maanantai 23. joulukuuta 2019

668# Turku

21.12. - 22.12.2019, +5, Drizzle, Turku

Joulunalusviikonloppuna päätettiin lähteä porukoiden kanssa käymään entisessä pääkaupungissamme tervehtimässä sukulaisia ja kiertelemään hautausmaita. Monesti olemme tehneet saman Turun reissun jouluaattona, mutta tällä kertaa päätimme tehdä reissusta paripäiväisen ja toisaalta sitten voisi hiljentyä joulunviettoon sen sijaan että istuisi päivän autossa.

Matkaan lauantaiaamuna kymmenen kieppeillä. Päivä oli valjentunut sellaiseksi kuin se nyt vain voi etelä-suomalaiseen talvityyliin valaistua; harmaata oli eikä lumesta tietoakaan ja muutenkin sumuinen keli piti luksimäärät kurissa. Ajoimme kaupungin halki nopeasti Turun moottoritielle, eikä ennustettua joulun menoliikennettä nyt liiemmälti ollut menoa jarruttamassa. Tie oli sula ja talvirajoitukset tuntuivat vähän kohtuuttomilta. Tunnelman lisäämiseksi viritimme melutoosan jouluradion taajuudelle.

Sumetta piisasi.

Ensimmäisen tauon pidimme Salon Piihovissa. Erehdyin kerran katsomaan telkkaristakin tosi-tv-ohjelmaa, jossa näytettiin ABC-huoltoasemien asiakkaita. Voi jessus millaista junttikööriä tämäkin maa päällänsä kantaa. Sinällään se nyt antaa varsin totuudenmukaisen kuvan kansasta, sillä samanlaisia tarinoita täältäkin saisi aikaiseksi. Arvoimme hetkisen minkälaista suupalaa ottaisimme, ja päädyimme sitten noutopöydän antimiin. Ruoka ei ollut kaksista - salaattipöytä koostui raasteista ja majoneesisalaatista, ja lämminruoka oli kalaa ja jonkinlainen porsaanpala. Jostain jäi vielä koko päiväksi voimakas valkosipulin maku. Ikävä kyllä valokuvaaminen annoksesta jäi tällä kertaa unohduksiin, mutta ehkä sapuska oli parempaa miltä näytti. Annon arvosanaksi 3/5. Jälkkäriksi kahvi. Poikkesimme sitten vielä hotelli helpotuksessa, laskimme hetken aikaa muun kuin mustanvärisiä asiakkaiden takkeja (saimme tulokseksi kaksi) ennen kuin jatkoimme jälleen matkaa.

Seuraavaksi ajoimme ensin Paimioon, jossa kävimme sytyttämässä kynttilät hautuumaalle. Seuraavaksi jatkoimme Sauvoon, missä hoidimme saman operaation. Oli alkanut tihuttamaan, ja vaikka lämpöasteita oli runsaasti niin kosteus ja kylmyys meni luihin ja ytimiin. Seuraavaksi ajelimme Naantaliin sukuloimaan, jossa meitä kestittiin maukkailla välipaloilla ja kahvilla. Kuulumiset vaihdettuamme ajoimme Turkuun. Meillä oli Seurahuoneelta buukattu hotellihuoneet. Pari kierrosta hotellin ympäri piti ajaa, ennen kuin saimme autolle parkkipaikan. Hotellilla olisi ollut parkkihalli, mutta faija kieltäytyi ajamasta sinne aikaisempien ikävien kokemusten perusteella (respantäti myöntäili asiaa, että parkkihalli oli suunniteltu 80-luvulla 70-luvun autoille). Teimme check innin ja saimme kaksi huonetta ylimmästä kerroksesta. Huoneisiin mentiin eri hisseillä, vaikkeivät ne kaukana toisistaan olleetkaan.

Sauvon kirkko.
Kohti Naantalia.

Huone oli siisti ja melko tilavakin. Minullakin oli kaksi vuodetta. Ikkunasta oli näkymä Eerikinkadulle. Telkkari vaikutti lupaavalta. Kylppäri oli suuri, mutta bidé tms valutti vettä niin, että kastelin joka kerta sukkani mennessäni vessaan (lattia oli tummansinistä kaakelia josta märkyys ei niin hyvin erottautunut). Hetken asetuin taloksi ja menin sitten porukoille katsomaan telkkaria.

Vuode oli kutsuva.
Tunnelmavalaistustakin sai.
Sisälämpötilaa sai säädettyä.
Tämä jäi vähän oudoksi... liitujakin olisi ollut?
Näkymä ikkunasta Eerikinkadulle.

