sunnuntai 4. kesäkuuta 2023

777# Islanti, 7 / Köpis, 5

14.4.2023, Friday, +9, Wet, Copenhagen, Denmark

Nukuin ihan kohtuullisesti, vaikka Pp väitti minun kuorsanneen ja yskineen. Katkonainen uni, mutta herättyäni en tuntenut oloani enää sairaaksi kuten edellisenä päivänä, joten ehkäpä selvisin säikähdyksellä. Herätys oli jo klo 6.30, sillä lentomme Kööpenhaminaan lähtisi klo 10.30. Sitä ennen piti pakata kamat, syödä aamiainen, käydä palauttamassa vuokra-auto yms. Kaikki meni mallikkaasti, saimme tavarat autoon, aamiainen avattiin puoli kahdeksalta ja olimme siellä ensimmäiset. Perusaamiainen naamariin mutta se oli ihan ok. Teimme check outin hotellista ja ajoimme sitten noin vartin verran Keflavikin lentokentälle katsellen kun paikallinen kylä pikkuhiljaa heräsi perjantaiaamun arkiseen aherrukseen.

Perusaamiainen.

Aurinkoinen aamu Islannissa.

Olimme vähän hermoilleet auton palauttamista mutta hyvinhän se meni. Ukko tsekkasi auton kunnon nopeasti, eikä löytänyt huomauttamista. Sitten kävelimme muutaman sadan metrin matkan matkalaukkujemme kanssa lentokentälle. Teimme check inin automaatilla ja saimme matkalaukkuumme tägit ja veimme ne sitten automaattiseen baggage dropiin. Tämäkin onnistui hyvin; sitten jatkoimme turvatarkastukseen joka oli astetta vaikeampi, kun elektroniset laitteet (mm. läppäri) piti laittaa erilliselle brikalle ja olin varma että se pöllitään kun jouduin vielä johonkin räjähdesyyniin joka sekin epäonnistui ja se jouduttiin tekemään uudelleen kunhan laite saatiin kalibroitua uudelleen, mutta onneksi tavarat olivat vielä paikoillaan.

Autonpalautuspiste.

Lentokentät on aina hermostuttavia paikkoja.

Kentän puolelle päästyämme huomasimme, että lentomme olisi myöhässä. Arvioitu lähtöaika oli siirtynyt 40 minuutilla eteäpäin. Emme halunneet mennä kahville tms ettei lentokoneessa ole sitten vaikeuksissa. Kiertelimme hetken kauppoja ja ostimme sitten pullolliset islantilaista giniä tuliaisiksi molemmat. Ensimmäinen halpa ostos täällä!

Keflavikin lentokenttä.

Aika kului ja viimein pääsimme koneeseen. Paikkamme olivat rivillä 29. Mulla oli ikkunapaikka; Pp keskipaikalla ja käytäväpaikalla oli joku ranskalainen nuorimies joka ei näyttänyt voivan hyvin. Paikkamme oli lähes koneen takaosassa, muutama rivi yskiviä ja penkkiä potkivia kakaroita kyllä mahtui vielä meidän ja peräseinän väliin. Lento kesti kolme tuntia ja oli aika tuskaa. Minä join kahvin (ilmainen), Pp ei ottanut mitään.

Kone saapui myöhässä Keflavikiin.

Sinne häipyi Reykjavik.

Mýrdalsjökull yläilmoista.

Kone laskeutui yli tunnin myöhässä. Suurin osa jatkoi matkaansa transfer lennolla, joten heitä varmaan jännitti enemmänkin ehtivätkö jatkolennolle, meillä ei ollut sitä huolta. Perillä odotti sateinen sää. Matkalaukut tulivat onneksi melko nopeasti, ehkä noin kymmenen minuutin odottelun jälkeen. Rekisteröin DSB-appin omalle luottokortilleni, ja tulimme junalla København H-keskusasemalle, jonka välittömässä läheisyydessä hotellimme Profilhotel Plaza oli. Check innissä oli joku aasialainen naisasiakas ennen meitä ja joka teki kummallisen valituksen. Hänet ohitettiin lopulta olkia kohauttaumalla. Check in onnistui osaltamme nopeasti. Masensi kun saimme huoneen ykköskerroksesta - sisäpihanäkymällä - vaikka olin erikseen toivonut parvekkeellista kämppää kadun puolelta. Muuten huone oli hulppea joskin ajan patinoima. Haisi vähän kummallisesti ja oli kuuma, mutta erittäin tilava. Oli sohvaa ja televisiota ja kylppäri vaikutti siistiltä ja uusitulta. Kortinlukija mastervalokatkaisimeen oli vähän hankalakäyttöinen pimeässä.

Köpiksen kentällä matkalaukkuja odottelemassa.

Hotellimme.

Hotellin hissi muistutti pressanlinnan vastaavaa.

Hotellihuone.

Tilavassa huoneessa taidetta ja mööpeliä.

Käsipainot löytyi myös, kuinka outoa?

Vessakin oli kiva.

Olimme olleet koko päivän syömättä pientä sipsimäärää ja aamiaista lukuunottamatta, joten alkoi olla aika lailla kova nälkä. Lähdimme hakemaan ruokaa, ja meillä oli ruokapaikka jo valmiiksi funtsittuna, Hereford Village. Olimme olleet siinä aiemminkin + olin käynyt siinä JN:n kanssa kun olimme täällä työmatkalla. Olisimme koittaneet varata pöydänkin mutta nettisivu oli niin vaikeakäyttöinen, että päätimme luottaa vain tuuriin. Koska ilma oli sateinen ja kello vielä suht vähän, niin ravintolassa ei muita asiakkaita vielä ollutkaan. Otimme kummatkin samat sapuskat kastikkeineen ja voineen ja lisukkeineen ja medium-pihveineen. Juomaksi Pp:lle omenasiideri ja minulle olut (olivat isoja, 75cl). Ruoka oli tosi hyvää ja maksoi 102€ ja risat, joten köyhää suomalaista taas "syämmest ottaa ja pistellöö".

Paluu Strøgetille.

Nytorv.

Illalliskippola.

Hereford Villagen sisätilat.

Konstailematon ja maukas illallinen.

Minun olisi tehnyt mieli kävellä vähän enemmän mutta sade oli kiihtynyt ja Pp:llä vähän huonot kengät jalassa, joten kävimme sitten vain suosikki-nettokaupassani hakemassa sipsejä ja muuta nannaa ja skumppaa ja palasimme sitten hotellille perjantai-iltaa viettämään.

Kööpenhaminan päärautatieasema pimenevässä illassa.