maanantai 27. syyskuuta 2021

722# Ahvenanmaa, 3

4.8.2021, Wednesday, +20, Clear, Eckerö

Heräilin tunnin välein mutta nukuin silti hyvin, nukahdin aina uudelleen nopeasti. Kahdeksan maissa heräsin, ja otin virkistävän suihkun. Vähän ennen yhdeksää menimme aamiaiselle. Pahaksi järkytykseksi paikka oli niin ääriään myöden turvoksissa, ettei edes faija suostunut jäämään sinne, ja päätimme ottaa 20 minuutin aikalisän, ja palasimme huoneisiimme. Odottelimme kotvan ja kokeilimme sitten uudestaan. Vieläkin oli aika paljon väkeä mutta nyt sentään pääsi jo jotain tuotteita valitsemaan ilman tuskallista jonotusta. Yskijää ja aivastelijaa oli tietysti silti. En ymmärrä miksei Park hotelli voi aikatauluttaa / jakaa aamiaisvuoroja niin kuin muissa hotelleissa.

Aamiaisen jälkeen leppäilimme vartin verran ennen kuin lähdimme kohti Eckeröä. Mä otin uimakamatkin mukaan; aamuyöstä oli ollut vain +6 astetta, mutta nyt aurinko paistoi siniseltä taivaalta ja oli lämmittänyt ilman jo +16 asteiseksi. Fundeerasimme ensin että pitäisikö mennä tankkaamaan autoa, mutta etäisyydet täällä olivat melko pieniä ja meillä oli vielä puoli tankkia bensaa. Lopulta tankkaus jäi pois kuin itsestään, johtuen tosin osittain myös siitä, että pikkupaikkakuntien pikkuiset bensikset vaikuttivat melko häröiltä. Ensiksi pysähdyimme Hammarlandin kirkolle; mistään ei löytynyt osoitetta moiselle rakennukselle, joten ajoimme hieman ohi mutta uukkarilla asia korjaantui. Kirkko oli rakennettu jo 1300-luvun alkupuolella joskin modauksia oli tehty aikojen saatossa, ja se döfäsi homeelle. Saarnastuoli oli vuodelta 1650, ja siellä piti olla myös 1200-luvulta peräisin oleva kastemalja, mutta tuskin bongattavissa oleva keppo oli se. Chantelier oli vähän tyhmästi asennettu niin että se peitti alttaritaulun. Kuten saaristolaismaisemissa muutenkin tämän kesäloman aikana on huomannut, myös täällä oli pienoismalli laivasta. Knoppitietona sellainen pläjäys, että kaksi nuorta saatananpalvojatyttöä olivat koittaneet polttaa kirkon vuonna 2010 polttopulloin, mutta olivat epäonnistuneet. Hautuumaan puoli siisti ja seesteinen, nimet hautakivissä olivat pääosin Mattssoneita ja Erikssonneja. Sankarihaudat luonnollisesti puuttuivat.

Hammarlandin kirkko.

Kirkko sisältä.

Jatkoimme sitten edelleen kohti Eckeröä. Maisemaa oli haukuttu netissä tylsäksi "finnemaisemaksi" jota ei kannata lähteä pyörällä ajamaan, mutta minusta täällä oli ihan kaunistakin. Ajaminenkin oli helppoa. Saavuimme sitten Eckeröön, jossa ensin kävimme taas bongaamassa lokaalikirkon. Se oli aika lailla samanlainen kuin Hammarlandissa. Täällä piti niin ikään olla erikoinen kastemalja, puinen sellainen, jota myös Suomen Graalin maljaksi kutsutaan. Note to self: Jatkossa voisi muistaa tarkistaa nämä asiat ennen nähtävyyden tsekkaamista eikä jälkikäteen :)

Eckerön kirkko.

Ajoimme sitten Eckerön posti- ja tullitalolle. Se oli massiivinen laitos; rakennettu 1800-luvun alkupuolella samanlaisella tyylitajulla kuin Valtioneuvoston linna eikä ihme kun oli ollut sama häiskä (Engel) sitä bygaamassa. Silti näin suuri postirakennus näin piskuisella paikkakunnalla oli absurdia. Sisään pääsi ilmaiseksi joten kävimme katsomassa tilat. Eipä siellä nyt mitään ihmeellistä ollut, enemmän meitä kiinnosti pihamaan tallirakennuksessa oleva kahvila josta tilasimme tsufeet + yhden tuliaispullon. Paikalla oli rauhallinen, mukava tunnelma.

