keskiviikko 5. joulukuuta 2018

617# Köpis, 2

30.11.2018, Friday, +5, Overcast, Copenhagen, Denmark

Olimme Pp:n kanssa buukanneet viikonloppumatkan Ebookersilta kuutisen viikkoa aikaisemmin Kööpenhaminaan. Vaikka lentoasemalla oli tullut vaihdettua konetta lukuisia kertoja, en itse kaupungissa ollut käynyt kuin kerran, reilut kuusi vuotta sitten. Pp ei ollut käynyt Köpiksessä koskaan (välilaskuja lukuun ottamatta), joten pitihän moinen epäkohta saada korjattua. Lennot + hotelli maksoivat 222€ / naama; jouduimme maksamaan vähän lisää, sillä otimme perjantain iltalennot. Tarkoitus oli, että molemmat olisivat lähteneet töiden jälkeen suoraan kentälle, mutta minut pomo pisti tahtomattani lomalle. Se toi tietysti valmistautumisaikaa, mutta tavallaan meni päivä haaskuun kotona lolleroidessa aamupäivän. Lennot olivat onneksi suorat, Finnairilla.

Koska aikaa oli reippaasti, otin kävely + metro + juna-yhdistelmän lentokentälle. Matka kesti toista tuntia, mutta juna operoi aikataulussa myrskystä huolimatta. Pp olikin jo kentällä, saapunut kymmenen minuuttia ennen minua. Meillä oli light-lento, joten pelkillä käsimatkatavaroilla piti pärjätä. Check in oli tehty netissä jo aiemmin, joten marssimme suoraan turvatarkastukseen. Siinä oli pientä jonoa - ehkä kymmenen minuutin jono - mutta tällä kertaa minä ja reppuni läpäisimme turvatarkastuksen ykkösellä, emme joutuneet edes satunnaistarkastukseen. Menimme sitten Arctic bariin toiseen kerrokseen; aika täynnä väkeä oli sekin, mutta saimme onneksi viimeiset istumapaikat. Otin itselleni kuoharin ja Pp:lle kaakaon, maksoivat lähemmäs 20€. Aika ryöstöhinnat.

Lentokentällä.
Arctic barin tiski.
Kuohuvaa.

Boardaus koneeseen klo 17.15, lähtö reilut puolta tuntia myöhemmin. Paikkamme olivat rivillä 28, jouduin istuksimaan jälleen keskipaikalla Pp:n kinutessa ikkunapaikalle, käytäväpaikalla ulkomaalainen mies. Hiukan kone lähti aikataulustaan myöhässä; ulkona oli tietysti jo säkkipimeää ja varsin kova tuuli, mutta tasaisesti kapu sai koneensa ilmaan.

Suuntana tällä kertaa Kööppen hamina.

Lentomatka kesti 1,5 tuntia. Otimme shampanjat, hinta oli noussut jälleen eurolla, maksoi nyt 13€ / puteli. Sipsejä Pp oli ostanut jo kentältä, rouskuttelimme niitä menemään myös. Lento meni nopeasti, eikä edes vessassa tarvinnut käydä. Tuskallisempaa oli odotella väkimäärän purkautumista itse lentokoneesta ja sen vessan etsiminen lentokentältä. Tuntui, että jok'ikinen wc oli siivouksen alaisena tai suljettu.

Mitähän sitä ottais?
Shampanjaa, sano!

Helpotuksen jälkeen suunnistimme ulos kentältä ja etsimme juna-aseman; se löytyikin helposti pienen matkan päästä. Ostimme automaatista liput ja maksoimme kortilla (36 DKK / naama). Se kävi aika helposti. Lippuja ei tarvinnut leimata, ne olivat voimassa tietyn ajan (1,5 tuntia). Menimme laiturille 2, josta Köpiksen junan piti lähteä. Se oli vähän myöhässä, ja jouduimme odottelemaan liki vartin. Vähän kolkko asema se oli näin pimeällä. Musliminainen rohkastui ja tuli kysymään miltä laiturilta lähti juna Malmööseen (vai Malmööhön). Epäilimme sen lähtevän raiteelta 1, mutta ei oikein uskonut meitä vaan meni kysymään muilta.

Junamme oli täynnä, se oli matkalla Helsingøriin mutta pysähtyi välillä Copenhagen H-asemalla, joka oli Köpiksen keskusasema. Matka kesti arviolta 12 minuuttia. Edessämme istuva homopari pussaili ja kuherteli, toisella puolen ollut ulkomaalaismies kailotti puhelimeensa. Tämäkin siirtymätaipale eteni nopeasti ja jäimme suurimman joukon mukana pois keskusasemalla.

Kastrupin juna-asema oli vähän kolkko.
Juna Hesaan.

Hotellimme oli sama jossa yövyin viimeksin, Cabinn city. Tämä budjettihotelli sijaitsi reilun puolen kilometrin matkan päässä rautatieasemalta, osoitteessa Mitchellsgade 14. Löysimme perille ykkösellä. Respantäti otti meidät hyvin vastaan, huonekin oli vielä tallella myöhäisestä tuloajankohdasta huolimatta. Jonkinlainen lappu minun piti täyttää. Huoneen saimme kolmannesta kerroksesta. Respa kysyi millaisen vuoteen haluaisimme. Viimeksi täällä oli kerrossängyt ja sellaiseen olimme varautuneet nytkin, mutta saimme tuplavuoteen (joskin sängyn yläpuolella oli vielä kerrossänky). Huonekaan ei ollut niin kuuma kuin viimeksi, silloin jouduin kärvistelemään kolme yötä tuskaisessa ullakkokerroksen huoneessani. Muuten huone oli sellainen kuin muistinkin; tilaa oli niukalti ja muistutti laivan hyttiä suihkua myöden. Budjettihotelli mutta siisti huone ja petivatteet olivat hyvät. Nopea netti toimi loistavasti ja huoneen hintaan kuului vielä aamiainenkin.

Hotellimme oli Mitchellsgadella.
Huone.

Kauaa emme huonettamme ihmetelleet, lähinnä sen verran, että saimme laskettua kamat käsistämme ja lähdimme sitten heti illallistamaan kun kerran alkoi olla jo myöhä. Etukäteen olimme googletelleet Vesuvio-nimisen italoravintelin Rådhuspladsen 4:ssä (eli Raatihuoneenaukiolla), sinne oli ehkä 700 metrin kävelymatka. Ei satanut mutta oli jostain syystä kovin pimeää, tanskalaiset eivät tuntuneet arvostavan katuvalaistusta kovinkaan korkealle. Ravintola löytyi kuitenkin nopeasti ja pääsimme sisään hetken odottelulla. Tilasimme pizzet, juomaksi sitruunalimua ja olutta. Maksoi tippeineen 400DKK, eli n. 56€, oli aika kallis pitseruuaksi. Tarjoilija osasi hämmästykseksemme muutaman sanan suomeakin.

Illallisravintolamme Vesuvio.
Kippola sisältä.

Kävimme vielä 7 eleven -pikkukaupassa hakemassa hieman juomista. Ulkona oli jääkylmä, joten emme jaksaneet hengailla kylillä tällä kertaa pisempään vaan palasimme hotellille. Tivoli oli vielä auki täyttä päätä. Tanskalaiset ymmärtävät, että asenne talvea kohtaan ratkaisee. Meillä laitetaan kaikki kesäkiva kiinni viimeinen päivä heinäkuuta ja talven vietto alkaa 1. elokuuta. Ja sitten ihmetellään, miten helkkarissa Suomessa kestää talvi niin jumalattoman pitkään. Ei kestäisi jollei annettaisi periksi niin helpolla.