tiistai 19. kesäkuuta 2012

181# Mökkeilyä

Perjantaina heräilin suht aikaseen edellisiltojen kesäjuhlien jälkeen. Railakasta oli meno taas ollut, tietäähän sen. Kämppäkin kuin pommin jäljiltä.

Pikainen siivous, mökkikamojen pakkaus ja väkisin tungin jotain aamiaisen puolikasta naamariin. Oli lämmin päivä ja meinasin myöhästyä junasta joten piti melkein pistää juoksuksi. Mikäs sen mukavempaa painavan repun kanssa krapulassa.

Ennätin kuitenkin ostaa automaatista junalipun Turkuun ja ostamaan vähän juomista evääksi. Lippuautomaatit olivat taas muuttuneet sitten viime kerran, mutta sain jonninlaisen lipun tulostettua. Nythän pitää olla vielä niin jumalattoman varovainen, ettei kukaan urki pinniä siinä taustalla. Varsinainen uudistus sekin, kun ei saa suojattua sitä näpyttelyä.

Juna oli ajoissa. Mulla tietenni sellainen paikka joka oli seinää vasten, etten saanut penkkiä pistettyä alas. Nyt olisi meinaan voinut loikoilla hieman. Lisäksi tuntui, että seinän takaata tuli kusen haju nokkaan, varmaan siinä oli sitten vielä vessakin. Käytävän toisella puolella oli sellainen vanha ukko, joka alkoi kauhomaan kaalilaatikkoa termarista. Täysin uskomatonta.

Matka meni ihan jees. Turussa piti odotella parikymmentä minuuttia, että serkut + broidi tulivat hakemaan. Lähdettiin siitä sitten saman tien parin kaupan kautta kohti saaristoa. Helkkaristi tuli ostettua olutta, ja sitten vielä viiden tyypin kamat samassa autossa niin ahdasta oli.

Lossia piti vähän aikaa odotella, mutta ihan miellyttävästi matka meni, ja suht nopeastikin. Koska oltiin vietetty lomapäivää, ja aikaisin lähdetty, niin oltiin suht ajoissa perilläkin. Käytiin respassa ilmoittautumassa ja maksamassa mökki ja ajettiin sitten mökille. Siinä huomattiin, että eihän kukaan tajunnut ottaa avainta sieltä respasta, joten ei kun takaisin.

Päästiin viimein purkamaan auto ja sen jälkeen rentoutumaan. Tutustuttiin mökkiin, alettiin juomaan kaljaa. Oli aurinkoista ja tyyntä ja suht lämmintäkin, joten kasattiin sitten onget ja lähdettiin vähän matkan päähän lossilaiturille kalastelemaan kera kaljalaatikon. Mikäs sitä oli siinä ollessa, ja affenia nappaillessa.

En ollut syönyt koko päivänä kuin yhden leivän, joten kävin hakemaan siitä ainoasta ravintolasta hieman apetta itselleni. Pojat saivat tarpeeksi kalastelusta ja palattiin mökille lämmittämään saunaa ja hakemaan vesipisteestä vettä. Siinä olikin aika urakka.

Loppuilta keskityttiin saunomiseen ja kaljankittaukseen.

Aamulla herättiin luonnollisestikin aikaiseen. Ei tullut montaa tuntia torkuttua. Taivas näytti vetäytyvän pilveen, joten päätettiin lähteä vielä ulos kun ennätettiin ennen sadetta. Kaljakeissi ja onget mukaan.

Monta tuntia siinä saatiinkin kulumaan. Kalasteltiin, ihmeteltiin ohilipuvia laivoja ja juotiin olutta. Iltapäivästä alkoi hiukomaan, ja päätettiin siirtyä baarin puolelle. Tilattiin ruoat ja sen jälkeen 25 tuopillista 0,6 litran olutta. Siinä lipitellessä viereisessä pöydässä istuva noin 50-vuotias nainen alkoi naureskelemaan meidän jutuille, mutta pahoitteli olevansa liian humalassa osallistuakseen itse keskusteluun. Toisessa pöydässä taas noin nelikymppinen ukko naisensa kanssa kittailivat kaljaa ja puolittain vittuilivat meidän suuntaamme, ja sitten se äijä kehtasi kysyä, jos me voisimme viedä heidän kaksi kakaraansa kalastamaan. Niinku wtf :F Kuka antaa lapsensa semmosen känniremmin luo hoitoon? Noh, suostuttiinhan me tietenni ja opetettiin onkimisen saloja muksuille. Sen jälkeen se baarin kännikalamuija kurvasi ilmeisesti autollaan paikalle ja toi korvapuusteja. Eipä enää ihmetytä mikään. Siinä meni muutama tunti, mutta sitten alkoi satamaan sen verran voimakkaasti että osa palasi baariin ja minä itse menin takaisin mökille, jossa olinkin nukahtanut muutamaksi tunniksi.

Veikan kaveri tuli myös lähimökille, joten käväistiin sitten sielläkin, ja pyydettiin ukko meidän mökille saunomaan.

Saunan ja grillauksen jälkeen touhu lähti vähän lapasesta, mutta nämä kenttätapahtumat jääkööt sitten kentälle.

Nukuin nelisen tuntia ja huomasin olevan aamu. Mökki piti luovuttaa klo 12, ja siivo oli melkoinen, joten piti aloittaa sitten muutaman tunnin puunausjaksokin. Olihan siinä tolkuton homma... ja auton pakkaus jne. Onneksi kuski oli lopettanut kaljoittelun edellisenä päivän jo varhain, joten ei siitä huolta. Vietiin avaimet pois ja syötiin vielä yksi grilliateria siinä ainoassa ravintolassa, ja lähdettiin sitten takaisin. Vettä satoi kaatamalla.

Parin tunnin automatkalla alkoi olla aika oloja. Tuntui, että nyt tulee kyllä jonkinsortin kuolema. Turkuun päästyäni olo helpottui hetkiseksi hieman, ja ennätin juuri nipin napin junaankin. Yritin torkkua koko matkan, mutta mulla oli taas selkä seinää vasten, eikä tuolia voinut pitää muuta kuin pystyasennossa.

Hesassa vettä satoi edelleen kaatamalla. Bussilippukin piti ostaa, metro meni juuri nokan edestä ja piti melko tovi odotella seuraavaa + sielläkin joku pikkulapsi haroi tukkaani. Se matka tuntui kestävän ikuisesti. Ja totta puhuen, viisi tuntia siihen menikin.

En edes muista mitä tein illalla. En varmaan mitään, olo oli sen verran hutera etten saanut edes syödyksi. Vettä lipittelin. Tulevasta liskojen yöstä pitää tehdä varmaan ihan erillinen postaus.

Kivaa oli, muttei tällaisia mökkireissuja enää tällä iällä jaksa. Kuviakaan en jaksa postata, vaikka kaunis paikka olikin. Todisteiden salaamiseksi.