lauantai 22. huhtikuuta 2023

771# Islanti

8.4.2023, Saturday, +8, Mostly cloudy, Reykjavik, Iceland

Pp:n kanssa piti mennä Islantiin jo keväällä 2020, mutta sitten tuli korona, ja esti matkasuunnitelmat. Kesti kolme vuotta ennen kuin saimme järkättyä uuden reissun. Kyseessä oli puhdas omatoimimatka, ja sivuorderina palaisimme Köpiksen kautta. Menomatka Finnairilla. Koronavuoden takia olimme saaneet rahapalautukset hotellista suht helpolla, joten päätimme palkita heidät siitä hyvästä ja buukata saman Klopp-hotellin uudelleen (viva Liverpool!). Tarkoitus oli viettää ensin pari päivää Reykjavikissa ja sitten vaihtaa paikkakuntaa.

Matkaan pääsiäisen lankalauantaina. Lähtö oli vasta klo 16.10., joten siinä ehti koko aamun hermoilemaan melkoisesti. Kamat sain kuitenkin pakattua (tai niin ainakin luulin, tästä lisää myöhemmin), ja sitten yhden jälkeen soitin taksin. Tällä kertaa vastattiin nopeasti ja taksi myös tuli sutjakkaasti. Kuskina oli vanhempi suomalaisherra, puhui taukoamatta. Se oli sietämätöntä. Matka maksoi 45,10€.

Helsinki-Vantaan lentoaseman vaatimaton pääovi.

Uusi tönökin noussut tällä välin lentoaseman taakse.

Pp:tä piti odotella lähemmäs puoli tuntia. Mulla oli talvitakki päällä samaan aikaan kun ihmiset kävelivät t-paidoissa. Viimein Pp saapui, ja pääsimme printtaamaan boarding passit ja matkalaukkutägit (joku Finnairin työntekijä olisi halunnut jeesata mutta en antanut lupaa, täytyyhän mokoma lipuke nyt saada omin päin liimattua), ja pääsimme viemään matkalaukkumme baggage dropiin. Turvatarkastus sujui niin ikään nopeahkosti, ja olimme hoitaneet rajamuodollisuudet vain 16 minuutissa.

Sen jälkeen olikin aikaa tapettavana melkoisesti. Istuskelimme penkeillä, kävimme kattoterassilla, ostimme vettä ja sen semmoista. Lentomme lähti portilta 16, vanhalta kotimaan puolelta. Se oli onneksi ajoissa. Mulla oli keskipaikka, mutta käytäväpaikalle ei tullut ketään, joten tilaa riitti. Takanaolevilla oli nuhat, ja käytävän toisella puolen oli yskiskelijä, mutta ei nyt mitään megapahaa kuitenkaan.

Lentokentän pääsiäislauantaita.

Meitin kone.

Lento kesti ehkä 3,5 tuntia. Tarjoilua oli, otimme shampanjat ja sipsit. Ne olivat oikein maukkaita, arvosana 5/5. Finnair oli ilmoittanut luopuvansa shamppanjoista, sellainen on häpeällistä! Muutenhan lento oli tylsä, ja aika kului lennon etenemistä kartalla kytättäessä. Laskeuduimme ehkä vähän ennen viittä paikallista aikaa.

Matkalla.

Lentomatkan eväät.

Reykjavikia alla.

Matkalaukut tulivat nopeasti, ei passin tarkastusta. Rajan ylitettyämme sain 59. maabongauksen (olen aiemmin tehnyt tänne välilaskun mutta sitähän nyt ei lasketa). Meillä oli auto varattuna Hertzistä, joten seuraavaksi piti koittaa löytää se. Hertz ja muutamat muut autonvuokrauspisteet löytyivät helposti heti tuloaulan toisesta päästä. Meitä ennen oli vain yksi mies, ja virkailijoita kaksi, joten pääsimme heti lunastamaan autoamme. Siinä meni melkoisesti aikaa, vaikka olimme varauksen tehneet jo netissä. Me otimme täysvakuutuksen, joka kattoi kaiken muun paitsi pohjavauriot, kiipeilystä johtuvat kattolommot ja moottorin vettymisen (Islannissa oli jonkun verran ns. F-roadeja joille ei saanut mennä ajamaan kuin niille varatuilla autoilla ja siellä saattoi tulla eteen esim. joen ylityksiä yms). Lisäksi valitsimme, että saamme palauttaa auton tankkaamattomana (maksoi 75€). Mifiä emme ottaneet (verkkomodeemi). Automaattivaihteisto. Olimme valinneet Renaultin, mutta nyt meille tarjottiin KIA:aa, se minua hetken sapetti koska olisin arvostanut enemmän Rellua kuin Kiaa, mutta siitä ei saanut valittaa, kun ohjeistuksessa oli mainittu Renault tai similar. Auton piti löytyä H-parkkipaikalta, mutta eipä löytynyt. Parkkipaikkaa pyörimällä se kyllä lopulta tuli vastaan muualta. Ensifiilis oli, että olisihan sen auton voinut pestäkin ennen meille luovuttamista.

