maanantai 29. helmikuuta 2016

436# Kuuba, 7

2.2.2016, Tuesday, +28 Partly cloudy, Cayo Santa Maria, Cuba

Heräsin neljän kieppeillä vessaan ja lopulta vähän ennen seitsemää, kun vatsassa kiersi ja pienimuotoinen aaltoileva kipu risteili vatsassa. Vessavisiitin jälkeen olotila onneksi helpottui hieman, mutten saanut enää nukutuksi. Se olisi ollut tänään mahdollista, kun oli ns. vapaapäivä.

Kävin herättämässä PE:n klo 9, lähdimme samoin tein tarkistamaan aamiaisbuffetin. Vähän aikaa sai jonotella omelettia, mutta tuli se lopulta. Ihan kohtalainen serviisi, voisin antaa jopa 4/5. Huomattavasti parempi kuin illallinen.

Vähän kierrettiin hotellialuetta päivänvalossa. Ostin respasta uuden nettikortin. Sitten haimme rantakamat ja lähdimme testaamaan viereisen uimarannan ja Atlannin tyrskyt. Keli oli semmoinen puolipilvinen, mutta paistaessaan auringon tunsi kuumivan iholla, joten piti levitellä pieni aurinkorasvakerros varoiksi.

Silta biitsille.

Ranta löi kyllä ällikällä; se oli juuri sellainen mitä näkee välillä matkaoppaiden mainoskuvissa. Hohtavanvalkoinen hiekka, turkoosi meri, sininen taivas. Vähän aikaa sai hakea rantalavitsoja, mutta löysimme sellaiset sitten muiden suomalaisten vierestä. Kävin heti testaamassa meriveden. Mulla oli vesilämpömittari mukana, ja se antoi tuloksen +26. Keskellä sydäntalvea! Mun oli vaikeuksia uskoa semmoista paratiisia olevan missään, ja etenkin täällä Kuubassa, joka oli täysi katastrofi noin muuten. Merivesi oli lisäksi kirkasta, aallot maltillisia, ja vesi oli vyötäröön asti matalaa varmasti sadan metrin päähän rannasta.

Paras ranta evö.

Hengattiin rannalla parisen tuntia, mutta päätimme pitää pienen tauon ja käydä vähän varjossa. Käveltiin hotellin uima-allasalueelle kaljalle. Törmättiin siinä suomalaisiin ja jutskattiin heidän kanssaan tovi. Sielläkin oli ollut mahatautia liikkeellä, joten ei tarvinnut yksin olla ongelmien kanssa.

Palattiin hetkiseksi huoneisiimme, tosin mulla oli juuri siivous käynnissä joten poikkesin ensin päärakennuksen lobbyyn surffaamaan netissä hetkisen, ennen kuin palasin huoneeseen ottamaan lämpimän suihkun.

Siivoojan kyhäämä pyyhe.

Sitten lounaalle. Paikallisopas oli siellä myös; kysyttäessä edellisillan kulusta, vastaus oli vaitonainen "crazy night". Ihan kuin olisi ollut pienoinen morkkis hänellä :)

Ruoka oli skeidaa, en syönyt paljoa, silti ruuan jälkeen tuntui taas pahalle vatsassa hetken aikaa. Törmättiin matkaseurueemme jäseneen, joka tuntuu olevan eri kova puhumaan. Vaikka oltaisiin nähty hänet vain puoli tuntia sitten, niin aina juttua riitti seuraavaksi kolmeksi vartiksi.

Haimme huoneistamme rantakamat ja palasimme biitsille. Vesi oli edelleen todella lämmintä, se hämmästytti yhtä paljon kuin aamupäivällä. Tämä oli paras ranta missä olen ikinä ollut. Ihan 5/5.

Vakoilukameran tallentamia maisemia.

Iho alkoi sen verran punoittamaan, että piti lähteä lopulta baarin varjoon. Itsellä oli myös sellainen olo, että auringossa oli oltu; paita pisteli päällä kuin heikkopäinen. Kävin pesemässä suihkussa meriveden suolat pois, sitten rentouduin hetkisen parvekkeellani olutta lipitellen. Juomakundi tuli kuin toiveesta paikalle täyttämään jääkaapin; olisi tietysti kinunnut tippiä, mutta mulla ei ollut kuin kympin seteli, joten eläkööt kiitoksella.

Kävin päärakennuksessa vielä surffaamassa netissä, joskin yhteydessä oli vikaa kun pätki koko ajan. Muuten verkko oli hämmästyttävän nopeakin, vaikka koko aula näytti sitä kuormittavan.

PE:n luo menin seitsemäksi, juotiin vielä oluet parvekkeella. Klo 19.40 meillä oli ryhmän kanssa yhteisillallinen karibialaisessa ravintolassa. Tänään olisi viimeinen ilta kun koko porukka oli kasassa; meitä oli nyt ollut 19 henkeä, mutta jatkossa enää 12, sillä seitsemän jäisi vielä tänne päiväksi ja palaisi sitten Suomeen meidän jatkaessamme bussilla eteenpäin.

Karibialainen ravintola ei lupaisi hyvää nimensä perusteella, ei ole ennestänsä mitenkään hyviä kokemuksia. Tämänkin piti olla a la carte-ravintola, mutta tarjolla oli kuitenkin vain yksi vaihtoehto. Lisäksi varauksesta huolimatta pöytiä ei ollutkaan vapaana - venäläiset olivat vieneet pitkän pöydän, joten meidän piti istua hajapaikoissa, ja odotella kunnes pöytiä pikkuhiljaa vapautui.

Alkuruoaksi oli perunakeitto, joka oli pelkkä suolaliemi. Pääruokana oli "lamb", joka tietysti tarkoittikin porsasta ja kalaa. Porsas oli sitkeä, kuiva ja jäähtynyt kylmäksi. Välillä tarjoilija kävi kaatamaan viinit syliin, ennen kuin hän kävi toteamassa ruoan loppuneen tältä illalta, vaikkeivat kaikki vielä saaneet edes syödäkseen. Tähänkin meni aikaa kaksi tuntia. Aivan uskomatonta Kuuba-sekoilua jälleen kerran. Ei voi juuri antaa muuta kuin 0/5.

Ilmassa oli vähän sellainen haikea tunne kun porukka eroaisi tämän illan jälkeen. Jotenkin sitä näillä kiertomatkoilla väkisinkin tutustuu muihin, oli miten introvertti tahansa. Hyvästeltiin toinen porukka ja toivotettiin hyvät jatkot.

Mulla alkoi vatsassa taas kiertämään niin jumalattomasti, oli huono olokin ihan. Lisäksi tuntui hieman jopa kuumeiselta, joten mun oli pakko palata hotelliin PE:n jäädessä viettämään iltaa. Auringonpolttamat kuumotti, ripuli, jalat muusina ja aiemmin loukatun käden pienen haavat sykkivät, joten tunnelmat eivät olleet hääppöiset. Suuntasinkin sitten nukkumaan jo klo 22.