tiistai 18. elokuuta 2020

687# Kuopio, 1

16.7.2020, Thursday, +21, Scattered clouds, Kuopio

En nukkunut niin hyvin kuin edellisenä yönä, joskin sänky oli paras tähän astisista, ja bed linensit myös 5/5. Suht pitkät unet kuitenkin. Aamiainen oli vain yhdeksään saakka, joten meidän piti mennä aamiaiselle jo klo 8.15. Tarjoiltiin samassa hulppeassa salissa kuin illallinen, mutta menimme istumaan vähän syrjemmälle kun sen verran oli köhivää porukkaa mukana. Täällä oli myös kertakäyttöhanskoja buffetissa vierailijoille, propsit siitä. Eipä sellaista muut käyttäneetkään kuin minä. Sapuska nyt oli perusaamiaista, joskin plussana oli rapsakkaaksi paistetut pekonit. Mutta RE oli kehunut meille aamiaista, eikä tämä nyt niin hyvä ollut.

Tänään siirtyisimme Kuopioon ja sinne oli vain noin 85 kilometrin ajomatka, joten ei tarvinnut hötkyillä pois lähdön kanssa. Ajan tappamiseksihan tuo oikeastaan meni; ulos ei jaksanut lähteä joten lolleroimme huoneissamme telkkaria katsoen ja pienet uusiounet ottaen. Yhdeltätoista teimme check outin, joka kävikin nopeasti. Saimme vielä hienot ortodoksikuosilla varustetut purkkapaketit muistoksi.

Golden Domesta saatu purkkapaketti.

Lähdimme ajamaan kohti Kuopiota. Navigaattorin mukaan sinne oli vain 84 kilometriä, joten kurvasimme ensimmäiseksi Lapinlahdelle. Täältä emme löytäneet kuitenkaan mitään, emmekä viitsineet pysähtyä Nesteellekään, joten jatkoimme matkaa. Ajoimme ohi Pöljän kylän ja seuraavaksi poikkesimme Siilinjärvelle. Laitoimme auton parkkiin ja kävimme torilla juomassa kahveet ja ostimme pari litraa herneitä. Sen jälkeen vaihdoimme kuskia ja ajoimme Nesteelle tankkaamaan, ja siitä sitten Kuopioon.

Siilinjärven tori.

Sokos hotelli Puijonsarvi löytyi helposti, sisäänkirjautuminen oli jotenkin hidasta ja kauheasti kysymyksiä ja lippulappujen täyttöä. Otimme autolle parkkipaikan; se piti maksaa vaikka ei ollut takeita siitä, oliko parkkipaikalla tilaa. Aika erikoinen käytäntö. Huoneet löytyivät neljännestä kerroksesta, joskin melko kaukana toisistaan. Huone oli siisti.

Hotellimme Puijonsarven julkisivua.
Päätyhuoneisto, jenkkiovi naapurihuoneeseen.
Näkymät ikkunasta sisäpihan haastavalle parkkipaikalle.

Puoli tuntia levättyämme lähdimme katselemaan kylille meininkiä. Kävelimme ensiksi torille, jossa poikkesimme jälleen torikahvioon, ostimme kolmet "kuumat koirat" jotka ainakin olivat hyviä. Kyytipojaksi vissyä. Kävelimme sitten hieman ympäriinsä lokkeja väistellen, ja palasimme takaisin hotellille päin, mutta jäimme oluelle erään baarin terassille kun oli melko lämmin päivä. Kävimme sen jälkeen hotellihuoneessa vessassa (hotellissa oli täysi kaaos respassa kun iso lauma sisäänkirjautuneita oli tullut samaan aikaan, mukana totta kai ruotsalaisia taas koronoineen). Asiat toimitettuamme menimme vielä tutustumaan satamaan, jossa kävelimme hetken aikaa ja vähän yytsäilimme Kallavesi-risteilyitä, jos vaikka seuraavana päivänä sellaisen toteuttaisi. Menimme terassille vielä juomille; lokit ja naakat kisasivat ruuanjätteistä ja tarjoilijoilla piti kiirusta. Auringossa oli lämmin istua, ja pelkäsin naamani palavan. Palasimme sitten hotellille, minä kävin vielä kaupassa hakemassa nannaa.

Hotellin vieressä oli kissekahvila.
Snellmaninpuisto.
Kuopion tuomiokirkko.
Luonnontieteellinen museo.
Veljmies-patsas.
Tämä olisi ollut jo liian turistia meille.
Kippola.
Terassilla.

Pari tuntia meni lolleroidessa ja makkoomassa ja lähdimme normiaikaan ravintolaan, eli vartin yli seitsemän. Kippolaksi olimme valinneet Isä Camillon osoitteessa Kauppakatu 25-27. Terassi oli ääriään myöten täynnä, mutta oli Suomityyliin vähän holotna niin pyysimme päästä sisälle, ja sinne meidät ohjattiin. Saimme hyvän pöydän. Sisätilatkin täyttyivät asiakkaista melko nopeasti meidän jälkeen. Tarjoilu oli hidasta ja vähän konstikastakin, esimerkiksi menut pyydettiin tsekkaamassa netistä mutta pyytämällä sai kuitenkin laminoidut liuskat luettaviksi. Vaihtoehtoja oli sopivan vähän, joten valinta oli helppoa; itse otin pihvin, isä bouillabaissen ja äetmuor kanan. Ruokia piti odottaa pitkään, mutta sapuska oli hyvää. Perunat pikkasen al denttejä minun makuuni, ja pihvi mennyt ehkä hitusen liian kypsäksi, mutta mureaa se oli silti ja erittäin maukasta. Jotain kertoo sekin, että söin kaikki kasvikset, ja kastike oli loistava (en ole kastikeihmisiä). Annan arvosanaksi 4½/ 5 ja vahvan suosituksen.

Isä Camillo.
Isä Camillo sisältä.
Ruoka oli hyvvee.

Sapuskan jälkeen porukat palasivat hotelliin, minä menin vielä kävelylle kylille. Oli outoa nähdä niin paljon ihmisiä, niin monta eri katua ja kaikenlaista menoa. Torilla kävin juomassa vielä lonkeron Mualiman napa-nimisen kippolan (?) terassilla. Kävelin sitten vielä muutaman kilometrin, palaten sataman kautta kotiin. Mun olisi tehnyt Kingis-jäätelöä kaupasta mieli, mutta vessahätä alkoi olla sitä luokkaa, etten uskaltanut riskeerata. Hyvä niin, koska juutuimme jonkun muijan kanssa hotellin hissiin pieneksi toviksi (no, ovi saatiin auki, mutta hissi kieltäytyi jääräpäisesti liikkumasta mihinkään).

Huoneessa sitten vielä surffailua ja suihkua ennen kuin päivän sai päätöksen.