sunnuntai 25. kesäkuuta 2023

780# Köpis, 8

17.4.2023, Monday, +10, Clear, Copenhagen, Denmark

Maanantaiaamu, tuijotan vessan seinää? Tuli nukuttua vähän kehnonlaisesti, tai ainakin näin paljon erikoisia uneja, joten kaippa sitä REMmiä on sitten tullut tsiigailtua. Pp:n kello herätti klo 7.30, mutta lolleroimme - lolleroin - vielä tunnin, ennen kuin menimme aamiaiselle. Tänään olisi kotiinpaluu, eikä meillä ollut sen koommin kiirettä. Aamaissali oli taas täynnä yskiskelijöitä, oikein inhotti olla siellä. Muutenkin hotelliaamiainen alkoi jo tympäisemään.

Lisää lollerointia huoneessa, kunnes oli pakko pakata kamat kasaan ja alkaa tekemään lähtöä. Check out onnistui nopeasti, DSB-appilla ostimme liput lentokenttäjunaan, vaikkei kukaan niitä kysynytkään. Junakin oli ajoissa, ja matka kesti sen reilun kymmenen minuuttia. Meidän kone lähti terminaalista 2, joten sinne piti hieman kävellä. Printtasimme matkalaukkutägit ja boarding passit (olimme tosin tehneet check innin lennolle jo edellisenä aamuna). Sen jälkeen menimme baggage dropiin, joka oli uutta täällä, aiemmin ei sellaista ollut (osunut ainakaan minulle). Sekin sujui nopeasti. Seuraavaksi turvatarkastukseen jossa piti hieman jonotella. Läppärini joutui lisätarkastukseen, Pp:n kassiakin pyöriteltiin, mutta pääsimme loppujen lopuksi tästäkin läpi. Tax free-myymälässä poikkesimme; itse otin ilmaisen maistiaisen, Pp osteli vähän juomaa ja nannaa.

Kööpenhaminan päärautatieasema.

Koska olin aiemmin himoinnut Gasoline Grilliin sinne pääsemättä, täällä oli sellainen onneksi myös. Jonoa oli, ja tilaus piti tehdä automaatista, mutta viimein sain haluamani (cheeseburgerin). Valmistus ja jonotus kesti ehkä 15min. Limu oli jostain syystä jäänyt tulematta mutta onneksi myyjä ymmärsi yskän ja sai sen toimitettua nopeasti. Ja se hampurilainen oli kaiken vaivan arvoinen, todella hyvä (arvosana 5/5).

Viimeinkin onnistui Gasoline Grill.

Tiskiltä tilaus ei onnistunut.

Hamppiksia tulossa.

Ei mikään esteettinen näky...

Sitten vähän yytsäilemään lähtöportille, Hesan kone tuli parahiksi ja näimme suomalaiset purkautumassa koneesta. Kävimme vielä vessassa ennen boardausta. Jollakin naisella oli laukku pöllitty / ehkä turvatarkastajat olivat vieneet sen sillä välin kun hän oli ollut vessassa, mutta emme nähneet miten siinä sitten kävi. Meillä oli paikat rivillä 15; mulla taas keskipaikka mutta jälleen säästyin vieruskaverilta.

Lähtöä odotellessa.

Lentokoneen täyttöä odotellessa.

Kone lähti ajoissa ja kesti sen 1,5 tuntia. Yskijöitä ja sairaita ihmisiä oli tähänkin koneeseen mahtunut ja itsekin sairastuin muutaman päivän päästä tästä - kiitoksia vaan. Ostimme shampanjat - Finnair luopuisi shamppiksista piakkoin ja se vähän meitä harmitti. Minun shamppis oli kumman värinen; Pp oli autolla joten ei uskaltanut juoda kaikkea mutta minä sain senkin pullon tyhjäksi.

Matkaan!

Shampanjan kontrastia.

Kohta perillä.

Laskeutuminen Hesaan aikataulussa. Matkalaukutkin tulivat inhimillisen odotusajan puitteissa. Pp oli eri kultainen ja heitti minut vielä kotiin.

Matkalaukkuja venaamassa.

Come to papa.

* * * *

Arvio reissusta: Uskomattoman kallis reissu, samalla fyrkalla olisi päässyt varmasti pariksi viikoksi Etelä-Amerikkaan. Rahalle vastapainoksi sai kuitenkin upeat maisemat ja kohteet. Hommat toimivat kaikin puolin, eikä munauksiakaan tullut. Ajaminen oli helppoa, joskin ne yhdet parkkisakot meni vähän tietämättömyyden piikkiin. Säät nyt olivat mitä olivat, mutta siihen olimme jo etukäteen varautuneet. Ravintolat, Sky lagoon, palvelut yms olivat helppoja ja toimivat mallikkaasti. Arvosana 4/5.