keskiviikko 4. elokuuta 2021

713# Pori-Vaasa-Kalajoki

19.7.2021, Monday, +17, Mostly cloudy & breezy, Kalajoki

Oli tullut nukuttua ihan kohtalaisesti, välillä oli vähän kuuma mutta sänky hyvä ja bedlinensit myös. Meillä oli suht aikainen herätys, jo seitsemältä. Söimme edellisiltana ostamamme aamiaiset, aika karseeta oli valmispatonki josta puolet meni luikauksella roskiin ja Tupla-proteiinivanukkaasta 3/4. Murukahvi oli myös kamalaa. Meillä oli tänään pitkä ajomatka edessä joten pakkasimme kamat ja lähdimme hotellista. Check outia ei tarvinnut erikseen tehdä muuten kuin laittaa check out kyltti oveen.

Maanantaiaamun humua porimaiseen tyyliin.

Ajoimme ensiksi vielä Yyteriin aamu-uinnille. Tuuli oli edelleen kova ja ilma oli viileä, vain +15 ja tuulen kanssa keli tuntui hyvin vilakalle. Rannalla oli vain yksittäisiä ihmisiä tähän aikaan aamusta; vesi oli kylmennyt edellisillasta ja lukemat olivat tällä kertaa vain +19,3 astetta mutta kyllä siinä silti pystyi uimaan. Tuulen ansiosta aallot olivat melko isohkoja. Kiva ranta ja uinti kylmyydestä huolimatta taas 5/5. Vaihdoimme kuivat päälle ja sitten lähdimme ajelemaan kohti Vaasaa. Sinne oli Yyteristä matkaa n. 200 km, joten ajeltavaa riitti. Levähdyspaikan löytäminen oli vähän haastavaa, milloin ne olivat väärällä puolen tietä tai milloin ajoimme vahingossa ohi kun emme osanneet ryhmittyä oikein, mutta viimein löytyi pissipaikka meille ukoille. Naiset joutuivat vielä kinnaamaan ennen kuin Vaasan lähellä olevassa ABC:ssä pistäydyimme ja ostimme samalla hieman juotavaa.

Yyterin logo.
Parkkipaikalla piisasi tilaa.
Katson autiota hiekkarantaa.
Luikauksella sai märjät uikkeet vaihdettua tualnoi.

Vaasaan päästyämme kävimme katsomassa Vanhan Vaasan raunioita. Tarjolla oli kirkon ja J.L.Runebergin käymän triviaalikoulun rauniota ja muutama muu kivikasa kylmässä. Alue oli kukoistanut 1600-luvulla, mutta kirkko oli bygätty jo 1500-luvun alkupuoliskolla. Jonkinlainen 1800-luvun alkupuolen sotamuistomerkkikin täältä löytyi. Tuuli kylmästi ja olisi pitänyt olla pitkähihainen mukana, ja muutenkin meillä oli vähän kiirus jatkamaan, joten tämä jäi melko nopeaksi visiitiksi. Sitten kiersimme Vaasan ohitustietä ja menimme katsomaan äetmuorin suosituksesta Raippaluodon sillan. Se oli Suomen pisin silta (1045 m pitkä, nousi peräti 82m korkeuteen, avattu vuonna 1997). Pysähdyimme Benny'sin parkkipaikalle kuvaamaan siltaa ja napsimaan pakolliset selfiet. Intialaisia turisteja oli paljon. Harkitsimme pienen hetken jos olisimme hakeneet Benny'siltä lounasta, mutta ilmeisesti sitä ei saanut take awaynä, joten ajoimme sitten Raippaluodon kirkon pihaan jossa söimme eväitä, edellisenä päivänä ostaman valkosipulipatongin, pari keksiä, sipsejä yms. Juomaksi muumilimpparia, Pp:llä taisi olla joku aikuisempi vaihtoehto. Syönnin jälkeen kävimme katsomassa 1700-luvulta peräisin olevan Raippaluodon kirkon ulkoa ja sisältä. Erikoisuutena tässä kirkossa oli vinoon viettävät sisätilat. Liekkö tapahtunut moka arkkitehdille.

Pyhän Marian kirkon rauniot.
Lisää rauniota.

Triviaalikoulu ennen.
Triviaalikoulu nykyisin.

