maanantai 24. elokuuta 2020

688# Kuopio, 2

17.7. - 18.7.2020, +23, Scattered clouds, Kuopio

Aamulla ei tarvinnutkaan pakata kimpsuja ja kampsuja kasaan, sillä tulisimme olemaan vielä toisen yön Kuopiossa. Hotellin aamiaisaikaa oli jatkettu aina klo 10.30 saakka (Zim approves!), me painelimme aamiaiselle yhdeksältä. Se oli toisessa rakennuksessa, mutta sinne pääsi hissillä P-kerrokseen ja sieltä tunnelia pitkin kippolaan. Olimme etukäteen varautuneet kovaan ryysikseen aamiaissalissa - sillä hotelli oli henkilökunnan mukaan aivan täyteen buukattu - ja ryysistä siellä piisasikin. Turvavälit loistivat poissaolollaan ja ihmiset tungeksivat toistensa iholla ja hönkivät niskaan. Kaikenlaista köhää tuntui riittävän. Tietysti yskös on aina käteen (kämmeneen), ei koskaan hihaan. Mä käytin taas koronahanskaa buffet-ottimiin, kuten olen käyttänyt jo helmikuusta saakka. Aamiainen itsessään ihan ok, samanlainen kuin kaikissa muissakin hotelleissa.

Alikulkutunneli aamiaissaleille.

Lepäsimme klo 10.30 saakka, sai hieman makkottua ja katsottua Pokka pitäätä. Sitten otimme auton ja lähdimme käymään Puijolla. Melkoinen mäki oli noustavana, kunnes pääsimme Puijon tornin juureen. Yläparkkipaikka oli täynnä autoja, mutta alemmas saimme kaaran vielä hienosti. Torni oli avattu kymmeneltä, vielä se ei onneksi ollut ääriään myöten täynnä. Sisäänpääsymaksu oli aikuisilta 7€ (naurettavaa pyytää kymppiä Raatteen tien tornista). Hissimatka kesti jonkun verran. Ylhäältä (torni oli 75m korkea, mäki toiset samanlaiset Kallaveden pinnalta) avautuivat hienot suomalaiset maisemat järvineen ja metsineen. Mäkihyppytornit erottautuivat, jotkut siellä leiskauttelivatkin muovimäestä. Kaupunki näytti naurettavan onnettomalta. Näköalatasanteen alapuolella oli kahvila, emme ottaneet sieltä mitään. Mutta muuten ihan vierailun arvoinen paikka.

Puijo.
75 m korkea torni.
Metsää piisasi.
Kuopio city.
Puijon mäkimonttu.

Ajoimme seuraavaksi Väinölänniemeen, luulimme siellä olevan meille jotain (kahvila), mutta vähänpä tiesimme. Heitimme kiepin Rönössä, oli selvästi hieman paremman väen asuinpaikka. Ajoimme auton hotellille (parkkipaikan menetyksen pelossa piti vähän ennakoida) ja kävimme samalla hotellilla huussissa. Lähdimme sitten satamaan, jossa kävimme terassilla nauttimassa oluet. Odottelimme täällä laivaristeilyn alkamista, joka starttaisi klo 13. Me käytimme Koski-yhtiön tarjontaa. Liput ostettiin pienestä kopista, aikuinen maksoi 18€ ja eläkeläisen lipun sai 15 €:lla. Pituutta risteilyllä oli puolitoista tuntia. Erilaisia variaatioita oli jos jonkinlaista, oli lounasristeilyä ja päivällisristeilyä, mutta tämä oli "tavan" saaristolaiskierros.

Kippo.

Aika paljon väkeä tuli laivamatkalle, turvavälit olivat taas pois. Aurinko paistoi sen verran kuumasti, että pelkäsimme palavamme. Laiva lähti onneksi lopulta, ja aurinko kääntyi paistamaan muuallekin kuin niskaan. Tarjoilua oli laivassa myös, ostimmekin muutamat lonkerot. Vessa oli laivalla myös, mutta jätin tämän testaamatta. Olin vähän pettynyt kun matka ei ollut lenkki, vaan kippo kääntyi takaisin ajettuaan 45 minuuttia. Muuten risteily oli ihan OK, vaikka olenkin ehkä enempi meri-ihmisiä. Pidin kuitenkin ajatuksesta, että teoriassa täältä olisi mahdollista päästä veneellä aina Hesaan saakka. Arvosana 3/5.

Järvikierrokselle.
Kahvinvärinen vesi ja mökkirantoja.
Ei pahemmin keinuttanut.
Venelaituri.
Ökyä.
Sillankorkeus aikamoinen.
Taloja kanaalin varrella.

Kävimme jälleen vessassa hotellissa ja lepäsimme vartin, ennen kuin lähdimme hankkimaan lounasta kyliltä. Suuntasimme tuttuun tapaan torille. Ostimme ulkomaalaistaustaiselta ukolta lörtsyt ja kahvit. Oli ehkä aavistuksen verran paremmat kuin edellisviikon savonlinnalaismumeksien lörtsyt, mutta aika onnetonta tämäkin. Vähän niin kuin lihapiirakka, mutta huonompi. Arvosana 2/5. Käytimme sen jälkeen isää viinakaupassa, ja kävelimme kiertoreittiä takaisin hotellille, jossa sovimme ottavamme kolmen tunnin "vapaa-ajan".

