maanantai 14. syyskuuta 2015

413# Málaga, 5

20.8.2015, Thursday, +31, Partly cloudy, Málaga, Spain

Nukuin yli kahdeksan tunnin yöunet, ihan riittävästi. Suihku ja sitten aamiaiselle. Siihen oli jo todella leipääntynyt, onni että viimeistä aamiaista vietiin tässä hotellissa. Kyllä sen syö, mutta onhan se niin kalliskin (3*14€*4=168€).

Käytiin haistelemassa hieman säätilaa hiljaisilla kaduilla. Liikkeet avasivat vasta oviaan, juopot eivät olleet vielä aloittaneet. Oli miltei pilvistä, mutta kuitenkin lämmintä. Pilvisyydestä huolimatta palasimme hotellille pakkaamaan rantakamat; elättelimme toiveita josko pilviverho taas päivän mittaan hieman kaikkoaisi.

Ennen rannalle menoa kävimme kuitenkin tsekkaamassa kadedraalin. Sisäänmeno oli yllättävän haasteellista kun ei meinattu löytää aukinaista ovea ensinkään. Kyllä se sitten tuli vastaan kun riittävästi katedraalia kiersi. Kolme naista kerjäsi ovella. Sisään maksoi 5€ / naama. Hävytöntä pyytää kirkostakin sisäänpääsymaksua. Kirkko oli ihan hieno ja käymisen arvoinen kohde. Maalauksia oli, vaikuttavin näistä ehkä kuva mestatusta Johannes Kastajasta.

Kirkon torni.
Kirkko sisältä.

Sitten käytiin viemässä postikortit postilaatikkoon (joita ei ole vielä kolmen viikon jälkeenkään tullut!) ja aloimme etsimään musiikkimuseota. Löysimme risteyksen jossa sen piti olla mutta ei siellä mitään sen tyyppistä näkynyt missään. Siinä oli vieressä kuitenkin turisti-info ja kävin kysymässä sieltä. Musiikkimuseo olikin jossain aivan toisaalla, ja päätettiin lykätä sitä myöhemmäksi. Lähdimme sitten lampsimaan kohti Malaguetan rantaa. Sinne olikin taas hieman matkaa. Poikkesimme vielä oluella.

Edelleen oli pilvisempää, mutta tuuli oli tyyntynyt eikä maanantain kaltaisia aaltoja enää ollut. Menin heti uimaan. Kylmältä tuntui vesi, mitähän mä olisin sen arvioinut, ehkä 23 asteiseksi. Uiminen tuntui kuitenkin mukavalle, ja äkkiä veden lämpötilaan tottui. Muutenkin ranta oli ihan jees, paljon siistimpi mitä esimerkiksi Italiassa. Roskia myös kerättiin merestä siihen soveltuvilla laitteilla veneestä käsin. Juomanmyyjiä ja hierojaeukkoja oli jonkun verran, mutta ei roistoja.

Biitsi.

Hieman otin siinä arskaa ja kävin vielä toisen kerran uimassa. Juuri kun pilvet hälvenivät, aloimme tekemään lähtöä. Mutta oli nälkä, eikä aivan lähistöllä ollut mitään ruokapaikkaa joten siirryimme kauemmas rannasta. Söin taas lihavartaan. Se oli ihan hyvä, mutta mielestäni siinä kusetettiin ja tarjottiin porsasta naudan sijasta, mutta olkoot.

Ruuan jälkeen kävelimme iltapäivän kuumuudessa takaisin hotellille, oli kiva päästä viileään huoneeseen lepäämään. Aika nopeasti huone kuumenee jos ilmastoinnin laittaa pois. Aurinko on grillannut kuumuuden rakenteisiin.

Viideltä lähdimme etsimään musiikkimuseota jonne olimme jo aiemmin yrittäneet löytää. Kadut olivat täyttyneet känniläisistä ja liikkuminen ihmisvilskeessä oli vaivalloista ja hidasta. Infosta saatu kartta oli myös perseestä, joten jouduimme pitkään sahaamaan edestakaisin, ennen kuin löysimme lopulta museon. Kaiken huipuksi sekin oli kiinni. Niin, miksipä turisti-infon virkailija olisi siitä viitsinyt mitään mainita, mähän vain kysyin missä sellainen on. Ei nyt yhtä paljon vituttanut kuin veneretken missaus, mutta tilanne vaati oluen. Vähän aikaa sitäkin piti hakea ja löysimme erään jossa ei ollut lainkaan muita asiakkaita. Sisäänheittäjä kuitenkin kehui paikkaa vuolaasti ja teimme virheen ja jäimme siihen. Kippolassa ei ollut kahvia sen kummemmin kuin brandyakaan. Kaljakin tarjottiin pahvisesta kertakäyttökokismukista. Noh, ei siinä tainnut tyrmäystippoja kuitenkaan olla eikä kovin pahan hintainenkaan. Jatkoimme matkaamme takaisin hotellille humalaisten ihmismassojen läpi. Kaikki joivat Cartojal-merkkistä juomaa eikä alueella voinut välttyä cartojal-mainosten näkemisestä. Minuakin alkoi kiinnostamaan tietää mitä se on, ja otin sitä pullon minibaarista. Jotain etovan makeaa valkoviiniä, hyi. 1/5.

Laatupaikan oluttarjoilu.

Cartojal-mainos.

Hotlassa kävin suihkussa ja sitten koitimme maksaa respassa aamiais- ja huonemaksujamme. Siinä oli jotain epäselvyyksiä, voisimme maksaa laskun mutta emme saisi kuittia ennen kuin vasta check outissa. Haiskahti sen verran kusetukselta että päätimme jättää maksun uloskirjautumisen yhteyteen.

Illallispaikka löytyi parinkymmenen minuutin arpomisen jälkeen. Otin sea bassia kun se oli Ranskassa ollut niin hyvää. Faija oli tosin ottanut sitä tällä reissulla jo aiemmin eikä ollut tykännyt. Ei tämäkään ranskalaiselle pärjännyt mutta oli se nyt ehkä kohtalainen suoritus. Brandytujaus jälkkäriksi. Lasku oli 87€, pyöristämällä satanen.

Seuraavana päivänä oli aikainen herätys kun oli kotiinlähdön aika, joten palasimme suht ajoissa hotellille ja piti vähän riipoa kamojakin siinä kasaan. Jotenkin kuitenkin väsytti ja suurin osa pakkauksesta jäi lähtöaamuun. Television katselu ja netissä surffailu kiinnosti enemmän kunnes uni niistäkin korjasi voiton.