sunnuntai 22. syyskuuta 2024

837# Korfu, 7

19.7.-20.7.2024, +38, Scattered clouds, Dassia, Greece

Nukutti ihan hyvin kuuteen asti. Meillä oli ollut tarkoitus tehdä timelapse-video auringonnoususta, joten nousimme sitä parvekkeelle kuvaamaan. Sen jälkeen tuli nukuttua torkkuen, mutta en muista Pp:n lähteneen aamu-uinnille, jossain vaiheessa heräsin kesken unennäennän kun oveen taottiin (unessa olin työhaastattelussa). Olisi nukuttanut kovasti mutta oli pakko lähteä aamiaiselle ennen kuin yskiskelijät valtaisivat salin yhdeksältä. Aamiainen oli tavallista huonompi, sillä croissantteja ei ollut. Sen jälkeen vetäydyimme taas rantabaariin blogaamaan ja töitä tekemään, mitenkäs sitä muuten lomaa viettäisikään. Frapet joimme kyytipojiksi. Jostain kantautui pariinkin kertaan poltetun marijuanan haju, ihmettelimme kuka niin röyhkeä mahtoi olla (syypääksi epäilimme yhtä rannalla makoillutta ukkoa jolla hatussan hampun kuvia). Olimme nähneet täällä kyllä muutamissa paikoissa myytävän jotain vape-cannabis-juttuja, eli ehkä se toimi sitten sähköröökien makuna, josta päihdyttävä ainesosa oli poistettu. Ohjelmanjärjestäjä oli pukeutunut naiseksi ja veti vesi-aerobicin. Katsoimme viisaammaksi poistua tässä kohtaa.

Aamu alkoi kahvilasta.

Töitä tehdessä.

Vesiaerobiciä seuratessa.

Haimme uimakamat ja lähdimme uiskentelemaan. Se oli niin maan mukavata hommaa. Emme olleet ottaneet juurikaan aurinkoa täällä, ja olimme edelleen kalkkilaivan kapteeneja, mutta eipä kai tuo haittaa mittään. Juopottelimme jääkaappiin unohtuneet kumkvatit ja ouzot pois kuleksimasta, menimme uimaan sen jälkeen uudelleen.

Testiin hotellin toinen allas.

Lähdimme käymään kaupoilla. Ensiksi ajattelimme mennä Woodpeckeriin drinksuille, mutta se oli kiinni kuten oli ollut koko tämän ajan mitä olimme täällä viettäneet. Kävimme sitten vain ostamassa vähän kotiintuomisia, siinä menikin melkoisesti aikaa. Tummia pilviä oli kertynyt taivaanrannalle ja oli alkanut tuulemaan. Menimme silti uimaan, keli oli selvästi erilainen kuin aiemmin.

Nämä sipsit jäivät tällä kertaa ostamatta.

Parvekkeella join vielä oluen. Pp:tä himotutti pakkauksen aloittaminen, sillä huomenna olisi jo kotiinlähtö heti aamusta. Asia vaivasi minua paljolti. AT on kanssa samanlainen höyrypää, että pakkaus kotimatkaa varten pitää aloittaa mahdollisimman aikaisin. Käsittämätöntä.

Lähdimme illalliselle Dassia Beach restaurantiin, jossa olimme olleet jo sunnuntaina. Juopottelimme 2dl ouzo-putelin alkuun. Pp söi special pizzan (kinkku, tomaatti, sipuli, sieni ja paprika) ja itse otin pastitsadan. Ruuat tulivat tällä kertaa nopeasti (vaikka nyt olisi voinut kestääkin) ja olivat hyviä. Hinta tultiin ilmoittamaan suullisesti, maksoi 34,50 - annoimme 40€. Tarjoilijat olivat kovin puheliaita, ja kyselivät Suomestakin kaikenlaista. Sitten takaisin hotellille. Minunkin piti alkaa pikkuhiljaa pakkaamaan, se masenti hurjasti.

Sunnuntaiseen tapaan illalliskippola oli Dassia Beach restaurant.

Reissun viimeinen illallilnen.

Viimeiset bileet.