Eckerön posti- ja tullitalo.

Sisäpihan puolelta.

Sisällä oli tavallista ei-mitääntä.

Kahvila oli kiva.

Juomaa.

Ajoimme sitten Käringsundiin, jossa ajoimme auton parkkiin villieläinsafarin parkkipaikalle (itse safari avattiin vasta kahdeltatoista, melkoinen jono olikin jo kertynyt porteille, mutta muuten emme jostain syystä noteraaneet tätä ollenka). Kävelimme katsomassa rantaa, venevajat ja kalastusjutskat olivat kyllä upeita ja toivat juuri sellaisen saaristolaistunnelman mitä olin hakenutkin. Täällä oli myös Pub Gastro Bodegan. Se vaikutti kivalta paikalta + sitä oli kehuttu netissä, mutta oli vielä liian aikaista lounaalle, joten emme poikenneet muuten kuin ottamaan valokuvat paikasta. Sen sijaan poikkesimme metsästys- ja kalastusmuseoon, sisäänpääsymaksu taisi olla aikuisilta 7€ ja eläkeläisiltä 5€. Siellä oli täytettyjä eläimiä ja sitten pyssyjä yms kamaa. Pieni myymälä oli myös, josta ostin pari riistohintaista magneettia tuliaisiksi. Vessaankin täällä pääsi.

Pub Gastro Bodegan.

Paatti kuivalla maalla.

Venetalleja?

Lisää affenanmaalaista merimiljöötä.

Metsästys- ja kalastusmuseo.

Kaikenlaista eläintä.

Peili?

Pyssylöitä.

Toivottavasti ei sentään tällaiseen törmää.

Sitten lähdimme Degersandiin, joka oli Eckerön eteläosassa, sinne oli kymmenen kilometrin ajomatka. Viimeiset kolme kilometriä oli vähän kapeampaa väylää, mutta ei sentään hiekkatietä. Paikka yllätti kyllä lopulta, sillä täällä oli pari kippolaa, vuokramökkejä, camping-alue muutamine asuntoautoineen ja helkkarin hieno uimaranta, ei ihme että sitä oli sanottu Ahvenanmaan hienommaksi rannaksi (ihmettelen vain miksei tätä markkinoida laajemmin tahi tehdä Yyterin tahi Kalajoen kaltaista turistirysää kun puitteet olisivat olemassa). Rannalla oli muutamia ihmisiä, mutta ei uimareita ja siitä jo tiesi veden olevan kylmää. Aurinko kuitenkin paistoi täydeltä terältä, ei tuullut juuri ollenkaan, lämpötila oli varmaan +20 astetta ja kun tänne oli kerran tultu niin pitihän se uimaan mennä. Yleensä jalat tottuvat veden lämpötilaan nopeasti mutta nyt kahlatessani suht matalaa rantaa eteenpäin jalkoja alkoi särkemään kylmyydestä ja lopulta lämpötilamittari ilmoitti veden lämpötilaksi n. 12,8 astetta joten uskottavahan se oli. Ihme juttu sillä kesä oli ollut lämmin ja pitkiä hellejaksoja, mutta ilmeisesti näin aavan meren äärellä se ei pääse koskaan liian lämpimäksi. Uimasuoritukseni laskettiin sekunneissa.

Ranta.

Rantakippola.

Porukat ottivat sillä aikaa kaljan rantakippolassa. Kävin vaihtamassa autossa märät uikkarit pois kuiviin kalsareihin (ihmettelen miksei rannalla voinut olla koppia?) ja menimme sitten syömään "isompaan" kippolaan syömään lounasta. Tarjoilijat olivat ystävällisiä. Faija tilasi tapas-lautasen, me otimme mutsin kanssa spaghetti bologneset. Ruuat olivat kyllä huippuhyviä. Ainoa mikä harmitti kun täällä ei ollut verkkoa ollenkaan, joten ei mikään puhelinaddiktin paikka. Mutta ravintolasta, miljööstä, rannasta ja kaikesta annan täydet 5/5.

Lounasravintolamme tänään.

Sapuska 5/5.

