torstai 8. syyskuuta 2016

475# Marseille 3

24.8.2016, Wednesday, +32, Clear, Marseille, France

Aluksi nukuin ok, mutta heräsin kuuden jälkeen enkä saanut enää nukuttua. Otin suihkun karistaakseni unihiekat silmistä ja sitten syömään aamiainen kahdeksalta. Sen jälkeen vielä melkein kymmeneen asti huoneessa lollerointia ennen kuin saimme itsemme matkaan.

Aluksi suunnistimme tourist infoon. Se oli varsin lähellä Port Vieuxia, osoitteessa La Canebiere 11. Etsimme tietoa Hop on / Hop off -tyylisestä bussiratkaisusta. Marseillessa sitä ei jostain syystä ollut, mutta vastaavanlainen häikäilemätön kopio kylläkin, nimeltään L'open Tour Marseille. Tripadvisorissa se oli haukuttu maan rakoon. Kysyimme virkailijalta neuvoa, hän ohjasi meidät Port Vieux'lle, bussipysäkki oli Quai du Port-kadulla. Maksu suoritettaisiin bussikuskille (á 19 €).

Bussi löytyikin helposti, pysäkillä oli jo hieman jonoakin. Takana oleva kysyi meiltä paljonko hinta olisi - vastasimme 19 € mutta äijä oli epäuskoinen ja huusi vielä kuskiltakin hintatietoja. Mä en oikein käsitä, että miksi sitten kysyi meiltä jos kerran ei ollut valmis uskomaan kertomaamme? Joka tapauksessa, busseja piti mennä aikataulun mukaan tähän aikaan vuodesta puolen tunnin välein, mutta ymmärsimme kuskin puhelista, ettei mennyt kuin 45 minuutin välein. Mitään tarkkoja aikatauluja oli turha sitten odotella. Bussi tuli täyteen ihmisiä; sullouduimme katolle ja siinä olikin hyvin kuumat kymmenen minuuttia odoteltavaa, ennen kuin dösä pääsi matkaan.

Turisti kuumalla katolla.

Biitsi.
Fort St. Nicolas.

Ajoimme suoraan seiskapysäkille, joka oli Basilique Notre-Dame de la Garde. Se oli 162 metriä korkean kukkulan päälle bygattu kirkko joka näkyi lähes kaikkialle Marseilleen ja oli yksi näkyvämpiä kaupungin silhuetin tunnusmerkkejä. Kirkko oli rakennettu vuosina 1853-1864, ja upea ilmestyshän se oli. Käytiin aluksi cryptassa ja sen jälkeen kirkkosalissa ja kuvaamassa ulkopuolelta maisemat. Väkeä oli runsaasti. Sotilaita pyöri vartioimassa kirkkoa sormet aseiden liipasimella - näitä näkyi säännöllisesti myös asemilla ja kaupungin kaduilla. Menimme kirkon yhteydessä olevaan baariin. Siellä ei ollut olutta tarjolla, mutta viiniä ja väkeviä kuitenkin. Tyydyimme kerrankin limuihin ja jääteehen.

Basilique Notre-Dame.

Torni.
Kirkko sisältä.

Näkymä Marseilleen avautui kirkon rappusilta.

If'n linnakekin näkyi.
Marseillen futispyhättö erottui.

Sitten palasimme juoksujalkaa alempana olevalle pysäkille; bussi oli juuri lähdössä, eikä yhtään olisi hotsittanut odotella 45 minuuttia seuraavaa. Kerkisimme juuri ja juuri, mutta bussi oli jo niin täynnä että jouduimme istumaan hajapaikoissa. Katolla oli ahdasta ja turkasen kuuma, enkä saanut oikein kuvattua maisemiakaan. Saati, että olisi kuunnellut kuulokkeilla selostusta reitin varrella olevista nähtävyyksistä. Bussissa oli wifi, joka ihme kyllä toimi melko hyvin, mutta muuten bussikierros oli yhtä kärsimystä. Sitkeydellä istuimme koko rundin läpi, joka kesti n. 1h15min.

Kävimme lounastamassa Quai du Portin ja Rue de la Republique'n risteyksessä olevassa kulmakippolassa, La Samaritainessa. Ranskaa en osaa, mutta  yksittäisistä vuosiluvuista päättelemällä ravinteli oli ollut tässä jo 150 vuoden ajan samalla nimellä. Nyt täällä oli muovituolit ja tarjolla mm. Super hot dog, johon faijan kanssa päädyimmekin. Mutsi otti tietoisen riskin ja valitsi Quiche Lorrainen, joka paljastui jonkinlaiseksi kinkkupiiraaksi. Ihan hyvä sapuska siinä oli, 3/5. Juomaksi valitsimme oluet - hinta järkytti jälleen, siitä sai pulittaa 8€ / stobe. Eikä ruoka nyt sen halvempaa ole.

