sunnuntai 3. elokuuta 2014

348# Nizza, 1

21.7.2014, Maanantai

+21, light rain, Nice France

Pari päivää huilattu ja sitten taas menoksi. Tällä kertaa sai nukkua kotona vähän pidempään; lähtö vasta klo 10.15. Matkaseuraksi porukoiden kanssa Nizzaan, Rivieiralle. En ole koskaan käynyt edes Ranskassa.

Taksilla kentälle, jossa tutut manööverit, joskin lähtö oli terminaalista 1. Lentoyhtiö oli Lufthansa, joten ehkäpä se sitten johtui tuosta. Välilasku tulisi olemaan Münchenissä.

Oltiin hyvissä ajoin joten käveltiin Oak Barreliin lähtökaljoille. Otin hyvänmakuisen sitruunaoluen, maksoi toki 9,60€ tuoppi, mutta ei ne tavan kaljat sen edukkaampia ole. Ukko löysi baarin edestä pankkikortin, kävi tarjoamassa sitä baarimikolle, mutta se käski viemään sen Finavian neuvontaan. Hän sen veikin, ja odotettiin josko kortinhaltijaa olisi kuulutettu, mutta eipä kuulutettu. Aika outoa. Luulisi, että tuollainen asia olisi ollut sen verran tärkeä. Kuitenkin kortinomistaja mitä todennäköisemmin oli matkalle lähdössä ja olisi varmasti ollut kiitollinen jos olisi saanut korttinsa takaisin.

Lähtö klo 12.55 portilta 16. Paikat olivat rivillä 14 (Lufthansan koneessa ei ollut riviä 13). Kone lähti ajoissa, josta olimme huojentuneita koska Münchenin päässä meillä oli vain tunnin vaihtoaika Nizzan koneeseen. Koneessa tarjottiin lämmin juustovoileipä + pari lasia viiniä. Matka kesti 2h15min.

Münchenissä sateli ja lämpöä oli vain 19 astetta. Suomen helleaallosta tulleille se oli vähän omituista. Nizzan kone oli vartin myöhässä, joten ehdimme käymään oluella ja vessassa mainiosti ja löytää oikean lähtöportin. Nizzan kone oli pieni, koneelle oli vielä bussikuljetus.

Sen kerran kun olin kerrankin ikkunapaikalla, niin oli pilvistä koko matkan ja jäi Alpit näkemättä. Nizzassa riehui vielä ukonilma, ja meidän piti odotella 15 minuuttia sään paranemista. Hiukan perillä vielä sateli kun laskeuduttiin klo 18 maissa. Ajan säästämiseksi ei jaksettu aloittaa sekoilemaan kylille busseilla, vaan otimme suosiolla taksin. Kuskiksi saatiin maailman rasittavin äijä. Ukko laittoi mut etupenkille joten jouduin kuuntelemaan koko ajan sen taukoamatonta puhetta ja vitsailua. Se puhui ranskaa ja englantia sekaisin, ymmärsin korkeintaan 10% sen jutuista muutenkaan. Hirvein taksimatka koskaan. Matka maksoi 40€, kesti semmoisen 20 minuuttia.

Lähestyvä Nizze.

Hotelli oli Nice Riviera, muutaman korttelin päässä rannasta. Ihan hyvällä paikalla. Tehtiin check in, huone oli ihan hieno ja siisti. Kylppäri oli hyvä, ilmastointi jees ja sänky iso. Nettikin toimi. Telkkarin joutui tosin ensimmäiseksi korjaamaan, antennijohtorasia oli kaputt. Lisäksi huone oli toisessa kerroksessa, ja vielä heti hissien vieressä, joten hissiä odottavien puheet kuuluivat aika voimakkaasti huoneeseen.

Aurinkoinen Riviera.

Join kaffet + whiskeyn, ja sitten lähdimme tekemään pienen kiepin keskustassa. Mude oli polttanut kätensä aiemmin pahasti, ja palovamma oli niin puistattavan näköinen, joten kävimme ensin apteekissa hakemassa siihen helpotusta. Sitten etsittiin syömäpaikka vanhan kaupungin turistialueelta ravintolakeskittymästä. Porukat olivat ylistäneet ranskalaisen keittiön maasta taivaisiin, mutta ei tämä ruoka mitään erikoista ollut, maksimissaan 3/5. Alkupalaksi otin tomaatti-mozzarella-salaatin, ja sitten perushampurilaisaterian, ei nyt olisi luullut sen olevan kovin vaikea ruokalaji. Pari puolen litran tuoppia kaljaa kyytipojaksi.

Välimeri <3

Syönnin jälkeen kävelimme hetken rantabulevardilla katsellen Välimerta tummuvassa illassa. Sitten kaupan kautta Rue Pastorellille, jossa hotellimme oli. Testasin suihkun; se oli vähän perseestä koska minkäänlaista suihkuverhoa tai lasisuojaa ei ollut, vaan vesi roiskui viemäröimättömälle lattialle. Sen joutui kuivaamaan pyyhkeeseen, ettei olisi seuraavalla kerralla liukastunut. Nizzassa oli semmoinen ominaistuoksunsa - taksikuskin höpinäistäkin sen kuulin + olin haistanut hajun kaupungin kaduilla. Suihkun jälkeen haju oli tarttunut minuunkin. Haju myös pysyi vielä pari päivää kotiin saavuttua. Outoa.

Rantabulevardi.
Kyllähän tässäkin olisi kehdannut yöpyä.
Jouluvalot on jo.

Koitin katsella vielä hetken telkkaria ennen maatemenoa, mutta joka juukelin kanava oli (vähintäänkin dubattu) ranskaksi, joten kieltä osaamattomana en siitä juurikaan hyötynyt.

Joka tapauksessa, Ranska "bongattu" 26:tena maana.

1. Mihin ne vasserit meni vaiko vain pyyhkeeseen? Joutuiko kukin suihkuttelija kuivaamaan pesuvetensä veke?

1. Porukoiden huoneessa lasiseinä oli suihkun suojana, mutta mun huoneessa ei. Ehkä se oli aikanaan rikkoutunut, eikä uutta oltu jaksettu asentaa. Mä pyyhkin vedet lattiapyyhkeeseen, koska siinä kaakelilattialla olisi äkkiä ottanut lipat jos sen olisi liukastanut saippuavedellä.

2. Aa nyt tajusin. Aivojumisena mietin etteikö siellä ollut viemäriä lainkaan ja silsi pitää kuivata.

2. Kuvaile tarkemmin Nizzen ominaistuoksua :)