sunnuntai 14. heinäkuuta 2024

827# Ahvenanmaa, 9

20.6.-21.6.2024, +18, Scattered clouds, Mariehamn

Juhannus oli taas tulossa aivan niin kuin joka vuosi. Salaa, varkain. Oltiin sitten Pp:n kanssa buukattu hätäratkaisuna samanlainen Ahvenanmaan reissu kuin edellisenäkin vuonna. Pp tuli hakemaan minut torstaina töiden jälkeen, jossa olikin kiirettä piisannut mutta sain hommat melko lailla kuosiin ainakin sen päivän osalta. Ajoimme heti Skattalle Viking Linen terminaaliin. Autocheck-innissä ei tarvinnut ihmeitä odotella, mutta varsinaista laivaanpakkaamista kyllä. Laivan lähtö oli vasta klo 18, eli varmasti toista tuntia odoteltavaa.

Ensimmäisten joukossa Skattalle.

Gabriella tuli viimein satamaan.

Auto piti jälleen kerran peruuttaa laivaan (näin melkeinpä aina kun matkustaa Helsingistä Ahvenanmaalle) mutta Pp selvisi hommasta hienosti vaikka häntä olikin hermostuttanut. Oli siellä muitakin kuskeja joilla peruuttaminen ei mennyt yhtä hienosti. Jollakin kuskilla oli vaikea perävaunuyhdistelmä mutta hienosti osasi peruuttaa melkein ykkösellä sisään.

Kohta peruuttelua laivaan.

Hyttimme oli aika räkälä, se oli autokannen alapuolella toisella puolen laivaa autosta katsottuna. Emme olleet jaksaneet siihen panostaa kovin paljoa kun tämä oli vain neljännes normaalista Ruotsin risteilystä. Veimme kamat sisään ja kävelimme sitten ylös kannelle baariin ja tilasimme lähtöjuomat. Oli vähän holotna joten palasimme sitten juomien jälkeen sisään ja kävimme vielä toisilla juomilla ennen kuin menimme kauppaan. Ostokset maksoivat yli 211€, joten aika kalliiksi tuli. Illallisen nautimme siinä grilli-ravintolassa, Pp tilasi pihvin ja minä junttiburgerin. Kävimme vielä toisen kierroksen kaupassa. Nukkumaan menimme 22.30.

Hytti.

Lähtökaljalla.

Junttiburger.

Auringonlasku merellä.

Yö meni miten meni, herätys klo 3.30 tuli melko nopeasti. Oli aika kova tuuli, ja laiva keinui + kuului kamala kolke autokannelta, mikä herätteli meidät muutaman minuutin välein. Lisäksi oli tolkuttoman kuuma vaikka olin säätänyt termostaatista lämpötilaa viileämmäksi ennen nukkumaan menoa.

Neljältä menimme autolle ensimmäisenä, sitten kesti vielä liki puoli tuntia ennen kuin laiva pääsi Maarianhaminaan. Edessämme oli naiskuski jolla oli ollut haasteita auton peruttaamisessa laivaan, sekoili tällä kertaa takakonttinsa kanssa jättäen luukun auki. Pitkään aprikoimme pitäisikö naiselle käydä sanomassa luukusta, ja lopulta Pp uskaltautui. Nainen paljastui ulkolaiseksi, mutta oli kiitollinen ilmoituksesta.

Telakoituminen tapahtui aikataulussa. Ahvenanmaahan jäi puolen tusinaa autoja. Äkkiä ne toiset katosivat ympäriltä. Ajoimme Lemlandin saarelle ja siellä Herrönniemeen. Hevoslaitumella laiduntaneet kavioeläimet olivat juhannustunnelmissa jo näin heti aamusta, ja olivat ryhtyneet siveettömiksi.

Auringonnousu.

Herrönniemen kävelytien lähtöpaikka.

Teimme muutaman kilometrin kävelylenkin metsässä, jossa oli mielisairas määrä puremahalukkaita hyttysiä, ja pelkäsimme saavamme myös joukon punkkeja kimppuumme. Kyltit varoittelivat myös laiduntavista hevosista - ja hevoselle täällä kyllä lemusikin muttemme silti nähneet yhtään. Herrön niemennokassa kävi melkoinen tuuli ja rantakallioita pieksivät vaahtopäät. Hankalassa maastossa yhytimme näköalatornin jonne kiipesimme, ja sitten vielä käyskentelimme rantakivikossa. Helppokulkuista maasto ei ollut kun oli sellaisia ympyriäisiä kiviä jotka muljuivat jalkojen alla. Taisin bongata peurankin siellä parin joutsenen lisäksi.

