sunnuntai 9. lokakuuta 2022

754# Bukarest, 2

28.7.2022, Thursday, +31, Mostly cloudy, Bucharest, Romania

Ihan hyvin nukutti, oli hyvät bed linensit (tällä kertaa jopa oikea peitto, eikä mikä hemmetin lakana). Ilmastointi toimi ja oli melko hiljaista, mitä nyt muutaman kerran jotkut ohiajavat hälytysajoneuvot herättivät. Klo 8.30 testasin suihkun, toimi jonkunlaisesti. Sitten aamiaiselle, joka meitä vähän etukäteen jännitti, kun respanukko oli sanonut ettei heillä ole aamiaisbuffettia, vaan täytyy tilata joltain listalta sapuska erikseen. Saavuimme ylvästä käytävää pitkin hulppeaan aamiaissaliin, jossa oli valkoiset pöytäliinat ja tarjoilijat puvuissaan ottivat meidät vastaan. Olimme ainoat asiakkaat, mikä teki tilanteesta vielä kiusallisempaa. Tilasimme listalta "all inclusive", sillä lailla pääsisi varmaan helpommalla. Meille tuotiin kahvia, mehua, leipää, omeletit, tomaatteja, kurkkuja, juustoja yms. Monta lautasellista safkaa. Mä olen vähän huono syömään aamusta, mutta nyt oli pakko yrittää tunkea naamariin niin paljon annoksista, kun sellaiset oli kerran tuotu. Onneksi saimme sentään aika paljon syödyksi. Vähän myös arvelutti, kun menussa oli ollut hinnat merkittyinä, mutta aamiainen kuului ymmärtääksemme huoneen hintaan, joten poistuimme maksamatta.

Mööpeleitä hotellin käytävällä.

Aamiaissali.

Aamiaispöydän antimia.

Päivän ohjelma oli löysä, joten otimme vielä huoneissamme uusiolepiä toista tuntia. Yhdeltätoista lähdimme kylille, olimme guuglailleet että parlamenttitalo olisi Bukarestin ainoa nähtävyys. Taivas oli vetäytynyt pilveen ja oli luvattu sadetta, ja hetken päästä lähdöstä alkoi vähän ripeksimäänkin. Matkaa hotellilta oli about kilometri. Tämä maailman toiseksi suurin rakennus löytyi helposti. Kokoa rakennuksella oli 270 x 240 m, korkeutta 86 m, maan alle se ulottui 92 metrin syvyyteen. Kerroksia 12 + maan alla 6, sisätilaa mukavat 330 000 neliötä, huoneita 1100. Vierailijoille palatsi oli avattu vuonna 2016; olimme edellisenä iltana kyselleet respasta, pitäisikö sinne varata joku aika etukäteen, mutta ukko ei tiennyt. Vahingossa jouduimme kiertämään koko valtavan tontin (siellä oli "takapihalla" kaikenlaista muutakin kirkkoa ja museota, joista emme tosin olleet kiinnostuneet) etsiessämme oikeaa porttia. Lopulta se löytyi mutta varmaan tuli pari kilometriä siinä käveltyä ympäri rakennusta.

"Kuka pelihahmo sulle tulee mieleen tosta?" :D

Keskustan kerrostalo.

Dâmbovița-joki.

Katumainos. Aika siisti toi maassa oleva jääjuttu, 5/5.

Parlamenttitalon edusta.

Bulevardul Unirii.

Sisäänpääsy oli Bulevardul Națiunile Uniten puolelta.

Puutarha.

Romanialainen jonotustyyli ilmeni täällä aika runsaasti. Ensiksi jonotettiin luukulle, jossa virkailija kysyi haluammeko mennä klo 13.15 tourille vai 16.15 tourille, ilmeisesti ne olivat enää tälle päivälle vapaana. Otimme ensimmäisen. Hän kirjoitti käsin lapun, jonka kanssa jonotettiin seuraavalle luukulle, jossa virkailija teki "virallisen lipun". Miksei sitten ensimmäinen virkailija voinut suoraan kirjoittaa virallista lippua, en tosiaan tiedä. Hinta oli 40 lei / naama (n. 8€). Passit kysyttiin lipunoston yhteydessä, onneksi ne oli meillä mukana (ja niitä tultaisiin kysymään vielä kierrokselle mentäessä uudelleen).

