torstai 20. joulukuuta 2018

619# Köpis, 4

2.12.2018, Sunday, +6, Wet, Copenhagen, Denmark

Heräsimme yhdeksän pintaan, aika verkkaisesti. Aamiaiselle painelimme tietäen, että salissa olisi maailmanlopun kaltainen kaaos - näin myös oli. Saimme ahtaat keskipaikat eräästä pitkästä pöytärivistä. Kaikki syötävä ja juotava oli lopussa, milloin oli loppu kahvi ja milloin kahvikupit ja milloin leipä. Tarjoilijatkin vaikuttivat ärtyneiltä. Jotain vatsantäytettä saimme kuitenkin lopulta hamuttua.

Huoneessa hetki lollerointia. Pp kävi kuvaamassa hotellia ulkoapäin, itse keskityin makkoomiseen ja katsomaan tv:stä Muppet showta. Lopulta oli kuitenkin laitettava kamat kasaan, tänään olisi palattava kotiin. Check outin joutui tekemään jo klo 11. Pyysimme saada jättämään laukkumme säilöön; valittavana oli maksullinen kaappi tai sitten ilmainen, vartioimaton huone jonne kenellä tahansa hotellin asiakkaalla oli pääsy. Valitsimme sen. Saimme avainkortin -1 kerrokseen, siniset nuolet johtivat perille autotallin halki. Heitimme kamat sisään, joskin piti palata hetikohta laukulle uudestaan hakemaan sateenvarjoa, sillä ulkona satoi kaatamalla.

Matkalaukkuhuone autotallin perällä herätti epäluottamusta.

Kävelimme ensin Strøgetille, ilma oli tosi masentava, vettä satoi ja tuuli. Olimme suunnitelleet josko olisimme poikenneet joulumarkkinoille ja glüchweineille, mutta märkä keli ei oikein innostanut. Poikkesimme kävelykadun muutamassa turistiliikkeessä. Suuntasimme sitten Magasin-tavarataloon, jossa pyörimme tovin löytämättä kuitenkaan mitään ostamisen arvoista. Jatkoimme Nyhavniin jossa menimme Klods Hans-nimiseen baariin. Se oli viihtyisä kellaripubi, melko pieni mutta meille järjestyi istumapaikka salin takaata. Seinillä oli vanhoja ja hienoja mainoskylttejä. Tarjoilija tuli pyytämään tilaukset - saimme viimeinkin glüchweinit tilattua. Lämmitti mukavasti tällaisena kylmänä ja sateisena päivänä ja makukin oli hyvä, ainoana miinuspuolena oli hinta (tippeineen 150 DKK - eli 20€).

Kelit eivät suosineet.
Joulukuusia myynnissä jo joulukuun alussa.
Magasin-tavaratalo.
Sateinen Nyhavn.
Klods Hans kippola.
Tunnelmallinen kellaripub.

Palasimme 7-elevenin kautta takaisin hotellille hakemaan säilössä olevat kamamme. Käytimme vielä vessamahdollisuudenkin pois kuleksimasta. Sitten suuntasimme rautatieasemalle. Ostimme automaatista junaliput lentokentälle, se onnistui yhtä helposti kuin tullessa (joskin rikkinäisiä automaatteja tuntui olevan enempi). Juna lähti laiturilta neljä, se oli IC-juna. Lippuja ei kysytty taaskaan. Matka kesti reilut kymmenen minuuttia.

Kööpenhaminan päärautatieasema.