Nukutti ihmeen hyvin, ei ollut sellaista hermostunutta tunnetta niin kuin yleensä lähtöpäivinä tuppaa olemaan. Herätys oli kyllä aikaisin, heti auringon nousun aikaan klo 6.30. Pp singahti lähtö-/aamu-uinnille, enkä minäkään malttanut enää makkoilla. Jotkut humalikot olivat taas dokanneet koko yön, ja pitivät edelleen meteliä pihamaalla. Sikamaista, ja toisten piti lähteä kotiin.

Vielä yksi auringonnousu.

Kamat oli aika lailla jo pakattu, joten aamutoimien jälkeen suunnistimme aamupalalle. Tähän aikaan ei ollut juuri ketään vielä aamiaissalissa, joten saimme kerätä aamiaiskamppeet suht rauhassa lautasille, eikä ollut yskijöitä. Aamiainen kyllästytti toden teolla, joten jos jotain hyvää piti lähdöstä etsiä, niin ei ainakaan tätä aamiaissouvia tullut ikävä.

Aamiaissali lähes tyhjänä.

Aamiaistarjontaa.

Monipuolista kyllä, mutta mikään ei oikein maistunut.

Näitä tuli yleensä syötyä (makkaraa ja bruschettaa).

Livekokkikin oli.

Kokin tuotoksia.

Mehulinjaston arvosana 1/5.

Huoneesta haimme kamat ja kävimem tekemässä check outin, saimme jopa 10€:n setelin takaisin safe boxin avaimen palautettuamme. Olimme saaneet aiemmin tekstarin, että meitä tultaisiin noutamaan klo 8.15 +/- 15 minuuttia. Sellainen ilmoitus oli vähän hapan. Klo 8.11 pihamaalle kurvasi tilataksi, olimme odotelleet bussia. Sisällä oli jo muutama matkustaja, ja haimme vielä yhdestä toisesta hotellista pariskunnan ennen kuin kuskina toiminut papparainen löi nastan lautaan ja kaahasi siihen malliin lentokentälle, että heikkoja hirvitti ja hirviä heikotti.

Hotellin aulaa.

Hotellin pääovi.

Hotellin vahtikoira.

Sinne jäi hotelska.

Höttöinen puu oli kasvanut keskelle risteystä.

Marshrutkalla kentälle.

Lentokentällä oli melkoinen härdelli menossa, ja ensi alkuun jouduimme hetken arpomaan mihin meidän kuuluisi mennä. Lopulta löysimme check in tiskit (olimme tehneet jo aiemmin netissä check inin lennolle, mutta ruumakamat piti käydä silti viemässä), mutta niihin ei saanut vielä mennä kun siellä oli edellisten lentojen check init käynnissä. Jouduimme odottelemaan varmaankin likemmäs kolme varttia ennen kuin virkailija tuli sanomaan, että voitte mennä jonottamaan virallisille paikoille.

Hermostuneisuuden pystyi aistimaan.

Saimme kamat sisään ja boarding passit handuun, ja sitten jonottelemaan turvatarkastukseen. Jono näytti pitkälle, mutta meni melko sukkelaan. Läppäri piti laittaa erilliselle tarjottimelle ja veska toiselle, mutta emme mokanneet ja olimme läpi alta aika yksikön. Pp kävi vielä kaupasta hakemassa oliiviöljyä. Minua janotti, mutta vesipullot maksoivat kaupassa 2,50€/ 0,33l puteli, sellaista en periaatteestakaan aikonut ostaa. Lopulta kuitenkin jano pääsi ylitsepääsemättömäksi ja menin ostamaan kahvilasta puolen litran vesipullon joka maksoi vain 0,60€, joten ihmeellinen oli hinnoittelu. Kenttä oli muuten pieni ihmismääräänsä nähden, siellä oli pari kahvilaa, Burger King, ja sitten perus-lentokenttämyymälä, sekä kauheanhajuiset ja ruuhkaiset vessat.

