sunnuntai 17. huhtikuuta 2016

451# Budapest, 5

27.3.2016, Sunday, +12, Partly cloudy, Budapest, Hungary

Viimeinen päivä Budapestissä alkoi kellojen reeraamisella; se oli kesäaika käsillä taas, joten piti tavallaan herätä tuntia aikaisemmin. Pp ei tuntenut armoa vaan repi vuoteesta seitsemältä - kuudelta siis vanhaa aikaa. Muuten oli nukuttanut hyvin, joskin herättiin kun naapurihuoneen mieskaksikko saapui hihitellen huoneeseensa yöllisistä riennoistaan puoli kahden maissa.

Aamiainen tuttu ja turvallinen, sitten viimeinen suihku kehiin. Pakattiin kamat, siinä riittikin taas sumplimista miten sai kaiken mahtumaan pieneen reppuun. Tehtiin respassa check out mutta jätettiin laukut vielä hotellille säilöön.

Aamiainen.

Otimme metron Szent Gellért térille, jossa vaihdoimme ratikkaan ja päätimme kokeilla josko siklo-hissiin jo pääsisi. Kyllä vaan pääsikin eikä jono ollut mahdoton tähän aikaan aamusta. Maksoi 1200ft ~ 4€, eikä tosiaan ollut hintansa väärti. Huonompi kuin vuoristorata, mutta ehkä tämä kuului Budapestin kävijän must see -kohteisiin.

Nolla-patsas, josta kaikki Unkarin etäisyydet mitataan.

Siklo.

Otimme ylhäältä tuplakuvat, sillä olimmehan vierailleet täällä jo aiemmin. Tällä kertaa ostimme liput gallerian puolelle. Mähän olen aika juntti, enkä ymmärrä taiteesta enempää kuin sika Pohjantähdestä, mutta Pp osasi vähän avata maalausten saloja. Katsoimme oikeastaan vaan Mihaly Munkacsyn näyttelyn, sen jaksoi katsoa läpi ok. Pääsymaksu 1800ft / aikuinen, takit yms piti jättää ilmaiseen narikkaan.

Näyttelyn jälkeen poikkesimme ulkoilmakippolaan, koska ilmakin oli miellyttävä. Pp otti skumpan, minä Irish coffeen. Vessavisiitin jälkeen kävelimme alas rinnettä ja sillan yli Pestin puolelle, aina Szent Istvan Bazilikan kirkolle saakka. Se oli isokokoinen kirkko ja sen torniin pääsi kiipeämään 500ft:n hintaan, joten pitihän se ottaa testiin. Olisi varmaan päässyt hissilläkin, mutta me tietysti kovakuntoisina urheilijanuorukaisina nousimme rappuja pitkin. Hienot maisemat, kannatti käydä, 5/5.

Basilika-kirkon kupoliin pääsi kipuamaan.
Kirkon kierreportaat.
Näkymät kupolilta.

Olimme kehuneet itseämme miten hyviä olemme matkustamaan julkisilla liikennevälineillä, mutta nyt saimme pienen oppitunnin. Löysimme Bajcsy-Zsilinsky Ut:n metroaseman; menimme ensin vahingossa oikealle puolen asemaa, mutta luulimme kuitenkin olevan väärällä puolella ja nousimme takaisin maan pinnalle, ylitimme tien ja laskeuduimme raput alas toiselle puolelle. Nousimme metroon ja lähdimme sitten kuitenkin väärään suuntaan, ja ei kun seuraavalla asemalla uudelleen vaihto takaisin päin. Sen jälkeen jouduimme vaihtamaan vielä kahdesti metrolinjaa ennen kuin pääsimme Vaci Utcalle ja La Botte -ravintolaan, jossa olimme suunnitelleet syövämme lounaan. Sekoiluun oli mennyt kuitenkin sen verran aikaa, että alkoi melkein tulla kiire takaisin hotelliin hakemaan kamat. Mutta ruoka oli hyvä, suosittelen ravintolaa.

Haimme laukut hotellilta, hyvästelimme ässä-vikaisen respanpojan, maksoimme huikean 1€:n lisäveron, kirjoitimme vieraskirjaan muutamat arvioivat sanat Baross City hotellista. Sähkökatkoilusta huolimatta ihan kelpo hotelli ja hyvä henkilökunta, 4/5 voisi lohjeta arvosanaksi.

Erikoinen tapa merkitä vessat.

Otimme Keletin asemalta neloslinjan metron Kalvin Terille, jossa vaihdoimme kakkoslinjalle. Sillä ajoimme Köbanya-Kispestin pääteasemalle, jossa hetken aikaa odotimme 200E-bussia. Se tulikin aika täyteen. Matka lentoasemalle kesti toista tuntia. Ihme, ettei mitään suorempaa ja nopeampaa yhteyttä keskustaan / Keletille ollut.

Vanha metroasema.
100 vuotta uudempi metroasema.

Check in lennolle tehtiin automaatissa. Hyvä niin, koska jonot virkailijan luo & baggage dropiin olivat järkyttävät. Turvatarkastus meni ok ja melko vauhdikkaasti nostetusta turvallisuustasosta huolimatta. Kävimme myymälässä ostamassa brenkkua ja vettä, viimeiset kolikot tuhlattiin kokikseen & hyväntekeväisyysastiaan.

Lentokentällä on tunnelmaa.

Lentomme lähti kymmenen minuuttia jopa etuajassa; tyypillistä suomalaista meininkiä. Paikkamme olivat rivillä 26, käytäväpaikat koneen takaosassa. Paska ei haissut. Söimme sipsejä, juotiin shampanjaa. Ilta pimeni ja lento meni onnistuneesti. Hesassa oli pari astetta lämmintä, hieman lunta maassa. Pp oli autolla ja heitti minutkin kotiin. Miten mukava yllätys onnistuneen reissun päätökseksi.

Mukava paikka oli Budapest, ja suosittelen kyllä jos ei ole ennen tullut käytyä. Kevät- / syysaika on varmaan parempi, ei ole liian kuuma eikä kylmä mutta toisaalta turistiryysiskään ei ole pahimmillaan. Liikkuminen oli helppoa, eikä hintatasokaan ollut mikään paha, nähtävää riitti jne. Kyllä tästä 4/5 voi aivan huoletta antaa arvosanaksi.