lauantai 21. huhtikuuta 2018

579# Tallinna, 2

24.3.2018, Saturday, +2, Mostly cloudy, Tallinn, Estonia

Puolen vuoden tauon jälkeen tuli lähdettyä käväisemään porukoiden ja veikan perheen kanssa Tallinnassa. En ole koskaan ollut yötä Tallinnassa hotellissa, eikä siihen tullut muutosta tälläkään kertaa. Otimme vain päiväristeilyn, maissa ehtisimme olemaan reilut kolme tuntia. Mukana kun oli pari pientä lasta, niin emme varanneet aikaa kohteessa enempää, jos lapset väsyisivät.

Porukat olivat tilanneet aamuksi tilataksin, jolla saimme seitsemän henkisen ryhmämme lastenrattaineen näppärästi Länsisatamaan. Mennessä meillä oli laivana Megastar. Terminaalissa oli jumalaton ryysis, kovin taisivat olla suosittuja nämä viikonlopun Tallinna-reissut. Porukat kävivät tekemässä meidän kaikkien check init (tämän olisi ehkä voinut tehdä netissäkin?), ja jokaisen matkailijan passit kysyttiin. Saimme liput nopeasti, jolla pääsimme automaattiportista laivaan.

Meillä oli lounge, joten kävimme nappaamassa sieltä itsellemme pöydät. Siinä sai pientä naposteltavaa ja alkoholitonta juotavaa maksutta, mutta en ottanut kuin hiukan sipsejä tms lastuja ja juomaksi ostimme oluet. Laiva lähti reilut kymmenen minuuttia etuajassa, aivan kuten viimeksikin, joten terminaalissa oli tosiaan syytä olla ajoissa.

Matka kesti reilut pari tuntia. Merenkäyntiä ei juuri ollut, jäitä oli vielä jonkun verran, en tiedä sitten hidastiko se vähän menoa. Matka-ajan käytimme eväistä nauttimiseen ja kiertelemällä jonkun verran laivalla. Poikkesimme kaupassa ja vanhempaa lasta käytettiin leikkihuoneessa. Se oli aika köyhänlainen ja kiinalaisten valloittama. Aivan kuten muuallakin, osasivat ottaa ns. paikan ja tilan haltuun.

Tallinnan päässä oli melkoinen ryysis taas terminaalin päässä, ennen kuin pääsimme ulos. Kävelimme ensimmäiseksi Nautica-ostoskeskukseen, joka olikin ihan uusi, sitä ei vielä viimeksi ollut. Vaikka kauppakeskus vaikuttikin mielenkiintoiselta, niin etsimme täältä vain vessat, ne löytyivätkin toisesta kerroksesta. Helpotuksen saatuamme jatkoimme kylmässä viimassa kävelemistä kohti vanhaa kaupunkia. Täältä etsimme ruokapaikkaa, ja pienen pohdinnan jälkeen päädyimme Peppersack-nimiseen kippolaan. Tarpeeksi iso pöytä löytyi vasta ylimmästä kerroksesta ja lastenrattaita oli vähän vaikea sinne raahata. Ruokalistakin oli vähän niin ja näin, päädyin sitten ravintolan nimikkoannokseen kun sitä kerran suositeltiin. Ihan sievä annos, liha oli ruukussa kastikkeineen ja uuniperuna oli valtavan kokoinen, mutta maku ei ollut kaksinen. Makea kastike, en pidä sellaisesta. Jälkkäriksi tilasin kahvin. Annetaan ravintolasta arvosanaksi 2/5.

Tämän jälkeen meille ei ihmeitä enää jäänyt aikaa kulutettavaksi vaan lähdimme takaisin kohti satamaa. Ajallisesti reissu vähän floppasi, olisi pitänyt olla vielä se pari tuntia lisäaikaa tai edes tunti, nyt jäi kaupat kiertämättä ja ostokset tekemättä. Elämää suurempi vessahätä iski matkalla joten oli poikettava taas Nauticassa.

Paluuliput olimme jo saaneet Hesan päässä, joten ei tarvinnut tällä kertaa jonotella mitään. Täällä ei ollut myöskään turvatarkastusta kuten Tukholmassa oli. Passeja ei kyselty. Meillä oli paluumatkalle pari hyttiä buukattu yhdeksännestä kerroksesta joten pääsimme vähän lepäämäänkin. Hyteissä ei ollut ikkunaa, muuten vastasivat Ruotsinlaivan tasoa. Kävimme ottamassa baarissa oluet ja sen jälkeen kaupassa shoppailemassa. Paluumatkan laiva oli "pelkkä" Star, eikä väkeäkään näyttänyt olevan niin paljoa kuin tullessa. Ajallisesti matka kesti sen pari tuntia taas ja saavuimme Helsinkiin hieman puoli seitsemän jälkeen. Tilattu tilataksi olikin meitä jo vastassa.

Ihan mukava päiväkohde Tallinna on, aikaa olisi pitänyt varata vielä pari tuntia enemmän. Eikä mikään pahan hintainenkaan. Laivan fasiliteetit nyt voisivat olla paremmatkin, niistä annan vain 2/5. Mutta Tallinnalle tulee kyllä yläpeukku.