sunnuntai 28. toukokuuta 2023

776# Islanti, 6

13.4.2023, Thursday, +6, Mostly Cloudy, Garður, Iceland

Herätyskello soitti taas seitsemältä. Olin herännyt neljältä ja muutenkin yö oli sujunut huonommin kuin edellinen. Aamiselle klo 7.30, sitten piti alkaa pakkaamaan kamoja täysiä, sillä olimme suunnitelleet lähtevämme klo 9. Pakkaaminen tuntui tuskalliselta, mutta onnistuimme kuitenkin lähtemään aikataulussa. Teimme myös check innin seuraavan päivän lennollemme Kööpenhaminaan. Lähdettyämme kävimme vielä kuvaamassa Vikin mäen päällä sijaitsevan kirkon, Vikurkirkjan.

Tämäkin aamu alkoi aamiaisella.

Hotelli oli rakennettu vinoon.

Kria-hotellin respa.

Vikin kirkko, Víkurkirkja.

Näkymät kaupungille.

Sitten auton nokka kohti Reykjavikia. Kesken pakkaamisen mulle oli iskenyt äkillinen keuhkoputken oireilutunne, ja se tuntui pahenevan aamupäivän mittaan. Masensi jopa jos nyt tulisi kipeäksi kun matkastamme oli vielä monta päivää jäljellä.

Suuntima naviin ja menoksi.

Takaisin pääkaupunkia kohti.

Ajoimme ykkösellä Hveragerðiin asti (143 km), jossa olimme pysähtyneet jo menomatkalla (ja josta lähdimme Reyjadalurin vaellukselle). Kävimme ostamassa kahvilasta kahvit, ja poikkesimme vessassa. Jatkoimme sitten edelleen Reykjavikiin jonne päästyämme kävimme etsimässä Sky Lagoonin kylpylän. Kello oli vasta vähän päälle kaksitoista ja meidän aikamme oli klo 14, joten mietimme mitä tekisimme. Pp sen siinä sitten keksi, että voisimme piipahtaa Perlan-nimisessä Islanti-esittelykeskuksessa. Sinne maksoi tietysti jumalattomasti sisään, mutta sai onneksi pelkän entrancen, joskin sekin maksoi 10€ / naama, mutta pääsimme sillä neloskerroksen näköalatasanteelle. Ei nyt välttämättä rahan arvoinen juttu mutta saimme kuitenkin aikaa kulutettua.

Hveragerðin maanjäristyssimulaattori.

Lisää näkymää.

Sisätilan lunniseinä.

Lintuseinä läheltä.

Palasimme takaisin Sky Lagooniin, olimme ehkä vartin etuajassa. Meitä taisi vähän jännittää, miten selviäisimme töppäilemättä. Onneksi vastaanottovirkailija kertoi meille aika hyvät ja seikkaperäiset ohjeet. Jakauduimme pukkareihin, siellä oli onneksi samanlaiset kaapit kuin Flamingossakin. Kamat kaappiin, uikkarit jalkaan, ja suihkun kautta ulkoilma-altaaseen odottamaan Pp:tä, joka onneksi saapui minuutin päästä jälkeeni.

Sky Lagoonin vaatimaton sisäänkäynti.

Respa.

Pukkarit.

