torstai 10. elokuuta 2017

533# Eskilstuna, 4

15.7.2017, Saturday, +23, Scattered clouds, Eskilstuna, Sweden

Nukuimme ikkuna auki, vaikka alapuolella menikin vähän vilkkaampi katu. Humalaiset herättivät meidät yöllä laulullaan, mutta muuten nukutti kyllä mukavasti. Seitsemältä heräsimme ja menimme aamiaishuoneeseen, joka oli tyrmistyksemme täpötäynnä väkeä. Hotellin edessä oli saksalaisia ja venäläisiä busseja joten ilmeisesti jokin suurempi keskittymä oli tullut tänne yötänsä viettämään matkallaan jonnekin. Yksi pieni pöytä oli kuitenkin vapaana, joten otimme sen itsellemme.

Aamupalan jälkeen otimme auton ja lähdimme Sundbyholmiin. Sinne oli ehkä noin 15 kilometrin matka. Vähän ennen Sundbyholmia kurvasimme oikealle Ramsundvägenille ja ajoimme toista kilometriä eteenpäin, kunnes saavuimme Sigurdsristningenin kalliolle. Täällä oli kallioon kaiverrettu riimukirjoitusta sekä isohkon ja työteliään näköinen kuva jo 1100-luvulla, joka esitti muinaisskandinavista tarinanpätkää Sigurdin taisteluista. Kivisillan rippeet olivat näkyvissä myös, joskin sen hahmottaminen vaati jo hiemen enempi mielikuvitusta. Noihin aikoihin oli tapana rakentaa kuolleen muistoksi silta, jota pitkin pääsi efterlivetiin. Tarkkaa tietoa siitä kenen vuoksi silta oli bygätty, ei ollut tiedossa.

Matkalla Sundbyholmiin sai ajella rauhaksiin.
Taitaa siinä jotain töherrystä olla?

Ajoimme luikauksella Sundbyholmin kartanon maille. Siellä olikin kaunista. Paikka oli Mälarenin rannalla. Ilma oli kaunis & lämmin. Kävimme kuvaamassa kartanon. Sisällä oli ravintola, johon emme tähän aikaan aamupäivästä kokeneet vielä tarvetta mennä. Terassi oli yksityiskäytössä.

Paikannus.

Sundbyholmin kartano.
Kartano toiselta puolen.
Kartanon tilukset alkoivat täyttyä auringonpalvojista.

Kartanon vierellä oli Mälarenin suurin luonnonvarainen hiekkaranta. Mälaren on Ruotsin kolmanneksi suurin järvi, joten ei nyt ihan pikkulammikko. Istuskelimme hetken hietikolla, Pp kävi pari kertaa uimassakin. Hieman vihertävä vesi oli alle 20 asteista, joten en itse rohjennut mennä. Kakarat lotrasi matalassa rantavedessä minunkin edestä.

Mälaren.
Biitsi.

Kartanon toisella puolella oli pieni baari, jossa kävimme limsalla ja jäätelöllä. Ihan viihtyisä terassi, vaikka sen olivatkin kansoittaneet ruotsalaiset "järvikarhut". Tiedättehän, sellaisia vähän parempiosaisia neli-viisikymppisiä ukkoja puolta nuorempien tyttöystävien kanssa ryypiskelemässä tasottaviaan edellisiltojen purjeveneissä vietettyjen juhlien jälkeen.

Upeasti nimetty katu :)

Lööpit.

Kävelimme takaisin autolle joka aukealla parkkipaikalla oli ehtinyt lämmetä huonoksi saunaksi. Palasimme takaisin hotellille. Autotallin ovi ei tällä kertaa avautunutkaan itsestään, joten Pp joutui menemään setvimään asiaa respaan. Sai jonkun ovikoodin, jolla ovi lopulta aukesi. Siivooja oli taas tulossa siivoamaan huonettamme, joten lähdimme sitten kävellen keskustan liepeillä olevaan stadsmuseetiin. Sinne oli vapaa pääsy.

Stadsmuseet.

Museo ei ollut lainkaan hassumpi. Aluksi oli kerrottu Eskilstunan meininkiä aikojen saatossa; millaisia ammatteja, rikoksia, tauteja yms oli eri aikakautena. Sitten oli vanhoja valtavan kokoisia laitteita ja koneita sadan vuoden takaa, junanvetureita yms. Hieno miekkakokoelma löytyi myös. Kakaroille oli niin ikään kaikenlaista puuhaa. Vierailijoita ei ollut tosin montaa meidän lisäksi, mitä vähän ihmettelinkin kun aika onnistuneen kokonaisuuden museo oli saanut aikaiseksi. Heittämällä 4/5.

Härveleitä piisasi.
Veturi.
Brankkari.
Velosipedi.
Miehekäs jakkari.

Jalat olivat aika väsyneet ja päätimme mennä taas Rademachersmedjorna-alueelle, jossa olimme käyneet jo keskiviikkona. Nyt täällä oli paljon enemmän väkeä, ja kaikenlaista tapahtumaa oli alueella myös. Menimme kaljalle samaan baariin ja pöytään kuin viimeksiksin. Takana olevalla lavalla jokin jamaikalaisorkesteri teki sound checkiään. Kiva siinä oli istuskella ja katsella ihmisiä.

Vesikasveja.
Rademachersmedjorna.

Palasimme keskustan kävelykadulle ja menimme Åhlénsille hieman shoppailemaan. En löytänyt edelleenkään uikkareita, joita olen jo hetken etsiskellyt, mutta ananas-kuvioiset kalsarit sain hintaan SEK200. Pp:n saalis oli huomattavasti suurempi. Hän haki lisäksi vielä leivoksen Amarantista ja jonkin kaulakorun. Sitten menimme Pressbyråniin hankkimaan stadsmuseetista ostamiimme postikortteihin postimerkit, mutta Pp osti vahingossa inrikes-merkit. Meidän piti myöhemmin palata uudelleen ostamaan utrikesmerkit, ne maksoivat á SEK21. Mulla oli jo kova kiire päästä vessaan joten palasimme ripin rapin hotellille.

Hetken huilasimme ja etsimme netistä ruokapaikan, päädyimme lopulta Grappa-nimiseen italopaikkaan. Väkeä ei ollut vielä paljolti ja oli lämmin ilta, joten söimme ulkona. Pp otti lampaan ja minä päädyin taas pitzeen. Toscana-pitze ei ollut läheskään niin hyvä kuin torstaina Akropoliksessa. Juomaksi Eriksberg-olutta. Jälkkäriksi vielä Irish coffeet, tuli 6cl:n annos pyytämättä. Ravintola täyttyi nopeasti. Viereisellä terassilla kävelykadun toisella puolen suomalainen perusmies ryyppäsi ja lauloi niin että koko katu raikasi. Laskun maksamisen kanssa oli vähän vaikeuksia, kun emme tienneet pitääkö Ruotsissa tipata tarjoilijaa. Yritimme antaa SEK60 tippiä, mutta se ei oikein onnistunut luontevasti.

Illallispaikka.

Toscana-pitze.

Ruoan päätteeksi käväisimme hotellihuoneessamme. Siivooja ei ollut tuonut lisää käsisaippuaa, joten sitä piti käydä pyytämässä respasta. Menimme sitten vielä tekemään kävelylenkin etsien Eskilstuna slottin raunioita, mutta emme löytäneet mitään. Palasimme hotellille illan viettoon kun alkoi taas jo sen verran väsyttämään.