sunnuntai 8. lokakuuta 2017

547# Kypros, 2

13.8.2017, Sunday, +31, Partly cloudy, Paphos, Cyprus

Olin nukahtanut välittömästi mentyäni maaten. Näin paljon unia mutta heräsin ensimmäisen kerran vasta kun oli jo valoisaa. Lopulta nousimme klo 8. Tulihan siinä jo melkein 10 tunnin yöunet otettuakin.

Ensiksi aamiaiselle. Sisätiloissa oli törkykuuma, ulkona oli myös pöytiä joskin tilaa oli vähän nihkeämmin tarjolla, mutta saimme itsellemme pöydän. Aamiainen oli buffet-tyylinen mutta aika heikkotasoinen. Leipä oli kohtalaista paahdettuna ja jugurttikin menetteli, mutta kahvi ja mehu olivat pahoja, huonot leikkeleet ja perunat (sic!) ylikypsiä. Pekoni oli lötköä, makkara suorastaan karmiva. Lisäksi ympärillä pyöri kärpäsiä ja haisi kuselle. Annetaan nyt 2/5 arvosanaksi.

Palasimme huoneeseen. Siivooja oli sinne jo tuloillaan, laitoimme oveen lapun ettei meitä häirittäisi. Siivooja kuitenkin hetikohta oveen koputtelemaan. Koitimme sanoa, että sopisiko jos hän tulisi myöhemmin uudelleen, mutta hän ei puhunut englantia. Tyydyimme sitten vain antamaan roskat pois, eipä tuo huone nyt vielä niin siivouksen tarpeessa ollutkaan.

Valmistauduimme kuumaan kävelyretkeen ja lähdimme mosaiikkikaivauksille sataman lähettyville. Ensiksi kävimme tsekkaamassa kuitenkin linnakkeen kun kerran sellainenkin kohdalle sattui. Siellä oli olevinaan jonkinlainen näyttely, mutta se oli aivan susi. Mikään ei tuntunut edes toimivan, filminauhat yms olivat pois päältä jne. Ylhäältä kuitenkin kohtalaiset näkymät, mutta en tiedä oliko sisäänpääsyn arvoinen (2,50€).

Linnake.
Linnaa sisältä.
Ei oikein iske tällänen taide.

Jatkoimme siitä arkeologisille kaivauksille, tänne maksoi sisään 4,50€ mutta alue oli melkoisen laaja. Jonkin verran arkeologiset kaivaukset kiinnostivat myös muita ihmisiä, mutta ei nyt mitään jonotusta tarvinnut sentään harrastaa. Näimme Aionin, Theseuksen ja Dionysos-talojen kaivaukset, joista jälkimmäinen oli hienoin ja suurin. Mosaiikkilattiat olivat 200-400 luvulta ja varmaan aikanaan niihin oli paljon jouduttu näkemään vaivaa. Muuta nähtävää alueella oli majakka ja 100-luvulla rakennettu odeon, joka oli eräänlainen teatteri.

Arkeologisen puiston sisäänkäynti.
Kivikasoja kuumassa.
Mosaiikkilattiaa.
Kissekin tuli ihmettelemään mosaiikkeja.
Majakka.
Odeon.

Kuumuus ja pitkähkö kävely alkoi sitten jo hieman uuvuttamaan, joten poistuimme kaivauksilta ja suuntasimme ensimmäiseen baariin joka vastaan tuli. Otimme vissyä, jääteetä, frapen ja ice cappucinon. Kolme varttia niiden tuhoamiseen meni aikaakin.

Kävimme hieman shoppailemassa, sain ostettua vyön, jota olin jo kaipaillut yli puoli vuotta. Laadusta lienee paras vaieta. Kympin maksavat uimakengät tarttuivat matkaan myös; en kokeillut niitä ja myöhemmin sain huomata niiden olevan yhtä numeroa liian suuret. Lisäksi myyjä oli epäkohtelias, joten ei jäänyt hyvä mieli tästä.

