sunnuntai 6. elokuuta 2023

785# Ahvenanmaa, 8

26.6.2023, Monday, +20, Clear, Mariehamn

Taas nukutti sangen hyvin. Olin nukkunut kaikki kolme yötä mainiosti, ja pitkät yöunet, joten jo siksi reissu oli kannattanut. Pp meni aamu-uinnille, minä vielä hetken lolleroin, ennen kuin suuntasimme aamiaiselle puoli yhdeksältä. Olimme ensimmäiset, meidän jälkeen tuli joku vanhempi pariskunta.

Aamiaisella ilman muita.

Huoneessa sitten kamojen pakkausta, tänään olisi taas kotiinlähdön aika. Tavaraa oli mielipuolinen määrä jo tullessa näin lyhyelle matkalle, ja ostoksista oli kertynyt lisää. Hyvä kun saatiin autoon kaikki mahtumaan. Vartin yli kymmenen tehtiin check out, se onnistui onneksi suht helposti. Sitten ajoimme Maarianhaminaan.

Hotellin käytävää.

Vanhaa seinää oli jätetty näytille.

Mulla on projektina "parturi-maakuntabongaus", jossa koitan käydä kaikissa Suomen maakunnissa parturissa. Nyt päätin hoitaa etukäteen haastavaksi valitun Ahvenanmaan pois kuvioista. Letti oli kasvanut jo kuukauden liikaakin, joten tarvitsin parturia todella. Juhannuksen jälkeiseksi maanantaiksi oli vaikeata saada aikoja, ja kun en tiennyt tuon taivaallista ahvenanmaalaisista partureista niin oli pitänyt niitä vähän skoutata ja lähestyä etukäteen. Olin kuitenkin onnistunut varaamaan ajan klo 11 Klipp upp-nimisestä parturista. Vähän hermostutti etukäteen, varsinkin kun parturi oli myöhässä kymmenen minuuttia mutta hyvinhän tuo meni, joskin piti vaihtaa puhekieli ruotsista englanniksi aika nopeasti. Arvosana Klipp upp -parturista kuitenkin 5/5.

Pp:n kuvaama Klipp upp-parturi.

Torggatanin takamaita.

Meillä oli vielä aikaa ennen laivan lähtöä, joten menimme kahville Bagarstuganiin, idylliseen punaiseen vanhaan taloon. Cappucinot maistuivat hyvältä takapihan varjoisessa viileydessä. Sen jälkeen kävimme ihmettelemässä kirjastoa, ja kävimme täällä myös vessassa. Palasimme autolle ja ajoimme Lilla Holmenin läheiselle leirintäalueen uimarannalle Gröna Uddenille. Istuskelimme laiturilla hetkisen nauttien merimaisemasta.

Bagarstugan.

Tsufé.

Kirjasto.

Gröna Udden.

Vähän hermostutti lähtö joten otimme auton ja ajoimme satamaan. Siellä saikin sitten odotella melkoisen tovin. Laivanamme oli tänään Viking Line Grace, joka menisi Turkuun. Check in onnistui hyvin, mutta sitten meidät ohjattiin taas ylärampille. Parkkipaikalla oli tuskaisan kuuma odotella omaa vuoroaan. Lopulta pääsimme ajamaan laivaan, siinä oli taas pakittamista ja venkslaamista ennen kuin saimme auton ajettua ahtaajan haluamalle paikalle.

Laivan odotusta.

Huonoin parkkipaikka koko laivasta.

Meillä ei ollut hyttiä kun emme olleet raatsineet sellaista etukäteen ostaa, mutta olimme tulleet katumapäälle ja halusimme sellaisen. Kävelimme respaan ja ostimme kasikerroksesta halvimman, ikkunattoman hytin. Maksoi 43€, joka oli tuplat sen minkä olimme etukäteen ajatelleet olevamme valmiit maksamaan. Mutta oli se nyt kuitenkin kiva päästä vähän pitkäkseen, vessaan ja eroon muista ihmisistä joita tuntuikin riittävän uskomattomasti.

Hytti.

Telkkarikin oli.

Klo 15 meillä oli varattu buffetti. Se oli kamalaa. Täynnä väkeä, yskiviä ihmisiä ja itkeviä kakaroita. Ja jonoja. Ruokakin oli jotenkin niin kummallista, vaikkakin ihan hyvän makuista. Aluksi ajattelin etten saa safkaa ollenkaan, mutta kyllä sitä nyt hain, ja lopuksi vielä lasten buffasta hain lihapullia ja nakkeja vaikka niissä jonkunlainen bakteeripäällys varmaan olikin. Juomaksi vain vissyä kun en viitsinyt juopotella. Safkasta arvosana 4/5 (lihapullia olisi halunnut aikuistenkin pöydästä + ruuan sijoittelu oli vähän niin ja näin, mutta maut olivat kohdillaan), ja yleisestä tunnelmasta 1/5.

Puhvetti.

Ohilipuvia merimaisemia buffan ikkunasta.

Sitten päikkäreille hyttiin, vähän jo väsyttikin taas. Sen jälkeen vielä kauppaan ostoksille; Pp osti shampanjoita ja kuoharia, minä ostin lootan Mariestads olutta. Meillä oli jo tulomatkaltakin laivaostoksia, joten niin kauheasti emme enää mitään tarvinneet. Muuten laivasta voisi todeta, että olihan se Grace hienompi kuin ikivanha Gabriella, mutta jotain tunnelmasta tuntui puuttuvan.

Kauppaan.

Ostoksia.

Meillä oli vaikeuksia päästä viemään ostokset hyttiin, sillä meidän huonetta vastapäätä asui naiskännikala, joka oli jo tullessamme sekoillut sisäänpääsyn kanssa riittämiin. Nytkään ei tuntunut ovi aukeavan, ja jouduimme odottelemaan pitkät tovit ennen kuin muija pääsi sisään hyttiinsä. Lähdimme käymään vielä kannella; Hesassa on aina niin kylmä, ettei kesähelteilläkään tarkene olla ulkona, mutta täällä saariston suojissa oli miellyttävää, ja hengailimme ulkona varmaan tunnin katsellen ohilipuvaa Turun saaristoa.

Ulkokansi.

Aurinkoinen takakansi.

Turun saaristoa.

Laivaväylä.

Autolle palasimme hyvissä ajoin, vaikka autotasanteella olikin kuuma, ja haisi sellainen pakokaasu-öljyseos. Laiva saapui onneksi aikataulussa Turun satamaan, vähän ennen kahdeksaa. Vaikka olimme keskirivin keskellä, olimme lopulta viimeinen auto joka ajoi laivasta ulos. Uskomatonta, miten autoletkat saatiin purettua meidän sivuilta, edestä ja takaa jättäen meidät viimeiseksi. Satamassa liikenne tietysti ruuhkautui, ja tuntui kestävän ikuisuuden ennen kuin pääsimme väljemmille vesille. Muuten matka Turusta Helsinkiin sujui nopeasti, kun keli oli hyvä ja ruuhkakin väljeni mitä pisemmälle satamasta päästiin.

Sataman ruuhkaa.

* * * *

Arvio: Olipa mukava reissu. Neljän päivän reissu tuntui huomattavasti pidemmältä. Suuremmilta töppäyksiltä vältyttiin. Alkujärkytyksen jälkeen totuimme nopeasti hotelliin ja sekin oli ihan mukava. Juhannusaatto nyt tuntui tietysti pitkältä kun herätys oli aamuyöstä ja joutui niin pitkään hengailemaan ennen kuin mikään paikka edes avautui. Arvosana kuitenkin 4/5. Melkein tekisi mieli antaa vitonen.