perjantai 3. helmikuuta 2023

768# Iisalmi, 6 / Lappi, 15

21.1.2023, Saturday, -4, Overcast, Mikkeli

Meillä oli eräänlaista lomaa töistä, ja itse talvea inhoavana olisin viettänyt mieluummin viikon esim. Lissabonissa, mutta Pp mielsi ennemmin Lappiin, Suomutunturin mökille. Joten sinne siis. Lähtö lauantaiaamuna, auto tuli pakattua täyteen kuin Turusen pyssyn. Oli pakkasaamu, ja näimme pitkästä aikaa auringon(nousun). Heinolan jälkeen päälle iski sumu ja harmaus kuin salama kirkkaalta taivaalta, ja sitä sitten kestikin loppupäivän.

Auringonnousu pitkästä aikaa.

Lauantaiaamun motarilla oli tilaa ajella.

Pysähdyimme ensiksi Vihantasalmen Nesteelle, kuten niin monta kertaa aiemminkin. Kävimme hakemassa kupilliset kahvia ja sitten pelleilimme nettikamerassa. Paljoa ei ollut aikaa tuhlattavaksi sillä olin varannut Mikkelistä parturin itselleni klo 12:ksi. Mulla on jonkunlaisena tavoitteena käydä jokaisessa Suomen 19:ssä maakunnassa parturissa, joten Etelä-Savo saisi luvan olla nro 7. Aikaisemmista kokemuksista tiesin, että maakunnissa pitää tosiaan parturi varata etukäteen. Aloin varaamaan sitä jo tiistaina, ja silti meinasi käydä hullusti; lähellä oli etten saanut aikaa mistään. Lopulta sain vuoron Lei-Ra -nimiseen parturiin.

Tuttu ja turvallinen Vihantasalmen Neste.
Päästiin web-kameraan.

Ajoimme auton Stella-kauppakeskuksen parkkihalliin / toriparkkiin. Ajoituksemme osui aika lailla nappiin, ehdimme vielä käymään vessassa kakkoskerroksessa, ennen kuin menin torin toisella puolella olevaan parturiin. Pääsin heti ja tukka saatiin minttiin puolessa tunnissa. Olin tyytyväinen tulokseen ja muutenkin ihan ok kokemus. Jostain syystä korttimaksupääte ei ottanut toimiakseen, mutta onneksi oli sen verran käteistä rahaa, että sain homman maksettua. Hinta 29€. Arvosana pienen pohdinnan jälkeen 5/5.

Mikkeliä.

Vankila Mikkelin keskustassa.

Mikkelin juna-asema.

Parturi Mikkelissä.

Mulla oli passi menossa vanhaksi ja koska edellisestä vierailusta kyttikselle oli kulunut aikaa, epäilin sellaisen olevan tällä kertaa tuloillaan. Ensiksi tarvittiin kuitenkin passikuvat, ja menin ensin kameraliike.fi -nimiseen liikkeeseen. Siellä oli kuitenkin asiakkaita jonoksi asti ja vain yksi myyjä joten menimme sitten Tunnin kuvaan, joka oli Stella-kauppakeskuksen pohjakerroksessa. Ystävällinen nainen otti hyvän kuvan, ja lähetti sen samoin tein poliisin palvelimelle, ja siitä tulikin heti kuittaus tekstarina ja sähköpostiin. Lisäksi sai "paperikuvia" itselleen. Hintakin vain 22€, joten oli mielestäni aika edukas. Arvosana 5/5. Yläkerrassa oli joku persujen meininki, näimme jopa Riikka Purran.

Persu-menoa Stellassa.

Sen jälkeen olimme valmiit jatkamaan matkaa 250 km:n päähän Iisalmeen. Keli jatkui edelleen harmaana; alkumatkasta lämpötila oli vaihdellut -11 ja -4 asteen välillä, mutta Mikkelistä eteenpäin oli vain asteen verran pakkasta. Aiemmin Mikkelin ja Kuopion välillä pyörineet tietyöt oli saatu valmiiksi ja pääsimme talvinopeuksia noudattaen Kuopioon, jossa poikkesimme Pitkälahden ABC:lle vessaan ja kahville, ja otin siinä hieman hiukopalaakin.

Taukopaikka Juvan ja Leppävirran välissä.

Hiukopalaa.