Piknik-spot.

Näköalatorni.

Näkymä tornista.

Merimaisemaa aamunkoitteessa.

Palasimme takaisin autolle hyttysinvaasion saattelemana. Vastaan tuli pakettiautollinen aasialaisia turisteja; se oli meistä kummallista mutta todennäköisesti myös heistä kohdatessaan meidät, sillä kello ei ollut vielä kuuttakaan aamulla. Ajoimme takaisin Maarianhaminaan rantaparkkiin Sjökvarteretille jossa söimme Pp:n tekemiä aamiaisvoileipiä. Ne olivatkin huippuhyviä.

Hiljaista oli Sjökvarteretilla.

Ajettava saunalautta.

Kantarellen-kauppa Jomalassa avattiin seitsemältä, joten painelimme seuraavaksi sinne. Etsimme kaikenlaisia ahvenanmaalaisia erikoisuuksia mitä ei härmästä saa. Alkoholia ei voinut tähän aikaan vielä ostaa, mutta löysimme kuitenkin muuta mukavaa, esim. semmoisen inkiväärishotin joka minusta oli 5/5 kamaa. Myös tuplaespresso-valmiskahvin otin joka maistui lähinnä hyvälle mutta eihän kahvi oikeasti ketään piristä, se on vaan semmoista aivopesua.

Kantarellen-marketti.

Seuraavaksi ajoimme Uffe på bergetille katsomaan maisemat ja sen takana olevan Färjsundetin salmen ylittävän hienon sillan. Jostain siinä maisemia katsoessamme tuli mieleen, että eikös näillä seuduilla pitänyt olla Putinin huvilan. Pikainen googlaus aiheesta tiesi kertoa, että sellainen tosiaan löytyi Kuggnabban-nimisen niemen kärjestä. Sinne ei ollut montaakaan kilometriä, joten päätimme lähteä etsimään sitä. Emme kuitenkaan löytäneet.

Uffe på berget.

Näkymä sillalta.

Punaisten muistomerkki Uffen takana ???

Tunnelin päällä Uffen näköalatorni.

Saltvikin kirkko lähellä Putinin tiluksia.

Ajoimme Kastelholman linnalle. Sekään ei ollut vielä auki mutta kävelimme hieman alueella ja meinasimme torkahtaa puiston penkille. Koville ottaa nämä lyhyet nukkumiset. Palasimme sitten vähän takaisin päin Maarianhaminaan päin pysähtyen ensin Taffelin tehtaalla, mutta toki sekin oli vielä kiinni. Ajoimme Andersbölen lähettyville, siellä mainostettiin olevan Utsiktstorn Ingbybergetille. Sinne olikin melkoinen ja hankala nousu kalliosolaa pitkin - matkalla kävimme tsekkaamassa jonkun luolan jossa joku mimmi asui lehmänsä kanssa Isovihan aikaan. Itse vuori oli 60m korkea - vielä 7000 vuotta sitten tällä korkeudella oli ollut merenranta ja siksi maasto oli samanlaista pyöreätä kiveä kuin aiemmin aamulla Herröössä. Itse näkötornikin lopulta löydettiin, se oli niin hyvin maastoutettu ettei sitä nähnyt vasta kuin muutaman metrin päästä. Ihan kelpo maisemat täältäkin oli. Paluumatkalla autolle meinasimme eksyä, ja pitkän pyöriskelyn jälkeen löysimme lopulta takaisin kalliosolalle ja sieltä sitten aikanaan autolle.

Kastelholman linnahan se siellä.

Vilja-aittoja Kastelholman linnan liepeillä.

Vain Juustosnacks oli vastassa Taffelin tehtaalla.

Isovihan aikainen kämppä Ingbybergetillä.

Kalliosolaa pitkin pääsi nousemaan "vuorelle".

Rantakiviä 60 metrin korkeudessa.

Utsiktstorn.

Näkymiä tornista.

