Aiemminkin
on aihetta sivuttu, eli meidän yritys on mukana tällaisessa Kilometrikisassa,
jonne osallistuneen yrityksen halukkaat työntekijät merkitsevät kesän ajalta
päivittäiset pyöräilykilometrit ylös. Raportointi perustuu rehellisyyteen, eikä
sitä erikseen valvota. Voittaja ei saa palkintoa, jotain palkintoja
osallistujien kesken kuitenkin arvotaan. Jokaisesta ajetusta 25 kilometristä
osallistuva yritys on suostunut maksamaan yhden (1) euro hyväntekeväisyyteen
(SPR).
Tämä oli jo
kolmas kesä peräkkäin, jolloin olen tähän hullutukseen ottanut osaa. En ole
mikään ammattipyöräilijä, vaan jokainen kilometri ottaa minulle ja hybridipyörälleni
voimille, joten tulokset ovat maltilliset. Mutta koska minussa(kin) asuu pieni
tilastoniilo, niin tarkkaillaanpa ajamiani kilometrejä vähän tarkemmin. Antaa
lukujen puhua puolestaan:
Ajetutut
kilometrit:
Kesä 2013:
|
1110,60 km
|
Kesä 2012:
|
1241,87 km
|
Kesä 2011:
|
1076,85 km
|
Vaihtelua
vuosien välillä siis, eikä sitä selitä Kilometrikisan ajankohdan
vaihtuvuus - joka toki sinänsä on ärsyttävää, koska ajanjakso ei ole sama joka
vuosi. Tänä vuonna tuo oli 1.5.-22.9. välisenä aikana, viime vuonna ajoaikaa
oli 8 päivää enemmän, ja vuonna 2011 taas 10 päivää vähemmän. En tiedä mikä
tässä on pointti, eikö olisi helpointa vain sopia ajoajaksi 1.5.-30.9. ja sillä
sipuli.
Suhteessa
päiväkohtaisesti ajetut kilometrit
|
Tämäkään ei
anna aiheesta koko totuutta, vaan asian ratkaisevat tietenkin lenkkimäärät:
Kesä 2013:
|
47
ajokertaa
|
Kesä 2012:
|
48
ajokertaa
|
Kesä 2011:
|
43
ajokertaa
|
Joten
lenkkien keskimääräinen ajokilometrimäärä:
Kesä 2013:
|
23,63 km
|
Kesä 2012:
|
25,87 km
|
Kesä 2011:
|
25,04 km
|
Toisin
sanoen, lenkkien pituus oli vähentynyt tähän vuoteen varsin radikaalisti.
Rahatuotto on kuitenkin helppo laskea:
|
Seuraavaksi voidaan paneutua pelkästään tämän vuoden saavutuksiin:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tavoitteena itse kisassa oli sijoittua 40. parhaan joukkoon, mutta oltiin loppulukemissa vasta sijalla 44. Tärkein tavoite, eli 1000 kilometrin ylitys sentään saavutettiin.
Pisin ajokerta oli 51,18 km ja lyhin 2,59 km.
Jakauma
kuukausittain:
Huomataan heinä- ja syyskuun olevan aliedustettuina. Heinäkuussa syy lienee kesälomassa, jolloin on parempaakin tekemistä kuin kuluttaa itseään pyörän selässä. Toisaalta syyskuussa illat alkavat olla liian pimeitä pyöräilemiseen ja säät ikävämpiä. Kuukausijakaumassa ei ole eroa muihin vuosiin verrattuna; toukokuussa näyttäisi talven jäljiltä innostusta riittävän, koska kilometrimäärät ovat silloin suuremmillaan, hidastuen loppukesää kohden, joskin lomajaksossa on selvä notkahdus havaittavissa.
Jakauma viikonpäivittäin:
Huomataan lauantain olevan selvästi aliedustettuna. Sama juttu kuin heinäkuun loman kanssa; vapaapäivää ei tahdota tuhlata liialliseen aktiviteettiin. Perjantain lukemat yllättivät positiivisuudellaan.
Kehittymisen kannalta tärkeä siis on tilasto. Näppärästi voidaan tehdä johtopäätös, että pyöräilykertojen lisääminen lauantaisin ja heinäkuussa on kenties helpoin tapa päästä uudelle tasolle.
Näitä lukemia ja tilastoja pystyisi tarkastelemaan vaikka miten paljon, mutta excelin käyttötaitoni eivät ole kaksiset ja toisekseen datan raahaaminen blogiin oli sen verran hermoja kuluttavaan, että tyydytään nyt näihin.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti