perjantai 3. syyskuuta 2021

718# Iisalmi, 5

24.7.2021, Saturday, +19 partly cloudy, Iisalmi

Pp heräsi ensimäisenä, mutta minäkin jo toisena ennen kahdeksaa. Söimme sitten aamiaisen ja sen jälkeen pakkasimme kamat kasaan. Tänään siirtyisimme kohti etelää, Pp:n piti olla parin päivän päästä Hesassa. Näpyttelimme navigaattoriin suuntimeksi Iisalmen, sinne oli matkaa 434 km.

Napapiiri kun taakse jäi...

Poroja oli taas tien päällä tuon tuosta, mutta onneksi pahimmilta lähteltä-piti tilanteilta vältyttiin. Ajoimme luikauksella reilun 200 km Suomussalmen Hiljainen kansa-näyttelyyn. Kerrankin näyttely oli virallisesti auki, kun oli kesä. Elävää ihmisväkeäkin oli paikalla runsain mitoin, siellä olisi saanut jonkinlaista suupalaakin mutta me halusimme vain tsekata itse taideteoksen. Se oli ihan ok, uniikilla tavallaan erikoinen.

Rukakin ohitettiin.

Tilataidetta á la Suomussalmi.

Heinähattuja oli likemmäs tuhat.

Joku maskinkäyttäjäkin löytyi.

Näimme jopa Jorman.

Jatkoimme seuraavaksi Kajaanin ABC:lle, jossa oli jo pakko pitää vessatauko ja tankata auto. Samalla söimme hieman sipsi- ja keksilöitä ja arvuuttelimme minkä nimisiä parkkipaikalla pyörivät ihmiset saattaisivat olla ja mitä he tekisivät työkseen. Sitten ajoimme vielä viimeiset 88 km Iisalmeen. Koville otti matka ja jo vähän unettikin. Hotellina oli tuttu Golden Dome. Meillä oli superior -huone (olimme pyytäneen saunallista mutta sitäpä ei ollut tarjolla). Mielestäni meidän huone oli tavan huone eikä superior. Plyysipenkin alapuoli repsotti, pyyhkeestä puuttui hankain / koukku, huone oli pienempi kuin viime kerralla, ilmastointia ei ollut vaan oli pelkkä sellainen meluava viilennyskone jonka poistoputki piti työntää ulos ikkunasta. Lavuaari oli vähän halvan oloinen. Lisäksi alkoi kuulumaan kauhea musanmökä ja mekastus jostain lähihuoneista. Kävimme valittamassa respaan mutta muita huoneita ei ollut tarjolla sillä hotelli oli loppuunmyyty. Ilmeisesti virkailija lähti kuitenkin selvittämään metelin lähdettä ja tekemään tarvittavat toimenpiteet, sillä palatessamme uimareissulta melua ei enää kuulunut.

Vuoteet ja bedlinensit vaikuttivat hyviltä.

Köyhän miehen ilmastointilaite.

Uintireissu Porovedessä oli mainio. Vesi oli mukamas lähempänä 21 astetta, vaikka tuntui 19 asteiselta. Ranta oli kuitenkin mukava ja ilma oli lämmennyt selvästi Lapin jälkeen joten minäkin kehtasin mennä uimasilleen. Mielialakin siinä parani. Kävelimme sitten rantaa pisin ja maailman pienimmän ravintolan Kuapin ohi torin läpi takaisin hotellille. Onneksi se musa ja mökä oli hiljentynyt. Virutimme uikkeet ja lähdimme sitten hakemaan Kotipizzasta evästä. Sekin tilaus meni Pp:n osalta pieleen kun hän tilasi haluamansa täytteet mutta tietysti juuri kebabliha jäi puuttumaan. Kenties oma kebabpitsani sotki sitten kokin ajatukset? Tarjolla olisi ollut myös paikallinen erikoisuus, "Iisalmen ihme"-niminen pippuripihvipizza, jota olisi ollut kiva kokeilla, muttemme huomanneet mainoskylttiä tarpeeksi ajoissa. Sen siitä saa kun liian hanakasti kysytään mitäs sais olla, eikä asiakkaalle anneta aikaa tutustua valikoimiin (joskin olimme yytsäilleet menua jo netistä, eikä siellä tietenkään ollut kuin perusmenu saatavana).

Katson lähes autiota hiekkarantaa.

Porovesi.

Tilataidetta á la Iisalmi.

Illallispitzet.

Loppuilta sujui hotellikuolemaa vältellen ja telkkaria katsoen ja työsähköposteja lueskellen.