perjantai 26. elokuuta 2016

472# Parga 7

23.7.2016, Saturday, +31, Clear, Parga

Illalla oli kotiinlähdön aika, joten masensi sellainen jo ajatuksenakin. Nukuin silti kuin tukki klo 8 saakka, jolloin Pp herätteli. Hän meni aamu-uinnille, minä jäin vielä vuoteeseen lepäämään. Sitten pieni aamiainen jonka jälkeen menimme pariksi tunniksi rannalle. Merivesi tuntui poikkeuksellisen lämpimälle. Oli lauantai ja rannalla oli melko paljon ihmisiä.

Meressä.

Puolilta päivin lähdimme hotellihuoneen kautta kylille. Ostimme Pp:lle lisää tuliaisia ja kävimme lounastamassa Caravel-ravintolassa. Toast ja Special hamburger olivat todella maukkaat. Todennäköisesti ensimmäisiä päiviä tarjoilijana työskentelevä nuori neito hämmästyi antamastamme 3,50€:n tipistä ja oli moneen kertaan kiikuttamassa rahoja takaisin uskomatta, että ne tosiaan olivat tipit.

Joutsenpatsas.
Caravel-kippolan lounas, nam.

Nousimme viimeisen kerran raput kukkulan yli Valtos beachille; laskimme raput, niitä oli 64. Kuulostaa helpolta, mutta lisäksi siinä on ylämäkeä ja melkoinen kuumuus kaverina. Haimme minimarketista vielä vettä ja limsaa. Lepäiltiin sen jälkeen huoneessa. Pp kävi vielä uimassakin, minä tyydyin suihkuun. Pakkasimme kamat ja odotimme kellon tulevan 16.45, jolloin kävimme tekemässä check outin ja odottelemaan bussia.

64 porrasta.

Bussi olikin tänään harvinaisen vähän etuajassa. Olimme jälleen ensimmäiset bussissa. Haettiin toiset matkustajat muilta pysäkeiltä / hotelleilta. Valtos Beach -hotelli oli ehdottomasti suosituin. Sitten edessä oli reilun tunnin matka lentokentälle Prevezaan. Opas puhui yli puolet bussimatkasta Aurinkomatkojen mainospuheita, se alkoi vähän jo ärsyttämään. Bussissa oli myös kuuma, hiki virtasi selkää pitkin. Onneksi olin pitkän pohdinnan jälkeen laittanut shortsit, farkuilla olisi tullut noutaja. Yleisestihän mä olen sitä mieltä, että shortseilla ei julkisille paikoille saati kansainvälisille lennoille ole mitään asiaa, joku roti juntteilussakin... mutta nyt oli tosiaan force majeure -tilanne.

Prevezan lentokentällä homma eteni nopeasti. Check inniä ei voinut tehdä netissä, vaan piti kiltisti jonottaa virkailijan luo, mutta onneksi siihenkin oli peräti kolme jonoa. Saimme vierekkäiset paikat riviltä 30. Matkalaukut tägättiin ja punnittiin, jonka jälkeen ne piti viedä itse läpivalaisuun. Kyllästyneeltä vaikuttanut ukko yytsi sitä. Sitten turvatarkastukseen, joka oli myös hyvin nopea toimenpide ilman sen kummempia hässäköitä. Sen jälkeen kysyttiin vielä passit ennen kuin pääsimme kansainväliselle alueelle.

Kotimatkalle.

Kävimme ensiksi kaupassa, itse en löytänyt ostettavaa mutta Pp osteli paljonkin. Kioskista hain itselleni kaljan ja vahingossa jääteen Pp:lle. Odotusaikaa oli kosolti ennen koneen lähtöä, ja kenttä oli pieni ja kuuma eikä siellä juuri muita palveluita ollut. Lentokoneemme tuli Hesan suunnalta onneksi ajoissa ja pääsimme myös lähtemään ajoissa. Kone oli täynnä, joten meillä oli taas kaveri käytäväpaikalla estämässä vessakulun. Mukava mies oli lentoemäntänä. Joimme shampanjat, minä lisäksi vielä GT:n. Ostin tuonnemmaksi myös "helmeilevää kurkkujuomaa". Ikkunasta katsoimme illan pimenemistä, nousevaa kuuta ja Liettuan yllä - ja meidän alla - riehuvaa ukkosta ja salamointia.

Perille laskeuduttiin klo 23.35. Kävin vielä lentokentän Alepassa hankkimassa aamiaista ja sitten taksilla himaan, Pp meni autollansa.

Ilmanpaineesta pullistunut sipsipussi.
Pilvi.
Miks mun laukku tulee aina vikana?

Oikein hyvä reissu oli, kaikki onnistui. Olin alkuun vähän skeptinen, onko niin pienessä paikassa tarpeeksi tekemistä mutta olihan siellä. Säätkin osuivat ensimmäistä päivää lukuunottamatta kohdilleen. Arvosana 5/5.