Sitten hotellille viettämään tunnin lepohetki, ehdin siinä jo hieman nukahtamaankin, ennen kuin suunnistimme uudelleen ulos. Menimme nyt sataman vasenta laitaa pienen matkaa eteenpäin ja sitten veneellä sataman toiselle puolen. Venekyyti maksoi 50 snt / naama, matka kesti muutaman minuutin. Se oli vähän samanlainen ratkaisu kun Turussa föri ylittämässä Aurajokea. Naurettavaa, että 50 snt maksava lippu oli sekin aktivoitava digitaalisesti leimauslaitteessa. Luulisi jo pelkän lipun olevan arvokkaampi kuin puoli euroa, mutta kaippa tuostakin riittävät katteet revitään.

Föri.

Kävelimme Quai du Portin päähän, nousimme raput ylös linnakkeen muurille ja menimme katsomaan museoaluetta. Oli hirveän kuuma tässä kohtaa ja voimat ehtyivät. Kävelimme sillan yli ja saavuimme turvatarkastuspisteeseen. Laukut tsekattiin läpi, ennen kuin sai jatkaa matkaa. Näimme lipunmyynnin; siellä myytiin 9,50€ maksavia pääsylippuja, emme oikein tienneet aluksi mihin niillä olisi päässyt. Myöhemmin selvisi, että alueella oli erilaisia näyttelytiloja, jonne lipulla olisi päässyt. Me vain palloilimme ilmaisalueella emmekä jaksaneet lopulta mennä muualle kuin kahvioon. Sekään ei auttanut väsyneisiin jalkoihin eikä herättänyt mielenkiintoa museota kohtaan edelleenkään vaan painelimme takaisin hotellia kohti. Ostin torikojusta pienen tuliaisen, mutta kirosin mielessäni itseäni; olin maanantaina nähnyt myynnissä sellaisen hienon kaktus-jääkaappimagneetin, mutta nyt niitä ei ollut enää missään. Se masensi kovasti. Aina pitäisi ostaa heti jos näkee jotain ostettavaa. Sitten vielä markettiin ostamaan vettä ja olutta ennen hotellille paluuta.

Museoaluetta.
Seinämateriaali oli outoa.
Sisältä löytyi ainakin baari.

Hotellilla parin tunnin tauko, jonka käytin suihkussa käymiseen ja muunlaiseen refressöintiin. Ikkunasta katselin sivukadun tapahtumia - niitä ei voinut kovin mielenkiintoiseksi kuvailla. Ulkona oli vielä kuuma, mittari näytti +32,7 astetta vaikka alkoi olla ilta. Seitsemältä menin hakemaan porukoita illastamaan. Tovi siinä meni taas ravintolaa valitessa, mutta illallismesta kuitenkin löytyi. Otimme taas kolmen lajin illallisen. Päädyin alkupalojen osalta kinkkuun, pääruoaksi seabassia ja jälkkäriksi jäätelöä. Alkuruoka meni osaltani pieleen, jouduin palauttamaan sen siitä syystä, että se oli jotain aivan muuta kuin mitä olin tilannut. Safka haettiin pois, seuraaviin annoksiini varmaan syljettiin. Muuten oli kyllä laadultaan onnistunut ateriakokonaisuus, kalakin oli ruodoton ja maku erinomainen, mutta ruokaa oli vaan kovin vähän eikä se pidätellyt nälkää kuin muutaman tunnin. Porkkanat oli jätetty juuri sopivalla tavalla al denteksi, joten kyllä kokki asiansa osasi. 81€ maksoi tällä kertaa kolmen hengen kolmen ruokalajin illallinen.

Hyvänmakuinen kirpun annos.

Palasimme hotellille. Mietin, olisiko pitänyt mennä vielä iteksiin baariin yömyssylle, mutta en jaksanut millään. Olihan kellokin jo puoli kymmenen ja kaiken lisäksi uni tuli niin nopeasti muutenkin etten ehtinyt sammuttamaan edes tv:tä saati valoja.

1. Olitko sä ennen käynyt Ranskassa ?

1. Juu, pari vuotta sitten Nizzassa, joten ei tullut maabongausta tällä kertaa.