Palasimme sitten autolle ja ajoimme 40 km takaisin Marianhaminaan ja hotelliin. Huoneita ei oltu vielä siivottu mutta oltiin juuri rupeamassa siivoamaan, joten menimme sitten alakerran pubiin kaljalle. Otin Stallhagenin hunajaoluen; ensimmäinen kulaus oli vähän pahahkoa, mutta sen jälkeen makuun tottui ja loppumukillinen meni alas ilman suurempia taisteluita. Sen jälkeen porukat vetäytyivät hotellille ja itse lähdin katsomaan Pommern-laivan. Se oli satamassa, sinne oli noin kilometrin kävelymatka. Matkalla oli joku kirkko jonka kävin tsekkaamassa myös.

Bongaamani kirkko.

Päivän kolmas kirkko sisältä.

Kuvasin Pommernin ja uudemman Birka-laivan satamassa ennen kuin aloin ihmettelemään miten Pommerniin pääsisi sisään. Lopulta huomasin puolirinteessä olevan rakennuksen joka oli ilmeisesti merenkulkumuseo, ja kävin sisältä ostamassa pääsyliput penseähköltä myyjältä. Maksoi 14€ ja ymmärsin, että lipulla pääsisi myös merenkulkumuseoon, mutta ensin kannattaisi mennä katsomaan Pommern, koska viimeinen pääsy oli klo 16 (aukioloajat kesäaikaan olivat klo 10-17). Laivaan päästyäni virkailijat yhyttivät minut udellen mitä kieltä herra mahtaa puhua ja antoivat sitten finne-opasprintin ja -kuulokkeet, ja mietin miten hygienisiä ne mahtoivat olla. Laivassa oli 11 kohtaa, jossa kuulokkeista tuli tarinaa laivamatkasta ja henkilokunnan kommelluksista svensk-aksentilla bamlaten. Suurin osa jutuista meni ohi keskittyessäni valokuvaukseen ja ihmettelyyn. Kansiosa oli ihan fine ja osa majoitustiloistakin vielä mielenkiintoisia, mutta kaksi alempaa kantta aika turhaa. Koitin katsella jotain valoesitystä hetken aikaa, jonka oli ilmeisesti tarkoitus demonstroida myrskyä ja mylväystä, mutta kyllästyin siihenkin melko nopeasti.

Merimuseosta sai comboliput laivaan ja museoon.

Pommern.

Kannella.

Ruori.

Kapun kajuutta.

WC-tiloja.

Skönärien makuusoppeja.

Varastotiloihin oli tehty tilataidenäyttelyitä.

Poistuin laivasta ja päätin mennä vielä tsekkaamaan merenkulkumuseonkin, vaikka minua jo hieman väsytti + puhelimen akku oli aika lailla finito. Mutta kun oli kerran maksettu. Olin vähän eksyksissä, mutta näin kyltin utställning enkä tiennyt mitä se tarkoittaa, mutta menin sinne silti ja vielä ymmärsin grupieerin hölötyksestä sanan "skanna", jolloin tajusin kaivaa takataskussani yhä tallessa olleen qr-koodillisen pääsylippuni. Museossa ei ollut väkeä juurikaan, joten täällä oli turvallista olla. Tila oli aika iso, ja olihan siellä kaikenlaista laivarekvisiittaa. Kello läheni viittä, joten meni puolittain juoksuksi. Annetaan arvosanaksi Pommern & museo 3/5. Sisään taisi maksaa 14€ joten olihan se himppasen kalliskin.

Ratti merimuseon lattialla.

Miksi näitä keulafiguureita kutsutaan?

Mutta ovat hienoja.

Miina.

Liekkö jonninlainen torpedo.

Palasin hotellille ja kävin pesemässä suihkussa koronabaku poijes ja sen jälkeen hieman kirjoittelin koneella. Puoli seitsemältä piti mennä porukoille ja syömään. Mä olin ehdottanut Kvarter 5 -ravintolaa, mutta porukat pitivät sitä hieman liian fiininä ja kalliina, joten menimme sen sijaan Club Marin-nimiseen kippolaan itärannalla. Tarjoilijoilla piisasi ilmeisesti kiirusta joten juttuja sai vähän odotella. Otimme mutsin kanssa fish & chips, ja faija otti lohikeiton, joten aika lailla perussafkoilla mentiin, arvosanat pyörivät 2/5 - 3/5 asteikolla.

Fish & chips.

Paluumatkalla kävin vielä Mathisissa, ja sitten hotellilla blogasin ja katselin vähän telkkaa. Alakerran pubissa oli live-bändi esiintymässä, joten avasin ikkunan ja kuuntelin talon piikkiin vähän svensk trubadur. Se soittikin enemmän kuin tarpeeksi ja bileet tuntuivat jatkuvan vielä kun menin nukkumaan klo 23.