Tuomiokirkko.

Nukuin tunnin verran ja lähdin sitten käymään jäätelöllä kylillä. Juuri jäätelöä odotellessani isä laittoi tekstaria, jos aikaistaisimme illallista kolmella vartilla. Sovimme ruokatreffeistä klo 18.45. Illallispaikaksi valikoitui sama hotellin kippola, jossa olimme käyneet aamiaisella (Frans & Sophie bistro). Valitsin ruuaksi Flank steakin; todella tuhti annos mutta ruoka nyt oli keskinkertaista, arvosana 3/5. Palvelu oli kyllä ystävällistä.

Illallinen.

Sapuskan jälkeen kävin tekemässä itsekseni iltalenkin. Tuomiokirkkoon pääsi sisälle, kävin sielläkin. Ihmisiä oli kylillä jälleen runsahkosti. Kiersin torin, mutta tällä kertaa en kehannut jäädä terassillekaan. Kiersin sieltä vielä satamaan jossa oli vieläkin enemmän väkeä. Sieltä palasin hotellille reilut kolme kävelykilometria rikkaampana. Otin suihkun ja katselin loppuillan telkkaria.

Tuomiokirkko sisältä.
Näkymä kirkon rappusilta Snellmaninpuistoon.
Iltatori.
"Tilaa jo se taksi."
Mainostusta savoksi.

Unta riitti jälleen mukavasti, ja yön jälkeen aamiaiselle suuntasimme klo 9. Ryysistä oli vieläkin enemmän, jouduimme menemään toiseen ravintola-saliin kun eilisessä illallispaikassa ei ollut istumatilaa, joten ruuanhakumatka oli vähän pisempi. Ihmiset olivat täysin holtittomia ja säntäilivät sinne tänne. Jotenkin stressaava tällainen aamiaiskokemus.

Huoneessa lepoa puoli yhteentoista. Sitten pakkasin kamat kasaan, tänään olisi kiertueen viimeinen päivä ja kotimatka edessä. Se olisi pitkä ajomatka (lähes 400 kilometria). Yhdentoista maissa teimme check outin - tai emme oikeastaan tehneet vaan jätimme avainkortit laatikkoon, toivottavasti se riitti kun emme olleet käyttäneet minibaarin tuotteita ja parkkipaikat jne oli jo maksettu etukäteen.

Keli oli aurinkoinen ja mukava, vähän lämmin tietysti kun aurinko paistoi syliin. Faija onneksi suostui ajamaan aina Heinolaan saakka. Juvan ja Mikkelin välillä oli tietöitä kovastikin, kiertotie ja sai körötellä vain viittäkymppiä. Mikkelin (Pitkäjärven) ABC:llä pysähdyimme lounastamaan. Viimeksi täällä käydessämme meni masut sekaisin joten olin vähän varovainen paikan suhteen. Otimme noutopöydän, hyvää se ei ollut mutta tällä kertaa ikäviä sivuvaikutuksia ei tullut.

Heinolassa pysähdyimme Tähtihovin Teboilille. Se vasta räkälä oli. Paikka oli ollut hieno parikymmentä vuotta sitten mutta nyt vessatkin olivat sellaisessa kunnossa, että heikkoja hirvittää ja hirviä heikottaa. Kusta lattialla yms. Muutenkin paikka oli likainen, valikoima onnetonta. Otimme kahveet ja lähdimme sitten jatkamaan matkaa. Viimeinen etappi oli sekin raskas, mutta pääsimme viimein kotio hieman neljän jälkeen, se oli vähän ennakoitua aikaisempaa.

Bensis.
Tähtihovin räkälä.
Heinolan Tähtiniemen silta.
Näkymä Ruotsalaiselle (järvi).

* * * *

Koronakesän vuoksi jouduimme tyytymään Itä-Suomen kiertueeseen. Viikossa tuli kyllä näppärästi kierrettyä ne paikat jotka halusimme nähdä, ajettavaa oli kyllä paljon. Reissu tuntui pidemmältä mitä se olikaan. Ylivoimaisesti onnettomin paikka oli Lappeenranta; en tiedä mikä sitä paikkakuntaa vaivasi mutta nappasi Kajaanilta haltuunsa Suomen surkeimman paikkakunnan tittelin, mikä on melkoinen saavutus kun kesä oli ns. kukkeimmillaan. Joensuu oli kiva. Suomussalmi oli sitä mitä lähdin hakemaan; korpea. Raatteen tie oli kuitenkin käymisen arvoinen paikka ja sitten tykkäsin siitä kylpyläjutusta kun se oli vähän absurdi. Iisalmi oli myöskin kiva, ehkä siksi kun tässä vaiheessa ilmat paranivat ja se rantabaari oli kiva ja kaunistahan siellä oli. Kuopiossa oli ihmeen vilkasta, se oli hämmästys.

Arvosana reissulle "Suomi-asteikolla" 4/5.