Kohta Islannissa.

Hertzin toimipiste löytyi tuloaulan päästä.

Tutustuimme pikaisesti auton hallintalaitteisiin (valot ja nastarenkaat), laitoimme navigaattoriin sinnepäin-olevan osoitteen kun emme vielä tässä vaiheessa saaneet syötettyä hotellin osoitetta suuntimalaitteeseen, ja lähdimme ajamaan ensimmäistä reilun 50 kilometrin tiepätkää. Olimme pyytäneet, että saisimme kumpainenkin olla kuskina (maksoi 30€ ekstraa), mutta Pp:n ollessa pääkuski hän sai kunnian ajaa meidät Reykjavikiin, ja hyvin ajoikin. Hotellimme oli keskustassa, ja siinä päässä oli hieman arpomista, mutta löysimme hotellin, ja saimme auton taskuparkkiin majapaikkamme edustalle.

Reykjavikiin oli lentokentältä reilu 50 km.

Automme.

Kävimme tekemässä check innin inkkarinoloiselta ukolta (Pp näkemys oli tosin eri), mutta respansetä oli oikein mukava. Kehoitti käymään kaupassa äkkiä jos haluaisimme sieltä jotain saada, sillä se menisi pääsiäisestä johtuen kiinni kahdeksi päiväksi. Haimme ensiksi kamat autosta (respa oli ihmetellyt jo aiemmin mihin olimme ne hävittäneet) ja veimme ne neloskerroksen huoneeseemme. Huone oli aika lailla perushuone ja -siisti. Sitten Bonus-kauppaan (Islannissa oli myös 10-11 niminen kauppaketju mutta kaikki neuvoivat välttämään sitä hintojen vuoksi) ja ostimme sipsejä yms. Keksejä ei ollut ja kaljakin oli vain 2,25%. Ihme vesikaljaa. Olisi pitänyt olla joku viinakauppa mistä olisi saanut oikeata kaljaa, mutta ne olivat jo pääsiäisen kunniaksi suljetut. Ostin myös kalsarit, mutta huomasin niiden olevan aivan liian pienet, joten hukkaan meni sekin ostos. Kaiken lisäksi huomasin unohtaneeni go pro-kamerani kotiin (muistin kyllä laturit, power bankit, usb-piuhat ja pidikkeet) ja se kyllä harmitti kun olin harjoitellut kuvaamista tätä matkaa varten. Myös selfie-keppi oli jäänyt kotiin. Huoh. Mulla on kyllä excel-lista matkatavaroista mutta jotenkin nyt oli tullut väärä versio siitä pakkauksen ajaksi potenssiin suuri huolimattomuus. Kylillä oli yllättävän paljon väkeä, ja suurin osa näytti olevan päissään. Suomalaisia aina parjataan [Suomessa], että ollaan niin juoppoa ja humalahakuista kansaa, mutta se on pelkkää propagandaa. Samanlaisia kännikaloja näkee kyllä muuallakin. Paluumatkalla kerroin Pp:lle jonkun tyhmän vitsin ja joku kadunmies purskahti myös nauramaan sitä ja taputtelemaan minua palkinnoksi.

Klöpp-hotellimme.

Perushuone.

Näkymät ikkunasta.

Hetken aikaa huilasimme ja sitten lähdimme etsimään sapuskaa. Ajattelimme päästä helpolla ja valitsimme Pizzeria Reykjavikin. Sinne oli hieman matkaa mutta löytyi helposti (osoitteessa Bragagata 38). Yläkerrassa oli istumapaikat. Jäimme keskikerrokseen. Siinä oli tosin iso inkkariperhe, ja sali täyttyi muutenkin nopeasti mutta saimme tilavan ikkunapöydän. Pitzat vaikuttivat kalliilta, mutta niin oli kaikki muukin. Kaksi pitsaa, kalja ja Sprite maksoivat 64€. Tervetuloa Islantiin.

Ekana iltana piti kiireessä saada helppo safka.

Pitza.

Paluumatkalla kiersimme hieman eri reittiä, ja kaupunki alkoi tulla tutuksi. Kissekin tuli vastaan, ja se yllätti meidät. Saimme sen maukumalla luoksemme. Muuten kylillä liikuskeli hirveästi humalaisia. Myös hotellihuoneeseen kantautuvat meteli kadulta ja vastapäisestä irkkubaarista oli aikamoista ja mietimme häiritsisikö se yöuniamme. Olo oli kuitenkin aika väsynyt, kun oli ollut pitkä päivä ja kolmen tunnin aikaero Suomeen.