sunnuntai 11. elokuuta 2024

831# Korfu

13.7.2024, Saturday, +33, Scattered clouds, Dassia, Greece

Kesäloma alkoi hymyillen edellisenä päivänä, mutta oli toisaalta vain kahden viikon loma, joten aikaa ei ollut laittaa haaskuun. Olimme muutama kuukausi aiemmin tilanneet Apollomatkoilta pakettireissun Korfuun, Dassiaan. Hotellina toimi Elea Beach. Aloitin pakkaamisen edellisenä iltana puoli kymmenen aikaan, mutta toivottavasti sain kaikki kamat kasaan. Olin ehtinyt nukkumaan nelisen tuntia, kunnes kello herätti klo 3.50. Äkkiä aamiainen pakottamalla naamariin, sitten taksin tilaukseen. Puhelinsoitosta kesti vain 6 minuuttia kun istuin jo taksissa, vaikka olin vähän jännitellyt miten mahdan saada viikonloppuyönä neljän aikaan taksin kun ihmiset palaavat baarista kotiin. Kuskina oli tietysti mamu, mutta ystävällinen. Ajoi pikkuteitä pitkin lentokentälle, hinta oli kallistunut taas edellisestä kerrasta ollen nyt jo 56€. Vasta taksista astuessani ulos aloin ihmettelemään, miten infernaalinen pehi oli sattunutkin iskemään, mutta tarkemmin haisteltuani ja tunnusteltuani takamustani tajusin, että olin istunut kaatuneitten kaljojen päällä koko matkan. Kapillaari-ilmiön vuoksi kalja oli alkanut imeytymään ja nousemaan paitaani pitkin kohti keskiselkääni. Asia harmitti minua tuntikausia.

Aikaista aamua lentoasemalta.

Pp oli jo lentokentällä ennen minua, mutta ilmeisesti hänkään ei ollut vielä tuskastuttavasti joutunut minua odottamaan. Teimme sitten automaatilla jonkunlaisen aktionin, ja saimme tulostettua baggage dropia varten matkalaukkutägit sekä boarding passit. Matkalaukkujen jättö droppiin onnistui helposti. Aika lailla oli jonoa turvatarkastukseen, mutta jono eteni nopeasti. Pp läpäisi tarkastuksen nopeasti. Reppuni joutui lisäsyyniin, mutta ei tarvinnut edes tavaroita esitellä virkailijalle, hän tsekkasi kaiken koneelta. Tästä selvittyämme kävimme ostamassa kahvin ja veden, ja menimme lähtöportin 21 läheisyydessä olevalle ulkoterassille. Siinä kuluttelimme reilun puoli tuntia aikaa, sen jälkeen kävelimme edes takaisin lentokentällä käymättä edes perinteisessä "photospotissa". Toivottavasti se ei aiheuttanut epäonnea matkalle.

Terminaalin vaatimaton ulko-ovi.

Vähän väljempää lentoaseman käytävää.

Lentoaseman kahvilan terassi.

Lentomme lähti portilta 17. Pääsimme koneeseen melko nopeasti, paikkamme olivat seiskarivillä. Vieressämme oli turaaniukko, mutta täysin harmiton sellainen kun oli hiljaksiin. Ei sairaita eikä penkin selkämystä potkivia lapsia ympärillä. Baltianmaiden ja Kaliningradin tienoolla oli kuulemma "ukkosta" joten meidän piti kiertää nämä alueet, se lisäsi hieman matka-ajan pituutta. Mutta ei auta itku markkinoilla. Lentoaika oli reilut 3,5h, joten ei mikään paha. Tarjoilu lähti nopeasti käyntiin ja otimme skumpat ja sipsit. Nämä tekivät terää. Sen jälkeen otin hieman lepoa ja sain nukuttua puolisen tuntia. Loppumatkan saimme tuhlattua jonottelemalla vessaan ja vaihdoimme sitten istuinpaikkoja, että Pp:kin pääsi ikkunapaikalle.

Lähtöportti.

行ってきます!

Bernard-Massard on ainoa hyvä mitä Luxemburgista tulee.

Ilmanpaineesta pullistunut sipsipussi.

Laskeuduimme ehkä 10-15 min myöhässä mutta ei haitannut mittään. Koneesta oli mitättömän lyhyt matka terminaaliin mutta silti se piti taittaa bussilla, pääsimme vasta jälkimmäseen dösään. Matkalaukkuja piti ehkä odotella sellaisen vartin verran. Pp:n veska tuli ensin, minun piti hetkinen vielä odotella. Mutta matkalaukku oli pysynyt ehjänä tällä kertaa.

Pari tanskalaista opasta oli vastassa, kolmantena tuli lopulta finneopas joka kertoi meille muutaman sanasen - meitä suututti kauheasti suositus, että tykkäisimme varmasti Paxos-Antipaxos -retkestä, sinne opas kuulemma äitinsäkin veisi. Pitikö hän meitä äitinsä ikäisenä? Sen jälkeen hän ohjasi meidät bussiin numero 8, joka veisi meidät hotellille sen jälkeen kun koko muu bussilastillinen oli dropattu satamaan - he menisivät Sarandeen Albaniaan. Tämä oli meistä hyvin kummallista, erityisesti sen jälkeen kun olimme ainoat matkustajat bussissa. Mutta pääsimme lopulta perille hotelliin ja matkalaukkummekin olivat tallessa. Lisäksi kuski esitti mestarillisen ajosuorituksen väistäessään toista vastaantullutta linkkaria peruuttamalla ylämäkeen taskuparkkiin kapealla kadulla.

Minne kaikki katosivat?

