lauantai 28. heinäkuuta 2018

598# Cattolica, 2

15.7.2018, Sunday, +29, Scattered clouds, Cattolica, Italy

Alkuyön nukuin hyvin, loppuyöstä vähän huonommin. Yhdeksältä menimme aamiaiselle. Pöydät olivatkin jaettu huonenumeroiden mukaan, eikä niitä saanut itse valita. Emme tätä aluksi edes ymmärtäneet, ennen kuin henkilökuntaan kuuluva tuli siitä huomauttamaan. Ehkäpä tällä tavalla pyrittiin kontrolloimaan, kuka oli käynyt syömässä tms. Laadultaan aamiainen ei ollut mikään erikoinen; croissanttia, sämpylää ja automaattikahvia.

Parvekkeella ei hirveästi aikaa vietetty.
Hissin lattiassa oli televisio.
Aamiainen.

Aamiaisen jälkeen lähdimme tutustumaan kylille, ensimmäistä kertaa päivänvalossa. Kävelimme rantakadulle, ihmettelimme paikallista rantakäyttäytymistä. Ranta oli jaettu "banjoihin", niitä oli vieri vieressä, kylki kiinni toisessa. Ne olivat maksullisia, täällä piti aina vuokrata koko päiväksi itselleen rantapaikka vuoteineen ja varjoineen. Eikä ollut edes mikään kovin halpa, olisikohan maksanut 20-25€ / vuode ja varjo. Emme testanneet näitä banjoja kertaakaan koko loman aikana, joten paha sanoa siitä mitään. Kai siellä olisi ollut sitten erilaisia palvelujakin tms, mutta ennen kaikkea ne olivat niin täynnä väkeä, ettei rantahiekkaa tai vettä ihmispaljouden keskeltä paljoa näkynyt. Aika surkea juttu meidänkaltaisille, jotka eivät haluaisi viettää kokonaista rantapäivää, vaan lähinnä käydä pistäytymässä uimassa, tai olla siellä maksimissaan muutaman tunnin. Tätä varten oli onneksi jätetty muutama pieni kaistale ilmaisrantaa, mutta lähimmälle sellaiselle oli hotellistamme liki kilometrin kävelymatka (sijaitsi Kursaal-hotellin takana).

Paneloitu rantakatu.

Ilmaiselta rannalta puuttuivat palvelut.

Istuimme hetkisen aikaa suihkulähteiden täyttämällä Piazzale I Maggio-aukiolla ja menimme sitten jatkamaan istuskelua toria reunustavaan Cafe Roma-kahvilaan. Tilasimme ystävälliseltä tarjoilijattarelta cappucinot + 0,75 litran veden. Maksoi 7,50€. Hyvänmakuinen kahvi oli kyllä. Jatkoimme kävelyä Bovio-katua pitkin poiketen turisti-infoon ja kauppahalliin. Istuskelimme tovin Piazza Rooseveltillä, jossa oli kaupungintalon puisto. Kun istuminen alkoi riittää, jatkoimme kävelyä Pascoli-katua pitkin Fiumelle, josta käännyimme jälleen hotellikadulle. Cattolica vaikutti siis varsin pieneltä kyläpahaiselta. Poikkesimme kauppaan ja haimme hieman juomista, jonka jälkeen palasimme hotellille lepäämään ja nauttimaan juomia. Huone oli yllätykseksemme siivottu, muistelimme ettei siivousta tapahtuisi hotellissa kovin usein - ainakaan päivittäin. Kun ilmastointikin vielä toimi, niin huone vaikutti vähän kivemmalta kuin edellisenä iltana saapuessa.

Maggion suihkulähteitä.
Kauppahalli.
Kauppahalli sisältä.
Kaupungintalo.
Kirkko ei pröystäillyt ulkonäöllä.

Torkahdin hetkeksi. Vaihdoimme sitten uimakamat, ja lähdimme tsekkaamaan ilmaisrannan. Olin laittanut jalkaani ns. kusiluistimet, ja ne alkoivat kilometrin kävelyn aikana hiertämään pahasti. Huolimatta siitä, että käynnissä oli futiksen mm-kisojen finaaliottelu, väkeä piisasi rannalla edelleen. Merivesi oli rannassa +30 asteista, joten hyvin tarkeni uida. Vesi ei ollut aivan niin kirkasta kuin yleensä Välimerellä. Pohja oli hienoa hiekkkaa, joskin vähän sellaisia simpukankuoria oli pistelemässä jalkapohjia. Ranta syveni turvallisesti, hengenpelastajia liikkui lautalla katsomassa meininkiä. Täällä oli käytössä omanlaisensa lippuvaroitusjärjestelmä, jolla tiedotettiin merivirroista ja tuulista jolloin ei saisi avata päivänvarjoja ja sen semmoisesta.

Ranta oli "lihakeitto".

Aika pitkään pulikoimme, ennen kuin palasimme takaisin hotellille. Suihku oli hotellissa ihmeen hyvä, joskin paine ja veden lämpötila vähän vaihteli. Katselin futismatsin loppuun ja lähdimme sitten syömään viereisen Genova-kadun Osteria da Charlie-nimiseen ravintolaan. Otimme pizzet, juomaksi litran oluen ja Pp 25 cl:n viinin. Kaupan päälle tuotiin pari leivospalaa ja pikkukannu Limoncelloa. Maksoi 29,50€, annoimme tippiä ruhtinaaliset 4,50€. Kävimme sen jälkeen vielä kaupassa ja toimme ostokset hotellille. Lähdimme sitten vielä iltakävelylle samalla Maggio-aukiolle, jossa olimme jo päivällä olleet, sillä klo 21.30 suihkulähteet kytkettiin päälle. Odotimme jonkinlaista huikeata spektaakkelia, mutta emme nähneet mitään erikoista. Dante-kävelykatu oli tuskastuttavan täynnä ihmisiä, vaikka kello oli jo yli 22. Hotellille palasimme yhdentoista aikoihin.

Hotellissa oli vähän neukkutyyliä.
Ravintola Charlie.
Kiva kannu olutta.
Pizze.
Kiva kannu Limoncelloa kyytipoikineen.