Finnairin kone lähti 6b-portilta, mikä indikoi tietenkin bussikyytiä. Onneksi portti oli vähän jemmassa, ja täältä saimme istumapaikat siksi aikaa kunnes boarding alkoi. Olimme saaneet edellisenä päivänä tekstarin Finnairilta jossa kerrottiin "yrityksestä" lähteä kymmenen minuuttia aikaisemmin kohti kotisuomea. Se oli meidän mielestä hieman outoa. Meidän paikat olivat viimeisellä rivillä, ja kuuluimme boarding ryhmä kolmoseen. Hyvä homma, että kolme ensimmäistä ryhmää kuulutettiin sisään ensin, ja pääsimme ensimmäiseen bussiin. Repulle löytyi tilaa hattuhyllyltä. Pp kinusi ikkunapaikalle, vaikka se olikin merkitty minulle, joten tyydyin keskipaikkaan. Eipä sitä Pp:n paikkaakaan nyt voinut oikein ikkunapaikaksi sanoa, sillä takarivissä kun oltiin, ikkuna jostain syystä puuttui kokonaan, mutta vähän hän pääsi kurkkimaan meininkiä edessä istuvan ikkunasta. Minun vieressäni istui nuori nainen joka vaikutti hieman kipeältä, ryki kummallisesti ja söi jotain reseptilääkkeitä, joten toivoin tosiaan ettei ollut mistään tarttuvasta taudista kyse kun meillä oli vielä lomaakin jäljellä ja muita suunnitelmia (tauti ei tarttunut minuun, mutta Pp:hen kyllä).

Lentokenttäbussia vartoomassa.

Siellä se Finski jo näkyy.

Lento lähti 7 minuuttia etuajassa (edellisenä päivänä oli ollut jokin Crowdstrike-IT-ongelma juttu ja lennot olivat jääneet maihin, mutta nyt kaikki näytti pelaavan ok). Matka kesti 3h10min, erikoisuutena oli naiskuski (joskin miesperälentäjä hoiti lentohommat). Ukkosesta varoiteltiin Helsingin päässä, ja sinne saavuttuamme vettä satelikin kuin aisaa, mutta laskeutuminen sujui pehmeästi. Minua jostain syystä virtsatti mielipuolisesti, jouduin jo ennen nousua käymään vessassa ja heti perään toisen kerran. Takavessasta oli vielä vesi kaputt, joten kädet piti pyyhkiä savettiin. Tarjoilusta otimme kuoharit, ja meillä oli edellisenä päivänä ostettuja sipsejä kyytipojaksi.

Tarjoilua odottamassa.

Tutut ja turvalliset matkaeväät.

Lento kohti pohjoista.

Helsinki-Vantaalle saavuimme muutaman minuutin etuajassa portille 15, joten matkalaukuille oli vähän matkaa. Vessaan piti taas päästä, ja sen jälkeen hakemaan kapsekit jotka jo kiertelivät hihnalla, olivatpa kerrankin tulleet nopeaan. Pp heitti minut vielä kotiin, kultainen kun on  :-*

Saapuminen sateiseen Hesaan.

* * * *

Arvio: Ihan onnistunut matka, ei mikään ihmeellinen. Apollon suoritus oli heikko; vastaanottamassa ulkolaiset oppaat, ja "oma" oppaamme vaikutti siltä, ettei ollut oikein saanut kunnollista perehdytystä tehtäväänsä. Lisäksi harmitti se, kun hän tullessa oletti meidät äitinsä ikäiseksi - ja oletuksena oli, että tykkäisimme samoista asioista :) Keskiviikon Parga-retki oli täysi floppi 8 tunnin venematkoineen ja lipun puuttumisineen. Oma hotellimme oli ihan kiva ja hyvä kun saatiin se merinäköala, siitä kannatti satanen maksaa lisää. Saksalaisia oli ehdottomasti liikaa, ja ärsytti se niiden rantapetien varaus pyyhkeillä koko päiväksi alkaen klo 6 aamulla, vaikka ketään ei näkynyt missään. Kreikkalaisia ruokia ei ollut tarjottavana niin paljon kuin olisimme halunneet, ja se hampurilas-pitsa-juttu näytti valtaavan alaa. Kohdallemme osunut hellejakso oli kyllä vähän liikaa. Meri oli sika ihana, joskin se muutaman metrin kivikkoinen rantaviiva aina vähän häiritsi. Melko edukasta oli kuitenkin, mutta vähän nyt häiritsi kun eivät tilittäneet kuitille asioita ja jättävät verot maksamatta härskisti, mutta koska olen itsekin verojen vastustaja niin ei sekään nyt niin haitannut. Arvosana reissusta 3/5.