keskiviikko 22. maaliskuuta 2017

505# Sri Lanka, 8

19.2.2017, Sunday, +31, Haze, Waskaduwa, Sri Lanka

Nukuin oikein makeasti seitsemään saakka. Otin aamusuihkun ja surffailin netissä hetken aikaa. Nyt ei ollut kiirekään kun oli pari rantapäivää lollerointeineen luvassa. Kahdeksalta hain PE:n ja mentiin aamiaiselle. Se jäi hieman valjuksi kun ei tiedetty taas toimintatapoja. Kiinalaiset pitivät taas uskomatonta meteliä ja olivat varsin röyhkeitä; etuilivat jonoissa, sikailivat, yskivät päin yms.

Aamun valkenemista.

Säätiedotus ei ollut ihmeitä luvannut, vaan ukkosta ja sadetta koko kahdeksi päiväksi. Taivas oli melkein pilvessä, mutta ei vielä satanut. Lämmintä toki oli kuin huonosti lämmitetyssä saunassa. Puoli kymmeneltä mentiin rannalle. Jos aurinko olisi paistanut, siellä oleminen olisi ollut mahdotonta. Rannalla ei ollut juuri ihmisiä eikä mitään aurinkovarjoja tai petejä. Hotellin baarista olimme lainanneet allaspyyhkeet, vaikka emme olleet varmoja olisiko niitä saanut viedä rannalle. Kiinalaiset olivat kuitenkin vallanneet uima-altaan, ja onhan meri muutenkin aina meri. Ei sitä nyt joka päivä tule Intian valtameressä uitua.

Merivesi oli röyhkeän lämmintä; mulla oli vesimittari mukana ja vaikka kuinka sitä mittaili niin sai lukemaksi lähes 30 astetta. Ranta oli suht matala, mutta aallot isoja ja aika kova imu välillä. Sameaa vesi oli edelleen, ellei nyt ihan ruskeaa ollakseni rehellinen. Uida ei niin pystynyt, mutta tyrskyihin jäi jotenkin koukkuun eikä vedestä meinannut millään malttaa tulla pois. Enkä ollut edes ainoa joka koki aallokot hauskaksi; moni muukin aikuinen tuntui muuttuvan kuin lapseksi.

Katsoin autiota hiekkarantaa.
Vesi oli sameaa kuin Aurajoessa.

Jonkin verran rannalla pyöri ukottajia. Ne tulivat iholle ja juttelemaan ärsyttävästi kaikenlaista soopaa ennen kuin menivät itse asiaan - eli koittivat myydä jotakin. Käytiin hotellin puolella ottamassa välikaljat, koska mitään palveluja ei itse rannalla ollut. Olut tekikin terää ja kävimme huoneessa ottamassa suihkun ja ihmettelemässä puolisen tuntia, ennen kuin menimme allasbaariin lounaalle. Otimme kaljat ja kanafajitakset, á ₹1000, joten hinta ei päätä huimannut ja kaiken kukkuraksi, jätkähän osasi tehdä ruokaa 5/5! Puissa asusteli muutamia oravia jotka olivat ylirohkeita; meinasivat tulla väkisin lautaselle ja syödä sapuskat huonompiin suihinsa. Majoneesia emme uskaltaneet syödä, mutta ne kelpasivat variksille.

No ainakin osan voi allekirjoittaa.

Palasimme (pun intended) vielä rannalle. Aurinko paistoi hieman harsomaisen pilviverhon läpi ja ehkä juuri siksi tuli sitten poltettua itsensä. Iho punoitti kuin mansikkalaivan kapteenilla - sen toki huomasi vasta illalla - ja sai siitä kommentteja kuulla muilta ryhmäläisiltä, jotka tosin itsekin loistivat yhtä punakkaina. Ei siihen muuta lääkettä ollut kuin kylmä suihku, monikertainen rasvaus aloe veralla ja sisäisesti arrakilla.

Pienen tauon jälkeen lähdimme hieman kävelylle hotellin ulkopuolelle. Hotelli oli aidatulla alueella ja portilla päivysti koko joukko poliiseja. Heti portin ulkopuolella oli oikea förarien armeija, joille tuntui olevan mahdotonta käsittää, että jotkut halusivat vain kävellä. Mitään ihmeellistä hotellin ulkopuolella ei ollut; pelkkää slummimaista asutusta, piskuisia kauppoja ja joutomaata. Ukkonen teki tuloaan ja jyrähteli jo voimakkaasti, niin ei uskallettu kovin kauas hotellilta edes lähteä. Palasimmekin sitten nopsaan hotellille ja otimme pienet päikkärit.

Hotellin ulkopuolelta alkoi slummi.
Tie hotellilta.
Junakin bongattiin.

Herättyäni surffailin hieman netissä ja nautin pienet arrakkinapsut. Makuun on kieltämättä tottunut, ei ollenkaan hassumpaa. Menimme sitten PE:n kanssa vielä baariin ennen illalliselle siirtymistä. Siellä seurustelimme hetken aikaan ryhmäämme kuuluvan pariskunnan kanssa.

Hotellimme citrus.
Long Island Ice Tea = kokis jäillä?

Itse illallinen ei poikennut aikaisemmasta mitenkään, mutta sai onneksi jotain syödäkseen. Papucurryyn on jäänyt koukkuun. Onneksi sitä löytyy lähes varmuudella paikasta kuin paikasta. Ruuan jälkeen vielä baariin hetkiseksi istuskelemaan. Samaa toimintaa jatkoin vielä huoneeni parvekkeella katsellen merta ja ukkosta, ennen kuin menin yöpuulle puolilta öin.