Meillä oli varattuna sama hotelli kuin viime vuonnakin, joskin omistajavaihdos oli käynyt talven aikana, ja hotellilla oli eri nimikin, Grelsby Strand. Hotelli sijaitsi hieman Godbyn ulkopuolella. Päätimme mennä kysymään mikä tilanne olisi hotellin kanssa, vaikka kello ei ollut vielä kahtatoistakaan. Viime vuodesta homma oli muuttunut hieman, respa oli siirretty leipomoon. Siellä ei kuitenkaan ollut minkäänlaista mainintaa receptionista, joten olimme alkuun hieman hämillämme. Ujohko nuori mies otti meidät vastaan, mutta soitti sitten omistajan paikalle. Pieni kielimuurikin siinä taisi meillä olla. Nainen tuli lopulta, ja opasti respaa sisäänkirjauksessa ja meitä hotelliasioissa suomeksi, ja vaikka aikainen ajankohta olikin niin saimme huoneen pienen valituksen saattelemana. Maksoimme kahden yön maksun pois (280€). Huone oli siisti ja parannuksena viime vuodesta tänne oli hommattu televisio. Kenties myös jonkunlainen ilmastointikin, sillä huone ei ollut niin pätsi kuin viime kerralla. Suihku ja vessan hana olivat edelleen varustettu liikkeentunnistimilla, mikä ei ollut erityisen käytännöllinen ratkaisu, vaan pikemminkin altis aktivoitumaan väärillä hetkillä. Veimme kuohuviinit respaan ja kysyimme voisiko niitä säilyttää jääkaapissa, nuorimies pitkin hampain suostui siihen. Kävimme katsomassa juhannussalon pystyttämistä, mutta se ei tullut valmiiksi kohtuullisessa ajassa. Omistajanainen sanoi tuovansa meille skumpat takaisin kuuteen mennessä jääpala-astiassa. Miten ystävällistä.

Pienempi huone tällä kertaa.

Liikkeentunnistimella varustettu suihku.

Juhannussalon koristelut meneillään.

Asettauduimme taloksi, ja Pp mieli uimaan. Paikka oli sinänsä erikoisessa paikassa, nimittäin järven rannalla (en ole ihan varma monelleko tulee järvimaisema mieleen Ahvenanmaasta). Vesi oli +19 asteista. Ilma ei ollut mitenkään kauhean lämmin, sellainen kylmä tuuli tuntui vaivaavan. Lähdimme seuraavaksi hakemaan lounasta alle kilometrin päässä olevasta Stallhagenin olutpanimosta. Epäilimme ensin paikan olevan kiinni sillä väkeä ei ollut terassilla ketään, mutta kyllä se auki oli, kaikki olivat jääneet jostain syystä aterioimaan sisätiloihin. Pp tilasi näppärästi oman sapuskansa riikinruotsiksi jättäen allergisoivat komponentit pois, minä osasin sanoa vain "Schnitzel och öl" :D Syötävää saimme molemmat, nautimme ruuat terassilla jossa tarkeni syödä eikä ampiaisiakaan ollut tällä kertaa. Ruoka oli todella hyvää, annan arvosanaksi täydet 5/5.

Stallhagenin terassi.

Ruoka oli oikein maukasta.

Hotellilla otimme päikkärit, olin aivan kaputt. Se auttoi hieman väsymykseen, ja päätimme piristyttyämme lähteä rantaruohikolle dokailemaan. Omistajanainen toi parahiksi juuri juomamme jääastiassa. Pakkasimme ne kylmälaukkuun ja otimme sipsipussit mukaan ja painelimme ulos. Tuuli oli tyyntynyt ja pihalla oli niin kuuma että minunkin piti mennä vaihtamaan shortsit ja erivärinen t-paita. Vähän taisimme siinä palaakkin. Joku isompi perhekokonaisuus kävi rannassa uimassa ja istuskelemassa syrjemmällä, mutta muuten saimme viettää aika rauhaksiin juhannusta. Kokkoja ei poltettu mutta emme olleet varmoja poltettiinko niitä Ahvanenmaalla muutenkaan. Unille menimme joskus kymmenen kieppeillä.

Skumpat saapuivat.

Näissä maisemissa kelpasi juhannusta vietellä.

Juhannussalko oli saatu pystyyn.