Meillä oli tunti aikaa joten menimme hakemaan kaupasta kaljat ja menimme juomaan ne palatsin vieressä olevaan Izvorin puistoon. Yhdeltä palasimme takaisin palatsiin. Pientä sekaannusta aiheutti edellisen ryhmän lähtö joka näytti olevan vähän myöhässä. Viimein tuli meidän vuoro; liput tarkistettiin, passit skannattiin ja sitten oli vielä samanlainen turvatarkastus kuin lentoasemilla, joten kyllähän siinä aina hieman aikaa meni ennen kuin parikymmenhenkinen ryhmämme pääsi siitä läpi. Meille annettiin vihreän väriset vierailijakortit kaulaan roikkumaan. Oppaana oli pienikokoinen mies, joka puhui hyvää englantia ja oli muutenkin mielenkiintoinen puhuja ja vitsailija. Kierros kesti 1h20min, meille ehdittiin tässä ajassa esitellä vain 5% rakennuksesta, toki nämä olivat varmaan ne hienoimmat pääpaikat (ja kellarikerroksiin tuskin oli asiaakaan, opaskin sanoi, ettei hän tiedä kellarikerroksista mitään). Pari vessataukoa oli, parvekkeelle pääsi käymään. Huonekorkeus oli 16 metriä, oli marmoria ja plyysiä, Nicolae Ceaușescun askelmitalle ja kengänkoolle sovitettuja rappusia, niin isoja kattokruunuja että sisään mahtui viisi ihmistä makaamaan ja kiillottamaan kristallia. Bonuksena oli, että kaikki rakennus- ja sisustusmateriaali jotain lahjaksi saatuja puisia ovenkarmeja lukuunottamatta oli hankittu Romaniasta. Vaikka olutta täältä ei saanut, niin arvosanaksi nähtävyydelle annan täydet 5/5. Teki tosiaan vaikutuksen meihin tämä pytinki.

Parlamenttitalo Izvor-puistosta nähtynä.

Turistiryhmämme.

Auditorio ja massiivinen kristallikruunu.

Loputtomasti käytäviä.

Mosaiikki lattiassa toimi osin myös rakennuksen karttana.

Neukkari 1.

Neukkari 315.

Jälleen uusi rappukäytävä.

Näkymä parvekkeelta.

Palasimme vanhaankaupunkiin, ja menimme irkkupubiin oluelle. Istuskelimme terassilla kun näimme ohikulkevan naisen kaatuvan päistikkaa rähmälleen. Osoitimme kohteliaisuutemme jättämättä taputtamatta suoritukselle; no juu, kyllä se nainen pääsi kiroillen ylös ja jatkoi sitten matkaansa ontuen. Menimme sitten ostamaan postikortteja ja tuliaisia; tässä vähän ukotettiin, kun ostin Pp:lle sormustimen; toinen äijä pakkasi kamoja sillä välin kun toinen rahasti. Keskittyminen siinä tietysti minulta herpaantui ja kas kummaa, pakkaaja "unohti" pakata sen sormustimen muiden tuliaisten mukaan. Tämän huomasin toki vasta hotellilla. Kävimme ennen hotellille paluuta vielä kaupassa ostamassa juomat, jotka joimme ennen päikkäreitä.

Irkku-pub.

Näppärää: Kebabbia ja rahanvaihtoa samassa puljussa.

Illalliseksi kävimme syömässä hampurilaiset ravintolassa, jonka nimestä en saa enää muistiinpanoistani selvää, mutta oli Calea Victoriei-kadulla lähellä Romanian pankkia. Koska tarjolla oli myös Finlandia-vodkaa, nappasimme sellaiset alkuun. Ruuaksi otimme Classic burgerin ja Chicken burgerin, olivat ihan maukkaat. Hinta oli tippeineen 175 lei. Kävelimme tovin edestakaisin vanhassakaupungissa. Alkoi satamaan joten menimme oluelle Big Beniin (nimi kalskahti vähän homobaarilta, mutta emme olleet varma oliko se sellainen), kun siellä oli markiisi. Vaikka satoi, lämpötila oli edelleen +28 astetta (feels like +33), joten ihan hyvin siinä tarkeni istuskella.

Illalliskippola.

Sapuska.

A:ta tuntui risovan ukotettu sormustimeni siihen malliin, että hän pakotti minut menemään turistikauppaan uudelleen ja valittamaan asiasta. Se oli suljettu yhdeksältä, mutta ovi oli vielä auki ja äijät ilmeisesti laskemassa kassaa tms. Sanoivat, että kauppa on jo suljettu, mutta vakuuttelin ettei se haittaa minua, ja tulin hakemaan sormustimeni takaisin. Ihme kyllä, sain sen takaisin.

Menimme takaisin hotellille. Hotellin edessä "Robert" pysäytti meidät ja halusi jutella meidän kanssa. Jännitti ihan, mihin keskustelu etenisi, ja lopulta se sieltä tulikin, voisimmeko antaa hänelle vähän fyrkkaa. Jotenkin ärsyttää sellainen pohjustus, pyytäisi suoraan rahaa ilman mitään paskapuheita. Emme antaneet mitään.