Sky Lagoon on iso ulkoilma-allas, vähän samantyyppinen kuin kilpaileva Blue Lagoon, mutta uudempi. Vesi johdetaan 40 kilometrin päästä ja tullessaan Sky Lagooniin se on vielä yli 70 asteista, mutta sekoitetaan kylmään veteen noin 40-asteiseksi. Allas oli valtavan kokoinen. Olimme ottaneet seitsemän askeleen paketin (nimeltään Pure - hinta 10000isk / naama eli 67€!), hinta oli tietysti suolainen. Ensimmäisessä askeleessa hengailtiin infinity -altaalla, ja kävimme hakemassa myös juomat (yhdellä rannekkeella sai ostettua kolme alkoholijuomaa, ei enempää ettei porukka humallu liiaksi). Nautimme ne hiljaksiin. Sitten menimme suorittamaan toisen askeleen, se oli cold plunge, eli pulahdus kylmään altaaseen (vesi oli 11 asteista). Tähän ei kauaa aikaa mennyt. Kolmannessa vaiheessa (tässä vaiheessa meiltä kerättiin mustat nauhat pois joka oli merkkinä siitä, että oli ottanut Pure-paketin) menimme ihan perisuomalaiseen saunaan jossa tosin ei heitetty vettä kiukaalle vaan automaatti huolehti siitä. Se oli 80-asteinen, lattiasta kattoon ikkunalla josta avautui mahtavat maisemat merelle. Neljännessä vaiheessa mentiin ulkoilmahuoneeseen josta valui kylmää tihkusadetta päälle, se oli ehkä ikävin vaihe. Vitosessa iholle siveltiin itse kuorinta-ainetta ja kutosessa mentiin höyrysaunaan - se oli kunnon höyrysauna jossa näkyvyys oli nolla. Sieltä sitten suihkun kautta takaisin infinity altaaseen. Hain vielä toisen kaljan itselleni. Tämän jälkeen hengailtiin vielä melkoinen tovi ennen kuin lähdimme pois. Kaikkinensa saimme aikaa kulutettua kolmisen tuntia. Arvosana 5/5. (Allaskuvat ovat Pp:n ottamia aquapackin läpi, joten krediitit hänelle - oma kamera kun oli edelleen kotosalla)

Iso allas.

Tässä vedessä tarkeni.

Pien vesputtous.

Tilaa riitti.

Baari.

Tyyristä oli.

Saunasta avautui merimaisema.

Kiukaan automaattinen löylynheittojärjestelmä.

Pukkareiden jälkeen oli vielä kauppa.

Ja kahvila.

Sky lagoonissa oli ollut hyvä fiilis, mutta heti pois tultua keuhkoputkessa tuntui jylläävän taas, ja se vähän droppasi tunnelmaa. Oli alkanut lisäksi satamaan. Islannin matkamme viimeinen hotelli oli Garðurissa, lähellä lentoasemaa. Ajoimme iltapäiväruuhkassa ensin Keflavikin lentoasemalle katsomaan minne palauttaisimme seuraavana aamuna auton (se ei ihan selvinnyt), ja sitten ajoimme Lighthouse Inn-hotellille. Se oli aika lailla keskellä ei mitääntä. Saimme tehtyä check inin ja vietyä kamat sisään ja sitten painelimme läheiselle majakalle katsomaan saisiko sieltä jotain illallista (hotellissamme oli oma ravintola mutta se ei taaskaan oikein innostanut meitä). Majakan kippolan ravintolan nimi oli Röstin Restaurant, ja siinä oli ohessa jonkunlainen museokin - joka tähän aikaan oli jo kiinni. Pp oli yytsäillyt itselleen lammas steakin, mutta ravintolalla ei ollut sitä tarjota, joten joutui tyytymään chopseihin, ja kastikkeen kanssa oli oma shownsa. Itse otin Fish&chipsin; se oli oikein hyvä. Pp:n lammas vähän floppasi. Aluksi olimme ainoat asiakkaat, ja miestarjoilija vaikutti tylyltä mutta muuttui sitten mukavaksi. Yksinäinen nainen ja kauhean iso italialainen sakki saapui myöhemmin. Ravintolan rekvisiitta ja sisustuselementit olivat dissonanssissa ja jopa kummallisia.

Lighthouse Inn-hotellimme keskellä ei-mitääntä.

Respa.

Puinen käytävä.

Huone.

Siistiä oli.

Islantilaista maisemaa.

Toinen majakoista.

Toinen majakka ja vieressä ravintola.

Majakkaan päästäkseen olisi tarvittu Pin-koodi.

Museo-ravintolaa etsiskelemässä.

Ravinteli löytyi yläkerrasta.

Kippola.

Fish & chips.

Pp:n lammas.

Ravintolan alakerrassa oli museo.

Ja tilataidetta.

Laiva kuivalla maalla.

Auringonlasku Atlantilla.

Kävelimme pienessä sateessa takaisin hotelliin, jossa olikin taas kaikenlaista hommaa. Aamulla oli aikainen herätys ja piti lentoa varten kamatkin pakata oikein.