Kentällä suuntasimme terminaaliin 2, haimme automaatista boarding passit (se ei jostain syystä toiminut passillani, mutta Pp:n puhelimen QR-koodilla onneksi toimi). Siirryimme turvatarkastukseen, joka meni luikauksella. Emme kärynneet tälläkään kertaa emmekä joutuneet edes satunnaistarkastukseen. Kävimme jälleen vessassa ja sen jälkeen etsimme ruokapaikkaa, oli alkanut hiukomaan niin perhanasti. Semmoinen löytyi, nimeltään Gorm's. Pp otti Denny's special pizzan, minä otin spaghetti & meatballsin. Juomaksi Tuborgin jouluolutta, Pp otti Spriten. Ruoka piti itse hakea luukulta kun meille annettu hälytin rupeaisi soimaan. En pidä sellaista kovinkaan ansiokkaana meriittinä, ja en nyt muutenkaan miellä lentoaseman kippoloita minään gourmet-paikkoina. Hälytin soi aikanaan, mutta spaghettiani sai silti vielä odotella melko tovin. Federico-niminen kokki kupeksi ruuan kanssa sen verran, että pääkokki joutui tiuskimaan muutamaankin kertaan, että pitäisi jo kiirettä sen annoksen kanssa. Viimein sapuska tuli ja pääsimme aterioimaa, enkä meinannut uskoa kyseisen annoksen laatua. Se oli paras spaghettiannos jonka olen koskaan syönyt; täydellinen koostis, juuri oikein keitetty spaghetti, maut olivat 5/5. Muistelin annosta kaiholla vielä seuraavanakin päivänä, oli pakko lähettää sinne kiitosmeili jälkeenpäin. Pp:n pizzekin vaikutti erikoiselta, oli ns. white pizza, eli ei tomaattikastiketta pohjassa lain mutta täytteenä mm. perunaa.

Gorm's.
Paras pasta ikinä.

Kävimme kaupassa jonne onnistuin tuhlaamaan loput kruunuistani brenkkuun. Menimme lähtöportille A12, jonne oli jo kertynyt hieman matkustajia yytsäilemään, suomalaiset kun tuppaavat aina olemaan niin etuajassa. Virkailija kuulutti, että lento oli ylibuukattu (mulla oli viimeksikin samanlaisia ongelmia, jolloin minut otettiin sivuun ja lopulta "jouduin" matkustamaan business luokassa) ja tarvittiin kolme vapaaehtoista luopumaan paikoistaan 250€:n korvaushintaan. Se oli mielestäni kohtuullinen tarjous, mutta ei oikein pokka riitä näihin kun ei tiedä sitten miten uudet lennot järjestyvät. Vähän jopa pelottikin virkailijan uhkaus, jos ei vapaaehtoisia löydy niin hän valitsee sitten rannalle jäävät. Onneksi halukkaita kuitenkin oli ja ainakin me pääsimme koneeseen.

Kohta koneeseen.

Paikkamme olivat rivillä 21, olin taas keskipaikalla ja Pp ikkunassa. Käytäväpaikalle tuli nuori nainen, ei ollut edes plunssassa. Matka meni nopeasti, kovasti alkoi unettamaankin. Pp:n toiveesta otimme vielä shampanjat, kun sellaiseenkin oli aikaa. Kone laskeutui aikataulun mukaisesti. Pääsimme nopeasti ulos kentältä kun ei ollut ruumatavaroita. Otin taksin kotiin, ei oikein jaksa sitä julkista liikennettä noiden lentojen jälkeen. Taksikuskina oli taas vähän haastava tapaus, harmi kun en saanut valita haluamaani kuskia - luulin sellaisen olevan nykyaikana mahdollista.

* * * *

Kööpenhamina on oiva kaupunki viikonloppureissun kohteena. Yllättävän eurooppalainen meininki. Talvesta huolimatta porukkaa riitti kaupungin kaduilla. Turvattomaksi ei tarvinnut oloansa tuntea. Kaupungin kompakti koko on plussaa, ei tarvitse käyttää julkisia (muuten kuin lentoasemalle menemiseen). Hotellimme Cabinn City oli siisti, ja tällä kertaa ei tarvinnut hikoillakaan kuten viimeksi. Aamiaissali nyt oli vähän ahdas. Köpiksen miinuspuolena täytyy sanoa, että ikävän kallis paikka, täällä meni satanen / päivä vaikkei mitään tullut ostettuakaan. Arvosana reissulle 4/5.