Klo 17.30 meillä oli pöytävaraus Bassi-ravintolasta. Se oli kalaravintola Aurajoen rannassa. Paikka vaikutti varsin fiiniltä tarjoilijoita ja portsaria myöden. Saimme ikkunapaikan, ravintola tuli ehkä puolilleen täyteen. Valinnanvaraa ei ollut liikaa, joten esimerkiksi alkuruuista en saanut mitään syödyksi. Pääruuan osalta päädyin grillattuun taimeneen. Toki yksi liharuokakin oli laitettu vaihtoehdoksi mutta sen verran minäkin tiedän, ettei kalaravintolassa kannata ottaa lihaa (ja vice versa). Juomaksi otin Kakolan panimon olutta, porukat valitsivat sikahintaisen valkoviinin. Ruoka oli kyllä todella hyvää ja komponentit ja makukokonaisuudet toimivat, mutta minulle jäi kyllä tästä nälkä. Jälkkäriksi otin kahvin ja jallun. Kallis ravintola, nälkä jäi, miestenvessasta oli saippua loppunut ( :D ) ja alkuruuaksikaan en keksinyt mitään syömistä, niin arvosanaksi lohkeaa minulta vain 3/5.

Ravintola oli kakkoskerroksessa.
Aurajoki.
Alkudrinksu ja menyy.
Grillattu taimen.
Hurlum-olut oli maukas.

Syönnin jälkeen piti etsiä vielä kauppa, josta saisi vähän sipsejä ja juotavaa. Sellaisen löytäminen ei meinannut onnistua Turun keskustasta millään, kun kellokin oli jo seitsemän. Kiertelimme Hansakorttelia, josta löysimme onneksi vielä K-marketin joka oli puoli kahdeksaan asti auki. Muut kaupat olivat jo sulkeutuneet. Nuorisoa maleksi korttelissa tekemässä nuorison juttuja. Tori oli muutenkin remontissa, joten vähän ankeaahan täällä tietysti oli. Palasimme sitten hotellille ja erkanimme huoneisiimme. Mä kävin testaamassa suihkun, jossa oli lempitubettajani Harald Baldrin suosima "noodle shower head". Spesiaalimaininta lähtee myös hyväntuoksuisesta body lotionista. Loppuilta sujuikin lolleroidessa ja telkkaria tuijotellessa. Vuode oli pehmeä ja huone lämmin - mulla on kotosalla talvisin niin pirun kylmä, että tuntui kerrankin mukavalta kun ei tarvinnut sisätiloissa palella. Nautin muutaman oluen ja nälkävajeen kuittasin sipseillä. Unille menin puolen yön kieppeillä.

Aurakatu.
Tori oli remontissa.
Hansakorttelin humua lauantai-illassa.
Noodle shower head.
Pesoaineita.
Kippis!

Kuhtalaisesti nukuin. Vuode oli hyvä ja bedlinensit erinomaiset. Olisi jopa nukuttanut vielä lisääkin, mutta piti suunnata aamiaiselle yhdeksältä. Mä olen yleensä huono syömään aamiaista, mutta nyt meni kaikenlaista sortimenttiä naamariin (unohdin valitettavasti kuvata taas tämänkin ateriakokonaisuuden). Tarjolla oli jopa riisipuuroa - josta nyt en niin kovasti pitänyt, siinä oli semmoinen omituinen makea sivumaku. Croissantit olivat isoja, leipäkin hyvää ja leikkeleet myös. Kahvi oli maukasta. Aamiaisesta luikahtaa ainakin 4/5.

Aamun valkenemista.

Sen jälkeen vielä pienet uusiounet huoneessa, ennen kuin pistimme kamat kasaan ja kävimme tekemässä check outin. Ulkona oli jälleen harmaa, tihkusateinen päivä. Oli minun vuoroni ajaa. Ajoin ensin kaupungin halki Turun hautuumaalle, jossa kävimme jälleen sytyttelemässä kynttilät omaistemme haudoille. Sen jälkeen ajoimme moottoritielle, ja suuntasimme veljen luo Paimioon. Lapset meitä jo hieman vartosivatkin ja kärttivät joululahjojaan. Söimme maittavan lounaan itseteurastetusta hirvieläimestä ja myöhemmin vielä kaffet päälle. Saimmekin reilut pari tuntia kulumaan ennen kuin lähdimme ajelemaan kotia päin, kun vielä alkumatkasta olisi hetkinen päivänvaloa jäljellä. Kotimatka meni näpsäkästi, joskin vasenta jalkaa rupesi loppumatkasta jiulimaan ja epäilin siihen jo tulleen veritulpan. Mukava reissu oli ja mukava oli vähän rentoutua hotellissakin, kerrankin jäi aikaa relaksoitumiseen ja rauhoittumiseen. Hotellikin oli siisti ja jäi hyvät fiilikset. Reissusta tulee arvosanaksi 4/5, kyllä yksi Turun reissu aina vuoteen mahtuu.

Turun hautuumaa.

Rum för Anhöriga - Rommia kuuleville?

1. Siskoni klaaneineen asuu Turkusessa joten tasta postauksesta ilman muuta 5/5!
    Nyt kesalla ei tullut siella kaytya mutta ens kesana on taas jotkut rippijuhlat joten varmaan piipahdamme. Ehka joku saariston rengasreitin se puolisko joka jai tekematta edellisten riparikekkereiden aikaan.
    Vaan Hyvaa Joulua sinne Allikkoonkin!!!

1. Oja kuittaa ja toivottaa hyvät joulut myös! Rengasreitti voisi kyllä olla kiva kohde kesemmällä tehdä :)