Tästä oli vielä vähän alle 100 km Iisalmeen, jonne pääsimme melkein valoisaan aikaan. Kävimme ensiksi tankkaamassa auton, bensa oli jostain syystä halvempaa kuin Hesassa. Sitten ajoimme Golden Dome-hotelliimme, jossa olimme olleet niin monta kertaa aiemminkin. Huoneen olin varannut alkuviikosta, ja yllätyin kuin oli jopa saunallisia huoneita vielä vapaana, mutta ehkäpä tammikuu ei ollut mikään lomailukausi. Ystävällinen nainen teki check inin, maksoimme huoneen tässä vaiheessa (147€). Heitimme kamat sisään, ja haimme autosta lisää.

Hotellihuone.

Sitten painelimme ensiksi R-kioskille hankkimaan juomista, ja huomasimme samalla kadun toisella puolen olevan Kotipizzan. Se oli aiemmin sijainnut Kirkkopuistonkadulla mutta oli nyt muuttanut Savonkadulle. Pitseriassa oli jonkun verran asiakkaita jonossa, ja myyjä sanoi täällä olevan puolen tunnin jonon. Menimme sitten kävelemään siksi aikaa, mutta jono silti yllätti meidät. Meille oli ennenkin sanottu vastaavaa, mutta kuitenkin pitsat oli tulleet aiemmin ja jäähtyneet, mutta tällä kertaa niitä piti odottaa 45 minuuttia. Työntekijöitä oli hurumykket, ja silti oli stressaavaa katsella sitä niiden kiirusta. Ilmeisesti nettitilaukset työllistivät kun asiakkaita huudelti nimeltä. Palasimme sitten hotellille kiekot syömään (tonnikala-pepperoni ja burger pitsa). Ei mikään kovin hyvä ateria, annan arvosanaksi 3/5.

Hylätty Kotipizza.

Kotipizzan uudet tilat Savonkadulla.

Lauantai-illan humua Iisalmessa.

"Kunnia olkoon Jumalalle korkeudessa A.D. 1934"

Neon-valomuraali.

Burger-pizza.

Meillä oli huoneessa oma sauna, jonka lämmitimme. Kiuas on vähän liian pikkanen, mutta saimme saunan riittävän lämpimäksi. Pesutilat on vähän pienet, mutta kyllähän tuo asiansa ajoi.

Hotellihuoneen sauna.

Saunan jälkeen katselimme sitten vähän telkkaa. Sain myös passihakemuksen tehtyä, ja varattua itselleni vierailun seuraavalle viikolle Kemijärven poliisiasemalle. Onneksi sai käyttää mitä tahansa poliisiasemaa passinhaussa; Hesassa olisi saanut ajan kahden kuukauden päähän, Kemijärvellä oli 20 vapaata aikaa heti maanantaille.

Pp valitteli hieman huonoa oloa. Aina sekin sairastuu lomalla.

22.1.2023, Sunday, -4, Partly cloudy, Suomussalmi

Nukutti todella makoisasti, bedlinensit olivat hyvät. Herätyskello soitti puoli kahdeksan maissa. Pp pirteänä aamuvirkkuna ampaisi vuoteesta, itse olisin halunnut lolleroida vielä, mutta pakkohan se oli nousta kun aamiainen alkoi kahdeksalta. Menimme sinne tasalta, joku pariskunta salissa jo istui popsimassa murkinaa. Vaikken aamiaisihmisiä olekaan, niin täällä on poikkeuksellisen hyvä aamiainen, paitsi viimeksi kun olimme täällä arkena ja sen verran myöhään syömässä, että kamppeet olivat kylmenneet. Nyt ne olivat juuri tuotu noutotiskille lämpölamppujen alle, joten olivat lämpimiä. Vähän harmitti kun ei ollut niitä hyviä lihapullia, mutta muuten aamiainen oli taas hyvä.

Tarjoilua.

Aamiaiskamppeet.

Aamiaissali.

Aamiaisen jälkeen menimme kävelylle. Iisalmi oli yhtä hiljainen kuin aina. Pakkasta oli viitisen astetta, taivas pilvessä mutta ei tuullut, joten oli ihan hyvät ulkoilukelit. Muutamia koiranulkoiluttajia ja hiihtäjiä sentään nähtiin. Olvin kaljatehtaalta leijaili kamala lemu rantaan. Se toi mieleen lähinnä kouluruokalan maksalaatikkopäivänä.

