lauantai 11. helmikuuta 2012

139# Metro

Metro on paitsi hyvä ilmainen maksuton lehti, niin myös kulkuväline jota käytän 40-50 kertaa kuussa, noin niin kuin keskimäärin. Se oranssiväri on kyllä hirvitys, sen metron ääni ärsyttää mua, ja ne kuulutukset. "Hakaniemi, Haaknees". Mut pidän lyhyistä vuoroväleistä, ja toimivuudesta. Vain harvoin on häiriöitä ja muita keskeytyksiä - kun rakennetaan / korjataan / huolletaan rataa verrattuna muiden maiden metroihin. VR:n junista nyt puhumattakaan.

Ruuhka-aikaan sattuvat häiriöt on tietenkin kiusallisia, kun sitten saadaan pientä ryysistä aikaiseksi. Viime viikon perjantaina lumimyräkän takia oli ovia hajonnut vaunuista tms, ja ruuhkaa oli syntynyt. Töistä kun pääsin, niin olin vähän aikaa huolissani mahdanko päästä kotia ollenkaan, kun lehdissä kerran väitettiin, että mikään julkinen liikenneväline ei toimi. Jopa metroasemalle tultuani kuulutettiin, että olkaa hyvä älkääkä turhaan tulko metrolaiturille, ne ei kulje. Päätin kuitenkin yrittää, eikä niissä todellakaan ollut mitään vikaa. Au contraire. Metroa piti odottaa reilun minuutin ja sain istumapaikan, uskomatonta! En muista sellaista tapahtuneen sitten ties koska (ruuhka-aikana).

Mut joo. Vuodesta toiseen mua naurattaa sellaiset marmattelijat, jotka sanovat että juntin erottaa siitä kun se yrittää pyrkiä metroon asemalta ennen kuin toiset ovat päässeet ulos vaunusta. Ei se niin ole; juntin erottaa siitä että se odottaa kuuliaisesti vuoroaan.

Katsotaanpa vähän mallia suuresta maailmasta ja otetaan mallia, miten sujuva astuminen metroon oikein tapahtuu:




2 kommenttia:

  1. Mulla edelleen Hesan metrot kokeilematta...
    Lontoossa,Pariisissa ja Tukholmassa olen sen sijaan metrolla ajellut.Lontoossa useampaankin kertaan ja en kaiketi koskaan ihan hirveeseen ruuhka-aikaan.Viimeksi kun olin siellä,niin päivä mun lähtöni jälkeen alkoi massiivinen metrolakko.

    VastaaPoista
  2. Mä tiedän Hesan, Tukholman, Lontoon, Berliinin, New Yorkin, Dubain ja Shanghain metrot. Varmaan olen jonkun unohtanutkin. Kyllä niihin kaikkiin väkeä mahtuu... Ehkä tukkosin oli New York ja hyvänä kakkosena Shanghai. Siellä tosin tarkoituksella vältti metroasemat ruuhka-aikana..

    VastaaPoista