sunnuntai 25. huhtikuuta 2021

708# Iisalmi, 4

21.3.2021, Sunday, -0, Sleet, Iisalmi

Heräsin joskus hieman neljän jälkeen yöllä, enkä saanut sen jälkeen enää nukuttua. Naapurihuoneessa köhisi jatkuvasti lapsi. Mietin, voiko korona tarttua ilmanvaihdon kautta (ja miksipä ei voisi). Kuuden jälkeen heräsi Pp. Sen jälkeen sainkin vielä ehkä puolisen tuntia nukuttua lisää.

Aamiainen alkoi näin pyhäaamuna kahdeksalta. Keulimme hieman, kun emme halunneet naapurihuoneen koronaperheen kanssa samaan aikaan aamiaispöytään. Aaamiainen tarjoiltiin hienossa kirkkosalissa ja oli laadultaan oikein hyvä buffa. Hotelliaamiaisia olikin ollut vähän ikävä. Muutama perhetalous tuli hieman meidän jälkeen, mutta ehdittiin alta pois ennen kuin yskivä lapsiperhe saapui paikalle. Hyvä fiilis jäi aamupalasta ja hotellista, arvosana on kyllä korkealla. Iisalmeen suhteutettuna 5/5 luikahtaa ilman muuta.

Aamiaissalit ja huomioon otetut turvavälit.

Raikasta ja ravitsevaa aamupalaa.

Kaksi vuotta oli mennyt salin maalaushommissa.

Aamiaisen jälkeen lähdimme pienelle kävelylle, joka oli lähinnä kuvausreissu. Kylä / keskusta oli hiljainen, lukuun ottamatta muutamaa vastaan kävellyttä mumeksia. Kovasti oli lunta; meitä hesalaisina hämmästytti miksei sitä oltu viety pois niin kuin meillä päin oli tapana. Täällä se oli kerätty valtaviksi vuoriksi vatukkoihin. Kävimme Poroveden rannassa, tsekkasimme Kuapin ja palasimme sitten tyhjyyttään kumisevan torin kautta takaisin hotellille. Minun piti suunnata vessaan, Pp jäi vielä kuvaamaan hotellin näyttävää aamiaissalia ja sai samalla kattavan esittelyn joltain hotellityöntekijältä paikan historiasta ja eri vaiheista.

Hotellimme Golden Domen julkisivua.

Puu kiipelissä.

Pyhän Ristin kirkko.

Sotamuistomerkki.

Olvin tehtaat.

Laituri Poroveden rannalla.

Tykkäsin enempi (viime vuoden) kesänäkymästä.

Kuappikin oli vielä paikoillaan.

Muraalitaidetta.

Lavalla ei ollut tungosta pyhäaamuna.

Iisalmen Kalapoika saarroksissa.

Pakkasimme kamat ja kävimme tekemässä check outin ja lähdimme kohti Helsinkiä. Täältä oli vielä lähemmäs 500 kilsaa ajettavaa, joten pitkään saisi tänäänkin autossa istua. Keli oli muuttunut huonoksi; räntää tuli taivaan täydeltä (aina Lahteen asti) ja oli kova tuuli. Tiet eivät onneksi olleet liukkaat mutta näkyvyys oli heikko ja muutenkin masentava tunnelma. Ajoimme Juvalle asti, jossa pysähdyimme hakemaan noutoruokaa ABC:ltä. Odotuksemme eivät todellakaan olleet korkealla, mutta mitä vielä, tilaamani kerroshampurilainen oli vallan erinomainen, 5/5. Harmitti kun en tilannut kahta. Pp tilasi pitsen, vaikka sitä onkin tullut järsittyä viikon aikana riittämiin, ja tykkäsi myös omastaan. Olisin laittanut myöhemmin positiivista palautetta, mutta valitettavasti palautteen anto oli niin vaikeasti toteutettu etten jaksanut.

ABC:n tilaussysteemi.

Ensimmäinen haukkaisu sai minut niin vakuuttuneeksi, että piti räpsästä kuva.

Jatkoimme sitten ohi Mikkelin ja Heinolassa pysähdyimme tankkaamaan. Mulla oli alaselkä kipeytynyt niin, etten oikein tiennyt miten päin olisin enää istunut, ja ylöspääsy tuotti tuskaa. Otin Buranaa, mutta sekään ei tuntunut auttavan. Järvenpäässä kävimme palauttamassa vielä mökin avaimet, mutta pääsimme onneksi jatkamaan matkaa suht nopeasti. Takaisin kämpillä olin viiden maissa.

* * * *

Kiva reissu, tosin näin korona-aikana ja seitsemän kilometrin kuplassa kuukausitolkulla elävälle mikä tahansa matka olisi tervetullut ja mitä luultavammin onnistunut. Mukavampaa oli silti kuin neljä vuotta sitten, nyt tiesi mitä odottaa. Mielellään olisi lomaillut kauemminkin. Säät suosivat, ja hyvin tarkeni olla ulkonakin. Flopeista jäi pahiten mieleen Kärsämäen hotelli(ttomuus)kokemus, ja sitten se Suomun tietynlainen osaamattomuus palveluiden järjestämiseen hämmästytti. Paljon oli kuitenkin onnistumisia ja hyvä fiilis jäi. Arvosana keväiselle Lapin reissulle 4/5.