Mä olen tainnut ennenkin jauhaa asiasta, mutta oma pomo töissä on alkanut taas ottamaan kaaliin. Se on vähän saaterin huono esimies, ja mietin usein eikö hän itse huomaa mitään puutteita omassa työssään? Mistä sellaisia itseluottamuksia saa, että katsoo voivansa tehdä työtä jota ei osaa yhtään.
Esimiehen hommahan on pääosin opeteltavissa, mutta meidän esimiestä ei tunnu se kiinnostavan. Tuntuu, että sitä ei kiinnosta mikään. Eikö tärkeää olisi esimerkiksi tietää, mitä omat alaiset tekevät työkseen? Aikaisemmin on aina ollut kaikenmaailman seurantapalavereja jossa on käsitelty huolia, murheita, turhia toiveita. Työkuvioita jne. Nykyäänkin sellainen on, mutta ei siksi että pomoa kiinnostaisi semmoinen vaan siksi että hänet pakotetaan ylempää sellainen pitämään. Tässäkään hän ei ole aktiivisesti läsnä, vaan nimenomaan taustalla. Ja siitäkin hän haluaisi irrottautua.
Pomolla pitää olla jonkin verran auktoriteettiä, mutta senkin ominaisuuden parantamiseen on monia keinoja jos vaan viitseliäisyyttä löytyisi. Kunnioitus pitää tietenkin ansaita; tulee se sitten olemalla jämäkkä tai kaverillinen. Mutta ei se itsestään synny.
Merkataan ylös "auktoriteetti".
Mitä esimies tekee? Tätä voidaan kysyä vaikkapa työhaastattelussa. Minä sanoisin:
- Johtaa ryhmäänsä
- Ohjaa ryhmäänsä
- Resurssoi ryhmäänsä
Sanan "vastuu" jättäisin tarkoituksella mainitsematta, toki ymmärtäen että sellainen pomon hommaan kuuluu.
Tärkeintä on kohdella tasapuolisesti kaikkia alaisia kohtaan. Olla yhtä reilu, olla yhtä kusipää tasapuolisesti. Varmasti pomoilla on suosikkialaisensa ja inhokkinsa, mutta ketään ei saa suosia.
Ei se sen vaikeampaa ole.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti