torstai 29. heinäkuuta 2021

712# Pori

18.7.2021 Sunday, +22, Scattered clouds, Rauma

Kesäloma alkoi ja oli pakko päästä jonnekin pois 31 asteisesta neukkukuutiokämpästä. Aluksi olimme Pp:n kanssa suunnitelleet menevämme jälleen Suomutunturin mökille, mutta valitettavasti tämä plääni meni mönkään. Sen jälkeen ihmettelimme viime tinkaan asti mitä tekisimme, ja hätäratkaisuna fundeerattiin jos lähtisi ajelemaan länsirannikkoa pohjoiseen. Valitettavasti olimme niin myöhään liikkeellä, että emme saaneet ensimmäistäkään hotellia buukattua haluttuna ajankohtana vaikka guuglettelimme eri kaupunkien vaihtoehtoja. Lopulta ensimmäiseksi kohteeksi saimme valikoitua Porin Omenahotellin, ja senkin päivää suunniteltua myöhemmin. Ilmeisesti Pori Jazz vei hotellit viimeista paikkaa myöden.

Lähtö sunnuntaiaamuna klo 9. Koska emme tienneet matkan pituutta vielä tässä vaiheessa niin tavaraa oli mukana vaikka kuinka pitkäksi aikaa. Hyvä että ne mahtuivat autoon. Ilma ei ollut enää helteinen, se vähän harmitti kun kerrankin olisi voinut nauttia siitä. Mutta eipä auttanut itku markkinoilla, vaan Pp suunnisti ensin Kehälle ja siitä Turun tielle. Matka motaria pitkin eteni nopeasti ja ajoimme ykkösellä aina Naantaliin saakka.

Parkkipaikan löytäminen oli hieman hankalaa ja jouduimme ajamaan muutaman kierroksen ennen kuin löysimme sopivan sloossin. Vaikka oli sunnuntai niin sekin oli maksullinen. Kävelimme sitten hieman vanhan kaupungin satama-alueella. Tuuli vähän vilakasti mutta aurinko kuitenkin paistoi. Ihmisiä oli runsahkosti. Olisi ollut ehkä kiva piipahtaa johonkin kaffelle, mutta ei näin korona-aikaan sellainen houkutellut, etenkin kun kippolat pullistelivat ihmislaumoista.

Naantalin puistoa.

Puuhökötystä oli.

Kirkko.

Satama-alue.

Viihdyimme ehkä puolisen tuntia mutta päätimme sitten lähteä jatkamaan matkaa. Ajoimme hetken matkaa samaa tietä takaisin päin mutta käännyimme Raisiosta pohjoiseen kohti Poria. Meitä hiukoi joten poikkesimme Raision ABC:lle ja kävimme hakemassa Hesburgerista lounasta, jotka söimme autossa.

Jatkoimme sitten kasitietä ylöspäin ja teimme seuraavan stopin Raumalla. Täälläkin piti vähän aikaa haeskella parkkipaikkaa, kun tungos tuntui olevan melkoinen. Sitten kävelimme pisin vanhan Rauman katuja. Ihan viehkeää täälläkin oli, vaikka emme sen kummemmin missään poikenneetkaan.

Rauman puuhökötystä.

Kellotorni oli kiva.

Viemärin kansi.

Kirkko.

Kielto.

Cool kenkäkauppa.

Pp:n piti ehtiä Porin Giganttiin ennen kuin se suljettaisiin neljältä, joten jatkoimme jälleen eteäpäin. Matka tuntui tässä vaiheessa hieman pitkältä, mutta meni sitten lopulta ja ehdimme Giganttiin hakemaan Pp:n haluama kampe. Sitten lähdimme etsimään Omenahotellia; se oli kävelykadulla (Yrjönkatu) joten autolle tuotti vaikeuksia löytää paikka. Ajoimme sen sitten bussiaseman liepeille. Omenahotellissa kun ei ollut respaa, mutta olimme onneksi saaneet tietoomme huoneen numeron ja Pin-koodin tekstarilla aiemmin. Huone ja hotelli löytyi helposti. Huone vaikutti ihan siistiltä hintaansa nähden (85€ / yö / huone). Ainoat asiat mitkä häiritsivät oli iso linnunpaska ikkunassa + sattari ikkunan välissä ja vessassa oli epätiivis liukuovi.

Omenahotellin julkisivu oli melko huomaamaton.

Huone oli perus.

Mikä lie torakka. Kyllä tälläset pitäis siivota veke.

Näkymä ikkunasta ei ollut muutenkaan häävi.

Hetken aikaa ihmeteltyämme lähdimme vielä käymään Yyterissä. Sinne oli 20 km matkaa. Autoja oli runsaasti vaikka oli jo ilta, mutta saimme kuitenkin hyvän paikan. Ranta oli suuri joten iso ihmislauma levittäytyi biitsille hyvin. Meillä oli sen verran arvotavaroita emmekä kehanneet jättää niitä valvomatta rannalle, joten kävimme uimassa yksitellen. Ilma oli vähän kolea, lämpöä oli enää +19, mutta merivesi oli helteiden jäljiltä kuitenkin vielä +23 asteista. Matalaa oli vaikka kuinka pitkälle. Navakka tuuli oli synnyttänyt mukavan kokoisia aaltoja. Oikein mukavaa, eikä sinileväkään tuntunut olevan. Uimakeikalle ja rannalle lähtee täydet 5/5.

Tervetuloa Yyteriin.

Biitsille.

Dyyniä ja kasveja jotka estävät hiekan kulkeutumasta veks.

Rantahiekka.

Meri <3

Paluumatkalla kävimme s-marketissa hakemassa hieman aamiaista (sellainen ei sisältynyt huoneen hintaan, lisämaksusta olisi saanut jonkun tyyliin kahvin ja sämpylän) ja vähän juomista ja syömistä. Sitten palasimme takaisin hotellille tuomaan kamat, auton parkkipaikkakin löytyi helpommin jo, mutta piti maksaa vähän aamutunneista. Yritimme guuglata noutoruokapaikkaa, mutta ei sellaista oikein löytynyt näin sunnuntai-iltana. Lopulta poikkesimme viereiseen Subwayhin. Ei mikään viiden tähden sapuska mutta kyllä sillä sai nälkäänsä siirrettyä.