sunnuntai 11. kesäkuuta 2023

778# Köpis, 6

15.4.2023, Saturday, +11 Haze, Copenhagen, Denmark

Jossain vaiheessa yötä heräsimme poskettomaan kuumuuteen, Pp kävi säätämässä ilmastoinnin päälle. Sen jälkeen tuntui, että ultrapehmeästä vuoteesta huolimatta nukutti hyvin, mutta aamulla unimittari oli toista mieltä (uniscore 56/100). Herätys klo 7.30, joskin lollerointia sen jälkeen aika pitkään. Kahdeksan jälkeen saimme itsemme aamiaiselle. Hotellissa oli joku ihmeellinen kuponki-juttu; annoimme kupongit ensimmäiselle työntekijälle, haimme sitten kahveet sun muut peruspöperöt ja toinen virkailija tuli kysymään meiltä uudestaan aamiaiskuponkeja, mutta onneksi uskoi sitten kun sanoimme antaneemme jo kollegaalleen. Muuten kelpo aamiainen joskaan ei mikään erikoinen, arvosana 3/5. Erikoismaininta kananakista joka ei ollut hääppöinen.

Aamiainen Kööpenhaminassa.

Tuloaulassa oli lista julkkisvieraista joita hotellissa oli käynyt, aina Gerard Fordista Robbie Williamsiin ja Jack Nicholsoniin. Ihme että hekin ovat suostuneet "meidän tasoisessa" hotellissa yöpymään. Vetelehtimällä saimme itsemme reeraan, ja lähdimme sitten etukäteen pitkältä vaikuttaneelle kävelylle. Sateinen sää oli loppunut ja aurinko paistoi pienen usvaverhon takaata, eikä ollut kovin kylmäkään. Kevään ensimerkkejä oli selvästi ilmassa.

Ensiksi kävelimme kanavan toiselle puolelle Christianshavniin. Siltaa ylittäessämme näimme nuoren miehen nousevan vedestä, oli ollut siellä uimasillaan ja kaiken huipuksi veti uikkarit nilkkoihin ja kuivaili itseään reteästi ja ujostelematta. Kiersimme rantaa pitkin Vor Frelsers Kirkeen, jossa olin joskus aiemminkin käynyt. Kirkko oli tuttu spiraalinmallisesta tornistaan jonne pääsi kipuamaan. Itse kirkossa oli koko päivän ristiäistilaisuuksia, joten sisälle ei pääsisi (viimeksi tänne yrittäessäni taisi olla sama juttu), mutta kirkontorniin on erillinen pääsy ja se oli avattu jo yhdeksältä. Sisään maksoi about 10€ naama.Sen verran moneen kirkontorniin olen vuosien aikana kiivennyt etten muistanut millainen prokkis huipulle päästääkseen piti suorittaa. En muistanut rappusia enkä oikein edes sitä, ettei täällä ollut hissiäkään, vaan torniin joutui nousemaan portaita pitkin ihan katutasolta asti. Portaat kapenivat ja jyrkkenivät mitä korkeamme pääsi, ja oli välillä vähän vaikeuksia mahtua vastaantulijoiden ohi. Korkeimman torniosan alkaessa pääsi ulos, ja kiipeämään lähes huipulle saakka spiraalin muotoisesti portaiden kavetessa koko ajan. Maisemat olivat upeat. Takaisin päästyämme alas ovelle oli tuotu kyltti, että pääsyliput pitäisi varata netissä, joten meillä kävi tuuri kun vielä pääsimme sisään ilman ennakkovarausta. Arvosana 5/5.

Dante Florentinus aurinkoisena aamuna.

Silta yli synkän virran.

Hullu uimari.

Puistoaluetta.

Kirsikat kukkivat kuukausi ennen Hesaa.

Kööpenhamina on kyllä paljon viihtyisämpi kuin Hesa.

Nättejä taloja.

Vor Frelsers Kirke.

Kirkontornin vaatimaton sisäänkäynti.

Kirkon rappukäytävää en muistanut.

Raput kävivät haastavammiksi.

For whom the bell tolls.

Koneistoa.

Pää meni pyörälle näitä kävellessä.

Kapenevat portaat.

Huipulla.

Näkymät kylille.

Poikkesimme pikaisesti Christianian "vapaakaupungissa" katsomassa huumehörhöjä ja sellaista anarkistimenoa, joka ei miellyttänyt meitä juurikaan. Kornia, että vapaakaupungissa ei ollut vapautta nauttia digitoiduista muistoista, sillä kuvaaminen oli kielletty. Poltetun huumeen äitelä haju leijaili sen sijaan jo näin aamutuimaan sakeana ilmassa. Eräällä katumyyjällä oli niin kauhea yskä, että koko kortteli raikasi ja päätimme häippästä pois sivistyneemmälle alueelle.

Vapaakaupunki oli hienompi nimitys no-go-slummizonelle.

Portti Christianiaan.

Aamupäivällä täällä uskalsi vielä dallailla.

Vapaakaupunkilaiset kaipasivat fyrkkaa.

Jaaha.

Christianian kirjasto.

Paluu EU:hun.

Vapaiden ja lampaiden raja-aita.

