sunnuntai 14. tammikuuta 2024

807# Moldovasta kotiin

23.9.2023, Saturday, +16, Wet, Warsaw, Poland

Herätys oli vasta klo 8.30, aamiaiselle puolta tuntia myöhemmin. Kiirettä ei sinänsä ollut, sillä tänään oli vuorossa kotiinpaluu Varsovan kautta, eikä sen kummempaa ohjelmaa. Vaikka linnuntietä etäisyyttä Moldovan ja Helsingin välillä ei varmaan paljoa ollutkaan, niin matkaan menisi koko päivä, vaikka paluulento olisi Istanbulin sijasta Varsovan kautta. Aamiaisesta selvittyäni otin vielä Imodiumin jälkkäriksi, kun maha tuntui käyvän hieman kierroksilla. Nautin viimeisen pahanhajuisen soviet suihkun (vesi haisi minusta kummalliselle), ja pakkasin sitten kamat kasaan. AT:n selkäkin vaikutti olevan paremmassa kondiksessa, vaikka hänestä selvästi huomasin miten jännitti äkkinäisiä liikkeitä.

Lähtö hotellilta klo 10.45, noin neljä tuntia ennen koneen lähtöaikaa. Hotellilla oli vakikuski, joka heitti meidät kentälle heti check outin jälkeen. Maksoi saman verran kuin tullessakin (15€). Vähän pelotti kun papparainen ajoi taas niin kovaa. Kentällä ei ollut niin kaaos kuin tullessa. Sisälle päästyämme huomasimme nopeasti, että mobiililiput eivät täällä kelvanneet (kävimme kysymässä sitä jopa infotiskiltä, ja näimme jonkun epäonnisen naisen joka oli jonottanut koko jonon turvatarkastukseen missä hänet oli käännytetty takaisin) ja check in-tiski avattaisiin vasta pari tuntia ennen koneen lähtöä, joten odotteluksihan tuo sitten taas meni.

Lähdön tunnelmaa lentokentällä.

Patsastelua lentoasemalla.

45 minuuttia piti odottaa, mutta olimme sen verran hereillä, että bongasimme tiskin aukeamisen ja pääsimme ensimmäiseksi jonoon (joskin piti odottaa, olisiko mahdollisia business-luokan matkustajia). Ruumatavaroitahan meillä ei ollut, joten homma hoitui nopeasti ja saimme boarding passit kätöseen, myös Varsova-Helsinki lennolle. Turvatarkastuksessa meni ehkä vartti, passintarkastuksessa ei ollut jonoa yhtään. Kansainvälinen puoli oli ankeahko, vain yksi kauppa ja yläkerrassa ravintola. Kaupasta ostin sipsejä evääksi ja vähän tuomisia kotiin, hinnat olivat tietysti viisinkertaisia maihin verrattuna. Kippolan jono oli sen sijaan kamala. Meiltä meni yli puoli tuntia jonottamiseen, ja jengiä etuili härskisti. Tilasimme pienet oluet ja niitä juodessamme huomasimme, että lähtötaululla koneemme perään oli tullut "myöhässä" ilmoitus. Kentällä oli wifi, ja googlasimme Chisinaun lentokentän saapuvat lennot. Varsovan kone ei olisi tulossa aikapäiviin, joten kone oli sitten enemmältikin myöhässä. Onneksi meillä oli yli 3,5 tunnin vaihtoaika Varsovassa. Ei siinä sitten voinut oikein muuta kuin mennä jonottamaan toiset bisset; tällä kertaa etulimme yhtä sikamaisesti kuin muutkin, eikä jonottamiseen mennyt kuin 12 minuuttia. Saimme käytetty Moldovan rahat aika mukavasti pois kuleksimasta.

Kurkistus kentälle.

Shahtar Donetskin lentokone täällä?

Viimein LOT:n koneemme saapui, toki sittenkin piti vielä odotella, että edelliset matkustajat poistuivat ja kone siistittiin, ja mitä juttuja siinä nyt henkilökunnalla onkaan tehtävänä. Koneeseen oli tietysti vielä bussikuljetus. Kone oli pieni, vain sellainen 2+2 paikkaa rivillä. AT:lla oli ikkunapaikka, mulla käytäväpaikka. Boardauksen valmistuttua kuulutettiin, että kestää vielä viisi minuuttia ennen kuin päästään lähtemään, mutta nökötimme paikoillamme 25 minuuttia. Kone oli lopulta yli 2h myöhässä; Varsovasta lähdettäessä oli ollut enemmänkin ongelmia ja heidän oli pitänyt vaihtaa lopulta koko kone toiseen, ja siksi myöhästyminen oli ollut näin suurta. Meitä se ei haitannut, mutta monet muut matkustajat myöhästyivät omilta mannertenvälisiltä jatkolennoiltaan, ja osa kävi kuumina kuin hellankoukut. Vähän kävi sääliksi lentoemäntiä, jotka yrittivät parhaansa mukaan auttaa näitä myöhästyneitä. Muuten lento meni hyvin; otimme ilmaiskahveet ja rahalla ostimme vielä valmismojitot.

Mojitoa.

Varsovassa satoi, ilta oli jo pimenemässä. Päästiin onneksi tuubiin, mutta sen jälkeen oli tietysti passin- ja sormenjälkitunnistus, turvatarkastus ja tulli ennen kuin pääsimme "Euroopan" puolelle. Kävimme syömässä hodarit, mimmi laittoi niin paljon sinappia, että ne purskahtivat rinnuksilleni ensimmäisen haukun jälkeen jättäen ikävän keltaisen tahran paidalleni, muuten 4/5 sapuska. Sitten vielä ennätimme kaljalle, sekin oli hyvä.

Sinappia ja hodaria.

Iltarusko Varsovassa.

Baari Varsovan kentällä.

Siellä se vinnairi jo ootteloo.

Finnairin kone Helsinkiin lähti kl 19.10, ja nopeasti lähtikin. Pieni 2+2 rivinen kone oli tämäkin. Kapteeni oli todella kova hölöttelemään ja kertoili juttujaan ja vitsejään pienen ikuisuuden. Myötätuuli oli kova, joten lento meni nopeasti ja saavuimme aikataulussa Helsinki-Vantaalle. Matkalaukkujakaan ei tarvinnut odotella, kävimme vielä Alepassa maihin päästyämme. Taksia ei sen sijaan meinannut kuulua.

Suosikkispottini Helsinki-Vantaalla.

* * * *

Arvio reissusta: 5/5. Positiivinen yllätys, kun emme mitää odottaneetkaan. Olin varautunut Valko-Venäjä kakkoseen, mutta mitä vielä. Tiraspol ja Transnistria toivat vielä oman hyvän mausteensa. Halpaakin oli, ja kaikki onnistui täydellisesti.