maanantai 27. huhtikuuta 2015

393# München, 3

14.4.2015, +18, Partly cloudy, Munich, Germany

Nukuin loppuyön huonosti. Päätä vähän särki, oli vessahätää jne. Toisin sanoen siis krapula.

Aamiaiselle suuntasimme vasta puoli yhdeksältä, joskin PE ja RK myöhästyivät tästäkin. Aamiaishuoneessa oli iso pöytäseurue italialaisia. Sanoivat meillekin jotain italiaksi. Miten ne voivat olettaa, että kaikki maailman ihmiset jotain ihme italiaa osaisivat? Aikaisempina aamuina hyväntuulinen ja vitsaileva hotellimies oli tänään todella masentuneen oloinen. Tervehti vain, ja muuten tyytyi seisoskelemaan sivussa.

Aamiainen naamariin, sitten vielä huoneeseen vähäksi aikaa lepäämään. Tänään olisi kotiinpaluu, joten pakkasimme kamat kasaan. Veimme laukut alakertaan, teimme check outin ja maksoimme ottamamme vesipullon. Jätimme laukut virkailijan huomaan ja lähdimme aurinkoiselle kaupunkikierrokselle.

Kävelimme jälleen Goethestrassen päähän, menimme U-linjan juna-asemalle ja ostimme päivälipun koko alueelle, jotta pääsisimme sillä myös lentoasemalle. Menimme jälleen Odeonsplatzin asemalle, ja kokeilimme onneamme jos pääsisimme Residenzin museoon tänään.

Vähän aikaa piti etsiä taas sisäänkäyntiä, mutta tällä kertaa sen löysimme. Arvoimme varmaan 15 minuuttia minkä lipun ostaisimme, ja loppujen lopuksi tyydyimme ostamaan liput vain Treasury-halliin, jossa oli näytillä kruununjalokivet. Se oli aika floppi, hallin kiersi nopeasti ja manasimme, miksemme ostaneet combo-lippua koko alueelle.

Sitten kävimme tekemässä pienen kävelykierroksen kävelykadulla. Oli aika lämmin päivä. Katselimme Rolex-liikkeiden näyteikkunoita; jotkin kelloista maksoivat 240 000€.

Marienplatzilla pysähdyimme terassille, nautimme yhdet oluet siinä ja katselimme turisteja jotka katselivat kellotornin lyövän 12 ja tekevän spektaakkelinsa. Tässä oli ilmainen nettiyhteys jonka käytimme tietysti hyväksi. Todella vähän ollut näitä nettipaikkoja; rutiköyhässä Kambodzassakin tuntui olevan niitä enempi.

Eroosiosta kärsinyt patsas.

Kävimme sen jälkeen Galeria-tavaratalossa. Jos olisin müncheniläinen, niin täältähän sitä vaatteet saisi. Juuri sellaisia minuntyyppisiä vaatteita ja melko edukkaitakin. Elintarvikepuolikin oli hyvä, mutta mitään ostettavaa ei tällä kertaa löytynyt. Ravintolaosio oli taas liian haastava; siellä olisi pitänyt punnita ruokaansa ja pyydellä muutenkin ruokia tiskiltä, aivan liian vaikeaa.

Ruokapaikkaa piti vähän aikaa hakea, löysimme sitten kuitenkin ihan siistin ravintolan Bohne & Malzin. Nyt maistui pelkkä peruspubin perusburger. Ihan ok. Vessakokemus oli vähän karmiva; kahjunnäköinen parimetrinen ukkeli oli innostunut kättelemään johtajaansa vähän liikaa.

Kävelimme hotellille, haimme sieltä kamat ja palasimme sen jälkeen juna-asemalle, jossa otimme S1-junan lentokentälle. Onneksi tajusimme lukea infotaulun, että lentokenttämatkustajia pyydettiin siirtymään junan takaosaan, etuosa junasta irroitettiin myöhemmin ja se jatkoi eri paikkaan. Huomasin kameran suuttuneen; valitti muistin olevan täynnä, ja kun tein akkubuutin, niin kaikki tämän päivän kuvat olivat kadonneet muistikortilta. Kyllä suututti. Siksi tämäkin postaus jäi kovin tekstipohjaiseksi.

Oudolla maulla nimetty kahvila.

Junassa oli turkasen kuuma, ja vaikka oltiin t-paidassa niin hiki virtasi. Lisäksi joutui istumaan vallan ahtaasti kapsekkien kanssa. HE ja RK alkoivat juomaan viinaa suoraan pullonsuusta irvistäen sen maulle; heidän vieressään ollut japanilaisnainen purskahti nauramaan.

Oltiin vähän turhan aikaisessa vaiheessa lentokentällä, joten kävimme vielä vähän aikaa istuskelemassa kahvilassa, ennen kuin saimme tehtyä check innin. Turvatarkastuksen jälkeen olimme hetken aikaa jo huolissamme, kun meidät oli ajettu uloimpaan siipeen; mahtoiko täällä olla ravintolaa tai edes kauppaa? Onneksi sellainen löytyi. Otimme oluet, kävin ostamassa vielä pullon giniä kotiinviemisiksi kun halvalla sai.

Kone lähti hieman etuajassa, puoli seitsemän maissa, mutta kapteeni valitteli kovaa vastatuulta joten myöhästyimme pikkaisen. Mulla oli tällä kertaa ikkunanvieripaikka. Pierutti kovasti, mutta en kehdannut alkaa siinä päästelemään. Alkoi unettamaan joten tilasin kahvin, kun sen sai maksutta. Hetken epätöityäni tilasin vielä viininkin. Matka oli jotenkin pitkäveteisempi kuin tullessa. Lentokoneessa oli kuumakin; siihen oli tulossa kylläkin muutos. Lähtiessä oli ollut vielä +18 astetta vaikka olikin jo ilta, mutta Suomen päässä odotti taas +3 asteinen keli.

Oltiin varauduttu siihen, että laukkuja pitäisi odotella pitkät tovit, olimme kuulleet huhua jostain lakosta. Pakaasit tulivat kuitenkin nopeasti. Taksiinkaan ei ollut jonoa joten olimme kotona jo ennen puolta yötä. Pikainen suupala naamariin ja nukkumaan, se olisi aamulla taas töihin herättävä.