Sotamuistomerkki.
Vaasan veri ei vapise.
J.L.Runeberg rules, ok?
Raippaluodon siltaa lähestymässä.
Raippaluodon toista kilometriä pitkä silta.
Kimsu pietaryrtin kimpussa.
Raippaluodon kirkko.
Kellotapuli.
Kirkon sisätilojen vinous ei näy kuvassa, mutta sitä oli runsaasti.
Sankarihautoja.

Kello oli jo kaksi ja meillä oli vielä toiset 200 km ajettavana Kalajoelle, joten päätimme jatkaa matkaa. Kasitie tuntui tylsältä pitkine suorineen ja tasaisine maastoineen ja oli vilkas, rekkoja oli paljon ja muutakin liikennettä. Kokkolassa koitimme päästä ABC:lle mutta jotenkin onnistuimme missaamaan sen. Löysimme sen sijaan Shell Helmisimpukan. Tankkasimme auton ja kävimme vessassa. Se oli epäsiisti ja muutenkin paikka vaikutti vähän räkälältä. Meitä vähän ihmetytti kun täällä päin ei juuri käytetty maskeja. Vaikeuksien kautta saimme lopulta myös kahvit tilattua, vaikka Pp melkein alkoi jo kiukuttelemaan, sen verran haastavaa se tilaaminen oli.

Loppumatka oli rauhallisempaa ajettavaa, Kokkolasta oli Kalajoelle ehkä 60-70 km. Meillä oli buukkaus hotelli Rantakallassa, josta olimme buukanneet Hongisto-huoneiston hintaan 154€. Periaatteessa se oli 1h + keittiö + sauna & terassi. Check in tehtiin päärakennuksessa, respan tyypit eivät käyttäneet edes maskeja joka oli pöyristyttävää. Autopaikan löytymiseen olisi voinut antaa ohjeistusta mutta löysimme sen pienellä haeskelulla itsekin, joskaan emme olleet aluksi varmoja saimmeko jättää auton edustalla olevalle parkkipaikalle. Huone oli siisti, ilmastointi löytyi, kaksi erillistä sänkyä. Näytti kuitenkin hiljattain rakennetulta / remontoidulta. (Myöhemmin havaittuja puutteita: saunaan kiukaasta puuttui kaksi kiveä + löylymittari, ja wifi).

Hotelli Rantakallan respa / päärakennus.

Rivitalokämppämme.
Siistiä.

Kävimme ensimmäiseksi lähikaupassa palauttamassa pullot + shoppailemassa elintarvikkeita. Kauppa oli piukassa väkeä, harva käytti maskeja. Vähän ahdisti olla siellä. Saimme kuitenkin kaiken tarvittavan hoidettua. Alue oli yllättänyt ainakin minut laajuudellaan + ihmismäärällään. Veimme ostokset takaisin mökille ja vaihdoimme uimakamat ja menimme rantsuun kävelemään. Ilma oli melkeinpä jäätävä mereltä puhaltavan pohjoistuulen vuoksi, eikä vesikään tuntunut kovin lämpöseltä ens alkuun (meri +19, ilma +17). Kävelimme kapeaa kannasta pitkin satoja metrejä, ja vähitellen myös nilkat alkoivat tottumaan veteen. Teimme sitten kuitenkin uimapäätöksen ja kävimme vuoron perään pulahtamassa mereen, se ei tuntunutkaan niin pahalta kuin olisi voinut olettaa. Vain hyvin harvoja uimareita näkyi meidän lisäksi, muut tyytyivät kahlaamaan / kävelemään hiekkasärkkää pitkin. Kylmä tuli vasta siinä vaiheessa kun nousi pois vedestä.

Biitsiä riitti täälläkin.
Vielä mahtui rannalle auringonpalvojia.
Hotelli Rantakallan päärakennukset rannalta päin.
Rannalla meni kahlattava penger kuin Malediiveillä konsanaan.

Palasimme hotellille ja kävimme saunomaan. Aluksi sauna vaikutti tosi ruiskulta, katosta tuli kylmää. Tajusimme vasta kakkoskierroksella käydä sulkemassa ilmastoinnin makkarin puolelta, sen jälkeen alkoi saunakin lämpiämään. Terassilla ei voinut istua kun naapurin vanhempi pariskunta istuskeli siellä yskimässä ja todennäköisesti myös röökaamassa. Saunan jälkeen lämmitimme illalliseksi "makkispekkikset".