Hotellissa teimme check innin ja pyysimme upgreidausta merinäköalaan. Siitä piti maksaa tietysti extraa, mutta jos maksaisimme sen käteisellä niin saisimme alennuksen. Hinta oli täten satanen. Myös veron toivoivat maksettavan käteisellä. Tietysti epäilimme, että jäivät verohommat tekemättä kun emme saaneet näistä kuittiakaan mutta sellaista se elämä on. 150€ meni luikauksella. Sen verran palvelu parani, että saimme huoneen viidessä minuutissa, kun ensin odotukseen oli kerrottu menevän yli tunti. Lisäksi alkuperäinen huone olisi ollut aika ruisku, joten ehkä kannatti maksaa se satanen sittenkin. Näin ainakin uskottelimme itsellemme. Hotellissa liikuskeli myös kaksi koiraa, jotka menivät polleana takahuoneeseen, ilmeisesti ne majailivat sitten täällä. Törmäsimme samoihin koiriin vielä monta kertaa viikon aikana, niillä näytti olevan oma-aloitteiset ja tarkat uintiajat yms.

Hotellin julkisivu.

Huoneessa ei ollut aluksi ilmastointia päällä, ja se oli niin turkasen kuuma, emmekä meinanneet saada ilmastointia päälle. Sitten tajusimme, että siivojien jäljiltä parvekkeen ovi oli jäänyt hieman auki, ja sen takia ilmastointilaite oli deaktivoitunut. Tästä toivuttuamme ja huoneen hieman viilennettyä aloimme viihtymään vähän paremmin.

Hotellihuone.

Kirottu ilmastointilaite.

"Sometimes impossible to control" ? :'D

Näkymä parvekkeelta. Vastarannalla Albania.

Baari-alue.

Söimme Pp:n kotona tekemät aamiaisleivät. Hotellin edessä olimme tullessa nähneet supermarketin, joten lähdimme sinne ostomaan vähän juotavaa, kun ei kraanaveden latkiminen innostanut. Kauppa oli tukahduttavan kuuma, ja mietimme eikö tuotteet jo menisi piloille sellaisessa helteessä. Ukko kuitenkin oli rehellinen, löi kassaan ostamamme tuotteet, eivätkä ne olleet edes kovin kalliita. Istuskelimme hetken parvekkeella ja lähdimme sitten uimaan mereen. Hotellilla oli isot uima-allasalueet, mutta onhan se meri aina meri, ja se oli tosiaan aivan hotellin vieressä. Uimaranta oli hyvin kapea kaistale pebbles-tyyppistä kiveä. Jonkun verran oli saksalaisten varaamia rantapetejä. Me jätimme vain uimakassin ja kengät rannalle ja menimme uimasilleen. Isoa kiveä oli heti siinä rantaviivalla ja teki vähän höpöniä jalkapohjissa mennä uimaan, mutta pienen matkan päästä merenpohja muuttui hiekkaiseksi, eikä ollut mitään äkkisyvää tms. Vesi oli reilut 30 asteista, joten kelpasi hyvin uida. Pitkään siellä lilluimmekin, mutta alkoi tulemaan vähän nestehukan tuntemuksia, joten palasimme sitten takaisin rannalle. Hotellimme puolella oli vielä rantasuihku, josta tuli kylmää vettä. Pp heitti vielä uintikiekan uima-altaan puolella, mutta valitteli vettä liian kuumaksi.

Kapea rantavyöhyke ja -raitti.

Kävimme testaamassa hotellin suihkun, se oli aika onneton. Huono vedenpaine jne. Kreikkalaiseen tapaan piti muistaa myös vessapaperloiden heittämäinen roskikseen eikä vessanpönttöön, sekin tuntuu aluksi  aina vähän brutaalille. Sitten taisin torkahtaa toviksi vuoteelle Pp:n hengatessa parvekkeella. Piristyttyäni kävimme juomassa frapet hotellin baarissa, ja lähdimme sitten vähän kauemmaksi hotellilta katsomaan, jos siellä olisi tarjolla parempia kauppoja. Kyllä oli, Dassian kylillä oli muutamakin isompi supermarket, jossa ei myyty pelkkää turistikamaa, vaan lähes kaikki asiakkaat tuntuivat olevan paikallisia. Ostimme lisää juotavaa, sipsejä ja brenkkua, ja palasimme takaisin hotellille semi-juopottelemaan. Kaskaat huusivat kurkku suorana, ja muutenkin alkoi vähitellen tuntumaan sille, että Kreikkaan oltiin saavuttu.

Säätiedotus viikolle.

Frappet.

Yamas!

Pittää se ouzoa olla Kreikassa.

Kahdeksan jälkeen lähdimme La Bonita-nimiseen ravintolaan, sinne oli hotellilta muutama sataa metriä. Ostimme pitsat. Juomat tulivat nopeasti mutta pitsoja piti odottaa pitkään. Lopulta ne tulivat ja olivat hyviä, joskin kovin raskaita. Ihan tuli hiki niitä syödessä, emmekä oikein jaksaneet syödä kaikkea. Laskukin oli vain 28e, mutta siitä oli jäänyt joku juoma laskuttamatta, joten annoimme yhteensä 35€. Käteisen rahan kanssa operoiminen pitkästä aikaa vaati myöskin vähän totuttelua taas. Aurinko oli laskenut, mutta kovin kuuma oli edelleen, soijaa puski täysillä kun kävelimme hotellin. Uima-allasalueella oli musisoinnit täysillä. Pp:tä se harmitti kovasti, mutta mökä tuntui lakkaavan klo 23. Päivä oli pitkä ja olimme täysin kanttuvei.