Poikkesimme hotellilla vaihtamassa uimakamat ja suuntasimme samalle paikalle uimaan kuten edellisenäkin päivänä. Aallot olivat numeroa suuremmat, mutta vielä uskaltauduimme rappusilta uimaan. Oli vähän pilvistä, mutta merivesi oli yhtä lämmintä kuin aiemminkin. Mulla oli uudet uimakengät testissä, melko häröä niillä oli kyllä uida.

Kävimme hotellilla suihkussa ja vaihtamassa vaatteet, ja sitten kiirehdimme hotellitapaamiselle. Edellisenä päivänä opas olisi ollut omassa hotellillamme, mutta missasimme tuon tapauksen, joten jouduimme nyt suuntaamaan muutaman kilometrin päähän hotellille. Arvioimme matkan ja ajan väärin, ja lopulta jouduimme puolijuoksemaan, että ehdimme paikalle oikeaan aikaan. Myöhästyimme silti 7 minuuttia, mutta onneksi opas oli paikalla odottamassa, eikä muita turisteja turisemassa. Valuimme tietysti valtoimenaan hikeä, joten vähän hävetti. Saimme kuitenkin yhden retken varattua ja toisesta retkestä opas laittoi kyselyä eteenpäin (oli kansainvälinen retki), ja saimme paljon muitakin asioita selvitettyä. Melkein puoli tuntia tuhlasimme oppaan aikaa, mutta hän oli niin avulias. Kiva huomata, että vielä hyviä oppaita on. 5/5.

Asiat selvitettyämme lähdimme käppäilemään takaisinpäin. Matkalla osui kadunkulmassa kiva baari, jossa oli vain muutama juntihko liverpoolilaisturisti. Mekin jäimme siihen; otin oluen, Pp otti Mojiton. Maisemaltaan ei mikään hääppöinen baari, mutta siinä oli kiva katsoa kyproslaista ajokulttuuria - kaistat erotti keskikoroke, mutta paikalliset ajoivat tyylikkäästi keskikorokkeen yli, ja toisinaan käyttivät sitä jopa parkkipaikkana. Myyjän englanninkielentaito oli yhtä huono kuin minun, mutta oli silti ystävällinen; Pp unohti viuhkansa baariin, ja jouduimme palaamaan sitä hakemaan, myyjä vaikutti ilahtuneelta ja kertoi, että oli kyllä yrittänyt lähteä peräämme muttei ollut nähnyt meitä enää.

Palasimme takaisin hotellille, jossa huomasin jättäneeni aktiivirannekkeen laturin kotiin, vaikka minulla onkin se matkatavaraexceliin listattuna. Se vähän harmitti kun jäisi sitten loppuviikon askeleet välistä. Piti käydä taas suihkussa, koska aikaisempi juoksulenkki oli kropan tyystin hiostuttanut. Sen jälkeen parvekkeella istumista ja muutamien juomien nauttimista.

Puoli yhdeksältä lähdimme etsimään illallispaikkaa, joka löytyi tällä kertaa rantakadun Captain's View'stä. Saimme kakkoskerroksesta maisemapöydän, joten siitä plussaa. Muuten ruoka oli varsin ailahtelevaa; alkupalaksi oli huono valmisleipä ja margariini tarjoiltiin paketista. Pp oli valinnut pääruuaksi kleftikon ja minä stifadon, lihapatoja siis molemmat. Ranskalaiset perunat olivat huonoja, kastike pahahkoa, liha oli todella mureaa, herneet pahahkoja ja porkkanat täydelliset; makeat ja juuri sopivan al dentet. Annetaan nyt paikalle 3/5. Syötyämme kävimme vielä kaupassa ennen kuin palailimme hotellille. Äkkiä alkoikin jo taas niin väsyttämään.

Kakkoskerrossa illallispaikkamme Captain's view.
Safka.

1. Nuo mosaiikit kylla upeita terv. nimimerkki aika paljon mosaiikkeja nahnyt, meidan kulmilla ja muuallakin.