Kävelimme siltoja pitkin Nyhavniin, joka on tunnettu kanavastaan ja ympärillä olevista värikkäistä taloistaan. Ehdottomasti suosikkini Köpiksessä. Terassit olivat auki ja täpötäynnä väkeä; oma "kantapaikkamme" Klods Hansin terassilla oli vain muutama istuja joten haimme sisältä Irish coffeen ja Belgian coffeen (hinta yhteensä 150dkk eli noin 20€) ja saimme hyvät paikat terassilta katsella ohikäveleviä ihmisiä ja kanavarannassa poseeravia ihmisiä.

Nyhavn.

Botskeja ja värikkäitä taloja.

Terassimme.

Klods Hans sisältä.

Näkymä terassilta.

Kahvipohjaiset drinksut.

Jatkoimme sitten Marmorikirkolle, ja tällä kertaa poikkesimme sisäänkin. Sen jälkeen pienelle merenneito-patsaalle Kastellet-varuskunta-alueen läpi. Hyvästä säästä huolimatta merenneito-patsaalla ei ollut niin paljoa ihmisiä kuin kuvittelimme, joten saimme ihan hyvät kuvat ja selfiet nappastua. Jatkoimme kukkivien kirsikkapuiden läpi takaisin keskustaan päin poiketen Kongens Have-puistoon jossa istuimme hetken aikaa puiston penkillä. Minä olin himoinnut pääseväni Gasoline Grillille (olin koittanut päästä tänne edellisinä kerroilla mutta väkeä oli aina niin uskomattomasti), ja nytkin ehdimme jonottamaan hetkisen kunnes myyjä sanoi jonon päässä oleville asiakkaille kestävän ainakin 40 minuuttia. Emme jaksaneet jäädä sitä odottamaan; katsoimme kartalta toisen Gasoline grillin noin 600 metrin päästä ja kävelimme sinne, mutta jono oli vielä pidempi, joten tämä piti sitten vain unohtaa. Ostin pølsevagnista itselleni hodarin, joka oli vähän niukanlainen, mutta ihan maukas. Kolme pulua yytsäili kenkien vieressä norkoomassa josko minulta putoaisi hodarista vähän leivänmuruja ja kuivattua sipulia, ja nokkivat niitä sitten lähes yhtä suurella ruokahalulla naamariin kuin minäkin.

Marmorikirkko.

Marmorikirkko sisältä.

Sankt Albans Kirke.

Kastellet.

Kirsikoita täälläkin.

Ja täällä.

Pieni merenneito.

Gasoline grilliin liian pitkät jonot.

Tyytyminen vaatimattomaan Pølsevagniin.

Hodari.

Palasimme Netto-kaupan kautta hotellille, Pp:tä harmitti kun ei täällä ollut sopivia limpsoja jääkaapissa, pelkkää kaljaa ja viiniä vain. Hotellille päästyämme olimme puolittain väsyneitä eikä ihme, sillä olimme kävelleet yli 15 kilometriä. Pp kiehautti meille kapselikoneella kahveet, mutta itse en oikein välittänyt mausta, arvosana 1/5. Otin sitten pienet päikkärit siinä.

Aikamoinen lenkki.

Tanskalaisia taffel-sipsejä.

Seitsemän kieppeillä lähdimme Tivoliin. Sisäänpääsymaksu - pelkkä sisäänpääsymaksu - oli 20€ / naama, se vähän meitä kauhistutti, mutta koska emme muutakaan keksineet niin tyydyimme kohtaloon ja painelimme sisään. Sää tuntui lämpimän päivän jälkeen hieman kolealta ja kesätakki vähän ohkaiselta, mutta onneksi oli sentään pipa. Kiertelimme huolellisesti koko tivolipuiston; laitteita oli mutta pettymyksekseni edellisellä vierailukerralla kauhistelemani Vertigo-lentokone oli poistettu. Se on hurjin laite jonka olen livenä nähnyt ja johon en uskaltaisi mennä. Vuoristorata yms oli kylläkin paikoillaan ja käytössä. Myös kaikenlaisia perinteisiä pelejä yms oli.

Tivoliin.

Nimb-hotelli.

Pagodi.

Kiinalaisjuttuja.

Suihku.

Mikä lintu? Punakaulahanhi?

Vuoristorata.

Karuselli.

Täälläkin oli Gasoline grill, jossa kävimme muutaman kerran katsomassa jonotilannetta, mutta se oli yhtä tolkuton kuin muissakin paikoissa, joten tyydyimme sitten Mazzoli's-ravintolaan. Otimme pitset. Mulla oli täytteinä makkaraa ja perunaa, ja se oli ns. white-pizza, joten oli vähän kummallinen mutta ei yhtään hullumman makuinen.

Illalliskippolamme.

Sisätilat.

Pizze ja leikkuri.

Ruokailun jälkeen ilta oli jo pimentynyt ja kuvasimme vielä puiston iltavalaistuksessa, se oli aika upea. Tänään oli paljon kävelyä ja talsittua oli tullut lähes 20 km, joten alkoi jo väsyttämään, kun kellokin oli jo about 22. Ja palelsi kun oli niin kylmä. Painelimme sitten takaisin hotelliin, joka onneksi oli lähes kadun toisella puolen.