Porovesi.

Olvin tehtaista tuli paha haju.

Palasimme hotellille ja laitoimme kamat kasaan, kävimme tekemässä check outin ja pakkasimme auton ja lähdimme kohti pohjoista. Ensiksi ajoimme Iisalmen läpi takaisin vitostielle, siitä Kajaaniin. Liikenne oli hiljaista, ajoimme saman pakettiauton perässä Kajaaniin saakka. Siitä jatkoimme sata kilometriä pohjoiseen Suomussalmelle asti, jossa pidimme tauon Ämmän leipä / Jalonniemessä. Ostimme kaffetta ja minä lisäksi pienen mozzarellapäällysteisen leivän sekä karkkikaupan puolelta runsaasti nannaa.

Pohjoista kohti.

Taukopaikalla Ämmässä.

Hiukopalaa ja kaffetta.

Terassille ei ollut asiaa.

Jatkoimme matkaa, tien kunto huononi radikaalisti Suomussalmelta eteenpäin jatkettaessa. Paljas asfaltti oli korvautunut lumi- ja jääkerroksella. Aurinko pilkahteli pilvien lomasta, sininen taivas ja hohtavat hanget ja puiden oksilla olevat lumikinokset tekivät maisemista hienon. Lumi näytti niin paljon puhtaammalta kuin Hesassa. Matka sitä vastoin tuntui pitkältä, pylleri oli lujilla. Suomussalmelta Kuusamoon on 137 km, ja siinä välillä ei ole tosiaankaan muuta kuin pelkkää loputonta korpea.

Vitostietä Suomussalmelta pohjoiseen.

Kuusamossa kävimme Prismassa ostoksilla. Olin unohtanut hanskat kotio kun en yleensä sellaisia käytä, en ole mikään vauvasormi. Mutta nyt näin pohjosessa jos jotain ulkoaktiviteettia suunnittelee niin ehkä sormikkaat ovat hyvä olla olemassa. Sukkia piti ostaa myös. Olimme suunnitelleet menevämme tiistaina uudelleen kauppaan, joten nyt piti hankkia vain kahden päivän sapuskat ja juomat. Silti rahaa meni tähänkin ostosreissuun 153€ ja pennit päälle. Olisin voinut käydä Hesburgerissa, mutta Pp ei niin siitä välitä, ja se olisi ollut Citymarketissa, joten skippasimme tämän. Ulkona oli sää ehtinyt jo pimentyä. Tästä oli vielä noin sata kilometriä Suomun mökille. Rukan jälkeen ei montakaan vastaantulijaa tullut. Välillä sai ajaa 16 km ennen kuin tuli ensimmäinen vastaantulija. Tie oli luminen mutta Pp sanoi, ettei se niin paha ollut ajaa miltä näytti.

Kohta perillä.

Suomulla oli säkkipimeää. Hiihtokeskus oli pimeänä ja rinteet samoiten. Mökkinaapureista ei ollut kukaan paikalla. Auton purkaminen kesti ikuisuuden. Mökissä oli vain 15 astetta lämmintä, ja meillä oli vaikeuksia saada torppa lämpöseksi. Sisällä oli kohmeessa oleva ampiainen mutta saimme sen saalistettua kattilaan ennen kuin se ehti puremaan meitä ja saattelimme sen ulos. Good riddance! Laitoimme sitten saunan lämpeämään, mutta ikävä kyllä se katkaisi lattialämmityksen muualta mökistä. Teimme ruuaksi lehtipihvit ja ranskalaisia. Sitten saunaan, lämmin teki kyllä todella gutaa. Saunan jälkeen dokasimme Taittinger-shampanjan. Kävimme yytäsäilemässä revontuleksia, mutta taivas oli harmaana pilvistä. Harmi juttu, kun ennusteissa oli jopa 40%:n todennäköisyys nähdä revontulet sijainnissamme. Nukkumaan puolen yön paikkeilla.

Shamppanjaa, sano!

1. Miltä näytti Hiljainen kansa tällä kertaa?

1. Se on talvisin kiinni, eikä nyt viitsitty edes pysähtyä. Siellähän nuo olkiukot olivat vyötäisiin asti lumessa mykkäkouluaan viettämässä.