilla jos sillä saa helpotusta pahaan oloon ja ajukopaissa risteileviin ahdistaviin ajatuksiin, vaikka joku virallinen totuus asiasta lieneekin toinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Työjuttu. Pielessä juu. Tiesin kohtaloni ja painoin hulluna hommia, että sain hankittua kaikki mitä katsoin tarpeelliseks. Tiesin että 45 vuotiaana on eessä sairaseläke, vaikka ite kyl uskottelin itelleni et kyl mä ny töissä ainaki 55 asti, mutta kävi niinkuin kävi. Kaikki työt mulla on ollu mukavia harrastuksia. Kaikissa on ollu mukavaa eikä työ oo musta koskaan ollu pakkopullaa.

      Poista
  6. Voisit olla sen verran tosimies, että et käytä kenkiäkään, jos ei hanskatkaan kelpaa.

    VastaaPoista
  7. Taakoista olen sitä mieltä, et toiset ne jaksaa märehtiä jotain ihme asiaa, joka on tapahtunut vuoskymmeniä sitten. Siitä ei vain päästä yli eikä ympäri.
    Mun lapsuus oli köyhä, en mä tietääkseni siitä katkera ole.
    Enkä murehdi vanhempieni tappeluitakaan.
    Useasti voin harmitella köyhyyttäni mutta sekin vain siksi etten kehtaa hehkuttaa työttömyyden hyvistä puolista...
    Tai sit mulle ei ole vielä tapahtunut mua järkyttävää asiaa, ehkä sen pitää olla joku jytky juttu, josta jupisen vielä 20vee kuluttuakin.

    Mä arvostan lähihoitajia tai mitä perushoitajia lienevät, en mä vaan pystyis vanhuksen persustaa pesemään.
    Toinen on kaikki, jotka on lasten kanssa tekemisissä, niitä nyt ei hoida hullukaan 8h/pv.
    No joo, maanviljelijät, karjanhoitajat, kuka hullu nousee kukonlaulun aikaan ylös haistelemaan lehmänpaskaa 7pv/vko ???

    VastaaPoista
  8. No mutta, pääsinkö mä TOP 3:een. On hoitajan työssä paljon hyviäkin puolia. Palkka vaan pitäis olla kaksinkertainen. Vanhat hoitsuthan tätä systeemiä pyörittää, nuoret lääkärit on ihan vahdittavia.
    Poliisi on ehdoton TOP 1. Me voidaan aina huutaa poliisia apuun, mutta ketäs he huutavat.

    VastaaPoista
  9. Sirpa: Pääsit listalleni :) Voit lisätä sen ehdottomasti meriitti-listaasi.

    Kaikilla pitäisi olla kaksinkertainen palkka, ja veroa puolet vähempi. Mutta olen saanut niin paljon lokaa viime aikoina porvarispuheistani, joten ollaan ihan hissukseen siitä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös provosoimisen tarkotus ookkin aiheuttaa asiasta keskustelua...

      Poista